Konstant hungrig?
Hej! Jag är en tjej på 17 år som försöker gå ner i vikt. Jag har alltid älskat mat i alla dess former och har tidigare haft ett väldigt starkt sockerberoende vilket medfört kraftig övervikt i yngre år. Nu har jag bara ca 5 kg övervikt och nu är tanken att jag ska gå ner det sista jag har kvar av min "gamla" livsstil.
Nu till mitt problem. Jag måste dra ner på mina matportioner för att lyckas med detta, men hur jag än gör så är jag alltid alltid hungrig och tänker konstant på mat. Ändå äter jag inte mindre än vad mina klasskompisar gör, jag tror snarare tvärtom att jag skulle kunna äta ännu mindre. Jag försöker balansera tallriken så gott det går för att få i mig kolhydrater, protein och grönsaker men ändå så känns det ju som att jag balanserar fel om jag alltid är hungrig. Det här är jättejobbigt eftersom det tar lite på koncentrationen att alltid tänka hur gott det vore med en macka, frukt eller vad som helst. Vad gör jag för fel och hur kan jag åtgärda det?
Öka på fett och grönsaker och minska på kolhydrater. Kolhydraterna blir till socker i kroppen och då bildas insulin för att sänka blodsockret. Det som händer är att först går blodsockret upp, sen bildas insulin och blodsockret blir lågt - du blir hungrig och sugen, tills du äter något - blodsockret går upp men snabbt ner igen. Det där mår man inte bra av. Dessutom är insulin vårt främsta fettinlagrande hormon, så vill man gå ner i vikt ska man ha så lite insulin som möjligt i omlopp i kroppen. Om du skippar kolhydraterna behövs det minimala mängder insulin, blodsockret och aptiten blir jämn.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Okidoki! Så hur ska jag göra om det bjuds på som i går - korvstroganoff med ris? Ska jag då äta mer av själva grytan + olika grönsaker och bönor och så lite ris som möjligt?
#2 Japp! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Drick även mycket vatten, börja varje måltid med att dricka ett glas och ha en vattenflaska med dig vart du går. Törst och hunger kan ibland uppfattas rätt lika av kroppen. :)
Jag skulle inte skotta på med fett som första lösning. Du har troligen töjt ut magsäcken om du ätit stora portioner förr. Minska successivt och låt det ta tid. Låt kroppen hinna ställa om sig.
Dock håller jag med om att du bör undvika allt för mycket socker.
Hej!
Om man är konstant hungrig så kan det bero på flera saker, eller en kombination av dessa.
1. Det kan det bero på att man äter socker. Socker består av hälften glukos och hälften fruktos. Glukosen höjer och sedan sänker blodsockret vilket ger hunger. Fruktosen i sockret gör dels så att hungerhormonet grelin fortsätter att produceras fast vi har ätit. Och dels minskar det effekten av leptin, mättnadshormonet, och om man överäter socker/fruktos så kan man helt förstöra detta system, vilket leder till konstant hunger och oftast överätning och fetma.
2. Det kan bero på att man äter för mycket stärkelse
, p.g.a. blodsockersvägningar.
3. Det kan bero på näringsbrist. Om kroppen saknar något ämne så kommer kroppen aktivera hungern, så att vi ska äta mer för att förhoppningsvis få i oss det som saknas. Om vi då äter något näringsfattigt som inte innehåller det som saknas, då kommer hungern fortsätta ända tills kroppen får det den behöver. Jag rekommenderar att man äter grönsaker, linser/bönor och 2msk krossade linfrön alternativt 2msk hela hampafrön. Ät så här så ofta som möjligt så att man kan vara säker på att man inte har brist på något ämne, och om man BARA äter såhär så slipper man också effekterna av socker och andra kolhydrater.
Glömde säga att man behöver ta tillskott av jod, selen och på vintern även D-vitamin.