Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 4373 ggr
Mymlan
2007-02-15 12:39
0

Matbröd

Något nyttigt sådant.. Inte nå torrt bröd.. Nå enkelt.. Och på 1L vätska, min maskin tar ej mindre vätska. Något man oxå sätter i formar 2L eller 1½ L formar.

Söker recept på matbröd.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MarieK
2007-02-15 14:22
0

Här är ett bröd som inte behöver jäsa. Bli inte avskräckt av alla ingredienser bara. Till ett bröd behöver du

8 dl rågsikt
2 dl rågkross
1 dl havre eller vetekli
1 dl linfrö
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 dl lingonsylt
2 msk ljus sirap
5 dl mild yoghurt

Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en smord och bröad avlång bakform, ca 1,5 liter. Strö över lite rågkross.

Grädda i nedre delen av ugnen. Stjälp upp brödet och låt det svalna på galler.

MarieK
2007-02-15 14:22
0

Morotslimpa                                                                           

5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
250 g keso
4 dl rivna morötter
4 dl grahamsmjöl
12 dl vetemjöl

Värm vattnet till 37 grader, smula jästen och häll i vattnet. Tillsätt sedan keso, morötter och mjölet.
Arbeta degen rejält och låt den sedan jäsa övertäckt på varm plats i 20-30 minuter.
Antingen kan man dela degen och baka två limpor i formar. Eller så bakar man ut ca 24 bullar. Bullarna kan jäsa en 15-20 minuter och brödet ca en 30 min. Därefter är det bara in i ugnen, 225 grader i 15-20 minuter för bullarna och 200 grader och 40min- 1 timme för bröden.

MarieK
2007-02-15 14:23
0

**Grahamsgifflar
**4 dl mjölk eller vatten
1 paket jäst
1 tsk salt
1/2 dl olja
1 liter grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
Ljumma vätskan, smula ner jästen, tillsätt salt och olja rör om
Tillsätt mjöl, arbeta degen, låt jäsa 30 min.
Dela degen i 2 delar, kavla ut varje del till en 30 cm rundel, skär tvärs över till 8 tårtbitar, Rulla ihop varje bit, böj ändarna ngt.
Låt jäsa 30 min, grädda 12-15 min i 225

Aelsklinn
2007-02-15 16:36
0

Något av det mest nyttiga bröd du kan äta är surdegsbröd! I alla grova sädesslag finns det ämnen som binder till sig mineraler (typ kalcium, järn, kalium). I kroppen har vi inga enzymer som kan bryta ner de här "bindande" ämnena (egentligen minus-laddade molekyler) och det resulterar i att de passerar genom kroppen precis som de är men tar med sig viktiga mineraler som vi går miste om. (Sluta nu inte äta vanligt jäst grovt bröd för det! Det finns ändå såpass mycket att vinna på det, minarler, fibrer osv.)

Men nu till poängen: I surdeg bildas ett enzym som heter fytas. Det kan bryta ner dessa ämnen som binder till sig minaraler så att vi får i oss även dem.

Det är tyvärr svårt att få tag i färdigt surdegsbröd i affärerna i Sverige. I Finland är det mycket vanligare! Tyvärr har jag inget recept heller. Men Googla på surdeg+recept så kan jag lova att du får napp!

MarieK
2007-02-15 16:49
0

Naturligtvis har jag recept på surdeg också… 

**SURDEG!
**Dag 1 kväll
1 1/2 dl ljummet vatten
1 tsk honung
80 g/1 1/2 dl rågmjöl
Rör ut honungen i det ljumma vattnet. Blanda sedan i mjölet tills alla klumpar har löst sig. Täck med plast och låt skålen stå på ett varmt ställe.

Dag 2 morgon
1 dl ljummet vatten
50 g/1 dl vatten
Värm upp en ny skål. Blanda ljummet vatten och rågmjöl i skålen med degen från kvällen innan. Häll över blandningen i den nya varma skålen. Täck med plast och låt skålen stå varmt.

Dag 2 kväll
1 dl ljummet vatten
50 g/1 dl rågmjöl
Upprepa samma procedur som innan

Dag 3 morgon
1 dl ljummet vatten
50 g/1 dl rågmjöl
Upprepa samma procedur som innan

Dag 3 kväll
Nu bör surdegsgrunden vara klar. Den färdiga grunden ska bubbla lite och lukta lite syrligt. Om den inte har kommit igång ännu så kan du låta den stå till dagen därpå.

**Kan användas till.

**Chiabatta

35 gr jäst
5 dl vatten
0,5 dl olivolja
725 gr vetemjöl special
1 dl surdeg
2 msk salt.
Blanda 4 dl ljummet vatten och allt utom jästen. Bearbeta i 10 minuter till en deg som släpper bunken. Ljumma 1 dl vatten och rör ned jästen. Blanda samman allt och bearbeta i ytterligare 10 minuter. Låt vila övertäckt i 10 minuter.
Kavla eller tryck ut degen till plåtstorlek. Mjöla, lägg degen på plåten och mjöla ytterligare på degen. Täck över med plast och låt jäsa i 2 timmar.
Dela degen i bitar med vass kniv. Vänd försiktigt bitarna så att den mjöligaste sidan kommer uppåt. Placera bitarna på en plåt och grädda 225 grader i ca 20 minuter

MarieK
2007-02-15 16:50
0

Eller Valnötsfrallor

7 dl vatten
40 gr jäst
18 dl rågsikt eller 7,5 dl rågmjöl och 11 dl vetemjöl
2 msk olivolja
2 dl surdeg
250 gr valnötter, 6-7 dl
1 msk salt

Ljumma vattnet och tillsätt jästen så att den löser sig. Hacka valnötterna i stora bitar. Tillsätt nästan allt mjöl, olivoljan, surdegen, valnötsbitarna och sist salt.
Blanda väl och bearbeta degen för hand eller i maskin 5-10 minuter. Låt degen vila övertäckt ca 60 minuter.
Dela degen i 30 eller 60 bitar beroende på om du vill ha stora eller små frallor. Forma till runda bollar och gör dem därefter lite spetsiga.
Doppa varje fralla i mjöl och lägg på bakplåt där de får jäsa övertäckta i 25 minuter. Grädda.

Aelsklinn
2007-02-15 16:59
0

Valnötter i bröd är ju bara så jäkla gott! Det är synd bara att min karl är allergisk :( Det blir inte mycket nötter och sådeant här hemma.

Mymlan
2007-02-15 17:18
0

#1 Kan man ta ngt annat än lingon? jag tycker ej om lingon.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MarieK
2007-02-15 17:19
0

Är han så allergisk att du inte ens kan baka och ha brödet hemma? Det är verkligen ett jättegott bröd!

Lorita
2007-02-15 17:39
0

#3 Grahamsgifflar, blir det i morgon, kul att prova något nytt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aelsklinn
2007-02-15 19:22
0

#9 Jo, det skulle jag nog kunna göra. Men det blir ju liksom inte av ändå. Det är ju inge kul att göra mat som bara jag kan äta :) Men jag ska kanske testa ditt recept ändå… och förmana pojken noga så att han inte tar fel bröd till frukostmackan.

Illan
2007-02-15 22:00
0

Tipsar! På bokrean säljs Jan Hedhs brödbok till ett överkomligt pris. Jättegott bröd - om än lite omständligt att göra.

kullagulla
2007-08-20 18:11
0

**jag har gjort surdeg som jag fryst in. Nu när jag tagit fram den , ska jag bara blanda i den i min bröddeg,eller ska den stå framme tills den börja "mogna" till eller hur gör ni. Har inte fattat det där riktigt hur man ska göra med fryst surdeg.Fundersam
**

kullagulla
2007-08-20 18:29
0

**har ett recept på grötbullar som jag tycker är gott och smidiga att göra
**

MarieK
2007-08-22 11:42
1

När jag använder en fryst surdeg så är den redan färdigjäst så att säga. Jag låter den tina sakta i rumstemp för att sen användas som vanligt. Det går jättebra för mig och jag hoppas att det går bra för dig.

Lycka till