konstant svullen mage!
Hej, jag är 18 år och jag har under kanske 3-4 år haft otroligt uppblåst/svullen mage i stort sett helatiden men som blir mycket värre efter jag har ätit, spelar ingen roll vad jag äter tror jag. Får även ont/kramper, ljud i form av bullringar och gaser i magen. När jag försöker dra in magen så mycket jag bara kan blir den inte ens platt. Äter vegetariskt alternativ sedan några år tillbaka (dock har jag varit vegetarian längre men tog bara kosttillskott då). Innan jag åt quorn, soya produkter osv hade jag inte svullen mage så just nu provar jag med endast linser och bönor men märker ingen skillnad. Har varit hos läkare flera gånger men får ingen hjälp.
Det är oerhört jobbigt eftersom jättemånga tror att jag är gravid, hittar knappt byxor som passar utan att jag får röda märken då dem sitter så hårt runt magen, det påverkar också min hållning eftersom det spänns så mycket i magen så lutar jag fram/ihop överkroppen när jag går.
Vad skulle ni säga…?
Strong people don't put others down, they lift them up.
Har läkaren testat mot ev matallergier/intolerans?
#1 provade glutenintolerans för kanske 2 år sedan hos läkaren och äter inte alls mycket mejeriprodukter/mjölk så skulle säga att jag inte är laktosintolerant.
Glutenintoleranstester visar ofta fel (om resultatet är negativt, dvs att man inte är glutenintolerant. Positiva resultat stämmer så gott som alltid, dock). Så många som 9 av 10 glutenintoleranta diagnostiseras aldrig. Mitt förslag är att du utesluter samtliga spannmål ur din kost under 6 månader till ett år och ser vad som händer. Anledningen att du ska låta det ta tid är att tarmväggarna, om de är skadade, behöver riktigt lång tid på sig att läka.
#2 Min läkare påstår att jag inte är glutenintolerant eftersom mina blodprov inte visar något. H*n vägrade ge mig en undersökning av mage och tarm, trots många års magproblem, problem som styrde mitt liv och trots att jag haft varenda symptom på glutenintolerans.
Jag äter inte gluten idag. Jag har ingen diagnos, vilket gör att jag inte får ekonomiskt bidrag för min diet, men det gör mig inget, eftersom effekterna av att inte äta gluten är så övertygande att jag aldrig mer kommer stoppa i mig gluten.
Jag säger inte att du är glutenintolerant. Det jag säger är att bara för att läkaren inte hittar något, så är det inte omöjligt att något är fel. Du känner din kropp bäst själv och om du exempelvis för dagbok över vad du äter och hur det påverkar dig, så kommer du kanske så småningom själv fram till vad som är fel.
Man kan reagera på bönor just med att få gasig, svullen mage.
#5 ja det vet jag… men jag har ätit bönor och linser hela mitt liv och aldrig haft några problem med det
#6 Matallergier/intoleranser kan utvecklas med tiden. Att du ätit något tidigare utan problem betyder inte nödvändigtvis att det inte är ett problem nu.
Min mage är typ som din, fast inte hela tiden. Läkarna säger till mig att det är IBS, så kanske det är det du har också? Några enkla saker som funkar för mig är att undvika kolsyra, inte äta tuggummi, tugga noga och äta långsamt. Sen brukar det funka för mig att inte äta mig helt mätt. Om jag slutar strax innan så kan jag slippa få gravidmage.
Sen när det är en dålig period funkar i stort sett ingenting. Då får man hitta något som funkar okej. För mig är det att undvika pasta och ris, godis och annat med socker.
Kanske något av detta funkar för dig. 🤗