Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 976 ggr
MarieK
0

Ärftligt anlag styr sockersug.

Nu kan vi skylla på mamma om vi blir sötsugna.

I SvD kan man läsa att Finländska forskare har lokaliserat en gen som styr sockersuget. Det ärftliga anlaget förklarar varför vissa människor har större smak för sötsaker än andra. Upptäckten öppnar för nya individuella behandlingsmetoder av fetma och dålig tandhälsa.

Det finns fortfarande en hel del frågetecken men jag ser fram mot vidare forskning och kanske en dag en lösning på både fetma och andra kostrelaterade problem.

Trollcina
0

Det gäller bara att ta alla nya forskningresultat med en nypa salt för det som är sant i dag i media är något som någon annan dementerar i morgon.

Studien är alldeles för liten med tanke på att den innehöll bara 24 familjer.

MarieK
0

Det är klart att man alltid ska granska det man läser och det här ovan är naturligtvis inget undantag.

CamillaAndersson
0

Hur många kommer inte att använda det som "ursäkt" för att käka godis o dyl. Skrattande 

Forskningsresultaten om diverse näringsområden tycker jag varit väldigt motsträviga till varandra. Intressant o se hur detta går vägen.

Lorita
0

Tror med eller utan anlag så kan man påverka en hel del, jag är uppvuxen med väldigt dåliga matvanor och med en familj som var natt människor. Idag så är jag mer en morgonmänniska mycket beroende på att jag lägger mig på kvällen, sött är också något som jag inte har samma behov av som tidigare. Så man kan med god kost, bra dygnsrytm och motion påverka sitt liv i rätt rikting. Man är inte alls fast i sina gener, det är jag helt övertygad om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

supermoccine
0

Jag är övertygad om att alla beroenden har en viss ärftlig faktor. Att man har större risk att trilla dit på socker, alkohol eller vad det månne vara om man har beroenden i familjen. Intressant att de hittat en gen. Är nyfiken på uppföljningar av denna studie.

#3 Tror inte att det är av ondo att man känner till om man är känsligare. Tvärtom ger det möjligheten att förebygga ett beroende genom att eempelvis äta på ett sådant sätt att man inte trillar dit. T.ex. att från början utesluta socker och andra snabba kolhydrater.

Mervi
0

I Finland tar det prover på nyfödda och kollar om de har arvsanlag/känslighet för diabetes. Det är jättebra om man vet det så kan man planera livet bättre.

Min systerdotterdotter föddes för snart ett år sedan och har många på sin morfars sida som har diabetes 2. Provet visade att även hon bär anlagen.  Barnavården kommer att följa upp detta under hela uppväxten. Då får man chansen att förebygga sjukdomen.

Jag tror att det är likadant med beroendena. Det är inte alltid fel att veta lite mer.