Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2585 ggr
Enecrona
0

Vitkål innan maten.

Har hört att vitkål innan maten "lurar kroppen" att tro att maten har en lägre GI-värde, sant?

Lorita
1

Maten får ju ett lägre sammansatt GI värde om man äter vitkål, men jag tror mer på en sund kost än att lura min kroppFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MarieK
0

Nops. Det går inte att lura till sig ett lägre GI-värde. Men vitkål innan maten gör å andra sidan att du fyller magen lite innan och det är ju bra om du vill gå ner i vikt.

korseett
0

färsk vitkål är däremot basgörande i magen så har man problem med halsbränna är det ett mycket fint alternativ till potatis och annat. Jag äter köttfärsås med finstrimlad vitkål och det är gott vill jag lova

odezza
0

Köttfärssås är min favoriträtt, så tack för tipset, vitkål till har jag aldrig provat! Brukar du ha rå vitkål, eller förväller du den? Har det förresten någon betydelse för vitkålens basgörande egenskap?

"still lost in space and time"

Illan
0

Jag ser med spänning fram emot när man om tio år dissar GI-dieten på samma sätt som vi idag skrattar åt Fit for Life och antikolesteroljakten som sa att ett ägg om dagen var faarligt och man skulle döööö.

Det ska finnas en studie där man mätt det glykemiska indexet på vanliga människor som inkl en testgrupp som bevisar att kroppen är så oerhört mycket mer komplex än att man kan lista potatis som en 10 och surkål som en 1. Tid på dygnet, hälsa i övrigt, hormonnivåer, medicinering och tillsammans med vad man äter vad påverkar jättemycket så att ekvationen blir helt omöjligt att räkna ut. Någon som vet om man kan få fatt i den via nätet? Tror det var något amerikanskt universitet som gjort den. Skulle jättegärna vilja läsa hela studien.

Att vitkål skulle ha såna magiska egenskaper låter som… en skröna… :)

Lorita
0

Fit for Life väcker gamla onda minen min bror 8 år äldre än mig var het frälst ……han gick ner några hekto och jag upp ca 4 kg jag tror det var där jag startad min viktuppgång…..nu när jag avdramatiserat det hela så vänder allt åt rätt håll. Jag håller på att lagom är bäst utan krångel Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

korseett
0

#4 rå vitkål helst men alla kålsorter har den egenskapen och det är många som lagt till vitkål eller bytt till vitkål och blivit bättre av mina klienter

[Asta]
0

Gott är det i alla fall. Vitkål alltså