Vitaminer - Vilka ?
Jag vet inte riktigt om det passar in här eller inte men jag vet inte var jag ska vända mig.
Jag har lite problem med vad jag ska äta för vitamin/vitaminer. Det är så att jag inte äter grönsaker, gillar det inte alls och har inte ätit det på många många år. Det är inget jag vill gå in på eller ha några påpekande på att "de måste man ju äta, är du onormal" etc eller liknande.
Utan jag vill ha hjälp med att välja vilken typ av vitamin/vitaminer jag ska ta. Ska jag välja en multivitamin med alla vitaminerna i eller ska jag köra flera olika? Jag vet att jag måste/bör/ska ta D-vitamin i alla fall. Räcker det med de och kanske c-vitamin eller ska jag som sagt välja en multivitamin.
Tack på förhand!
Alla onödiga kommentarer undanbedes!
Jag är precis som dig dålig på att äta grönsaker (och frukt). Jag tar apotekets multivitamin för kvinnor, för mig fungerar de bra.
Det som är med dessa multivitaminer är att vissa vitaminer kan inte kroppen lagra, så har man överskott på dem kissar man ut dem (tror det är b och c vitamin, kanske någon fler). Av dem kan man också få väldigt gult kiss (kan vara bra att veta så man inte tror att det är något fel i kroppen😉).
Jag tar också d-vitamin då jag har lätt att bli deprimerad, men är man ute i solen mycket under sommaren behöver man inte ta d-vitamin då utan bara ta den de mörkare årstiderna.
#1 Okej. Frukt har jag inga problem med faktiskt de gillar jag faktiskt 🙂 Då ska jag kolla upp dessa vitaminer 🙂 Ska faktiskt till apoteket på fredag kom jag på nu, haha. Tar du extra D-vitamin utöver multivitaminen då?
Jag är inte överförtjust i värmen, pga värk, men jag är ute en del ändå. Men kanske ska ta det säkra före det osäkra. 😛
Tack för svaret!
Jag rekommenderar alltid omega-3 (vilket förvisso inte är en vitamin men när vi nu ändå pratar kosttillskott så) om man inte äter fet kallvattensfisk flera gånger i veckan.
Annars tycker jag ett multivitamintillskott är en generellt sett hygglig lösning. Vitamin-C har så många viktiga funktioner i kroppen så den är kanske lite extra viktig. Både och kanske? :-)
#3 Okej. Nej fisk är ingen kompis heller. Det som lever i vattnet kan stanna där 🤪
Ja jag får kolla, tror jag ska höra med dom på apoteket också och säga vad dom säger. Men vill ha lite mer "kött på benen" så jag vet vad jag pratar om lite i alla fall 😛
Tack för svaret! Ska kolla upp omega -3 också då 🙂
Vad tycker du om att äta förutom frukt? det allra bästa är ju att få i sig det genom maten och det kan hända att du kan få i dig allt du behöver med smarta matval av det du äter.
Jag tål tex inte många frukter så jag äter grönsaker istället (lite tvärtomproblem mot vad du har)
Frön och nötter är tex nyttigt (särskilt om dom inte är rostade och saltade), baljväxter, fullkorn i olika former, kryddor etc etc
Torkad frukt innehåller många vitaminer och mineraler (och kilokalorier) tex
l'm back
#5 Jag älskar kött (vet att det inte är bra i stora mängder) Och så gillar jag potatis och ris. Bulgur och cuscus kan jag också äta. Kyckling skulle jag kunna äta 7 dagar i veckan 😛
Fullkorn har jag lite svårt för. Men gillar fullkorsnmakaroner av någon anledning. Jag har lite svårt att kunna bestämma exakt vad som ska handlas hem då jag fortfarande bor hemma.
I nötväg äter jag chillinötter och salta/torrostade jordnötter.
När det kommer till kryddor så äter jag gärna lite starkare. Har "fått dille" på cheyennepeppar på kyckling just nu :P Annars används mest grillkrydda, salt och peppar. Men jag försöker slänga i lite av de starkare kryddorna om jag har möjlighet 🤪
Torkad frukt tycker jag oftast är för sött så där föredrar jag färsk eller fryst frukt. 🙂
#6 Kött i stora mängder är inget problem… utom möjligen för plånboken. Rätt sorts kött är dessutom ordentligt laddat med de näringsämnen vi behöver. Nu behöver man ju inte för den skull äta onormalt stora mängder av just kött, om man inte vill.
Inälvsmat som t ex lever och njure är rikt på näring. Ägg och fet fisk såsom makrill är även det riktigt näringsrikt.
#6 Kött innehåller ju endel näringsämnen, den mer näringsrika delen av kött är ju som #7 säger tex inälvsmat och ägg (inte riktigt kött men det är ju inte på nått sätt grönsaker i alla fall).
Försök att köpa ekologist och frigående så mycket som möjligt när det gäller kött även om det är dyrare, det innehåller tex mycket mer omega3 än kött som kommer från djur som ätit säd eller liknande och eftersom du inte äter fisk så är det ju viktigt att få i sig omega 3.
Däremot ska man ju inte äta överdrivet mycket kött, i alla fall rött, särskilt om det är spannmålsuppfött.
Har du testat att göra frö/nötbollar (typ som köttbullar fast med frön el nötter istället), jag tänker för variation, för det du ska satsa på är ju att få så mycket variation som möjligt på maten av det du kan äta. Många "köttätare" älskar mina fröbollar, dom innehåller lök men dom är mixade och blandade med fröna så det känns mer som en krydda än en grönsak.
Bulgur är väl fullkorn redan? (jag äter inte gluten så jag har inte så stor koll längre), fullkornamakaroner också, hur är det med fullkornsbröd? Fullkorn innehåller många vitaminer och mineraler nämligen.
Viss frukt passar ju till mat tex avokado passar ju till mat.
När du kryddar försök att använda färska kryddor (alltså för dig tex färsk chili och ingefära) för dom innehåller massanyttigt.
Funkar det att smussla in grönsaker i mat? tex lök el svamp i en sås, lök eller annat liknande i en pannbiff, morötter i plättar etc etc
l'm back
#7 okej. Jag hade för mig jag läst att det inte va bra med kött i stora mängder. De va ju bra :) #8 Ägg kan jag äta, gillar vitan så när jag steker ägg blir de bara vitan jag äter. Äter hela ägget om jag gör scrambeld egga. Okej. Jag vet att det är bättre med ekologiskt och så, men som sagt har jag inte riktigt möjlighet att styra det. Nej frö/Nötbolandet har jag aldrig gjort eller hört om egentligen :P Har kanske inte bara tänkt på det i och för sig :P Jag har ingen aning om bulguren, vet bara att de är lite bättre än vitt ris och sånt. :) Jag kan äta lingongrova men det är väl ungefär vad jag gillar i "nyttigt" bröd. Annars har jag verkligen en soft spot för vitt bröd. Jag har försökt börja baka bröd och sånt själv där jag kan välja vad jag har i de. Ja har jag möjlighet till färska kryddor använder jag det i första hand :) Ska försöka odla själv också :) Nej tyvärr funkar inte det, det låter kanske löjligt; men jag pillar bort det. Speciellt lök, klarar inte av det. :/
#9 Vill du ha recept på nöt/fröbollar så du kan testa?
Satsa på ett grövre bröd (i ditt fall lingongrova, det är inte så grovt men det är ju bättre än tex vitt bröd) till vardags och vitt bröd på speciella tillfällen
När det gäller att smyga ner grönsaker funkar det om det är mixat? (tex en löksås kan man ju mixa). Är det koncistesen som du inte gillar eller smaken?
l'm back
@TS Försök undvika bröd helt, om det går. Detsamma gäller för övrigt annat gjort på spannmål. Det finns ämnen (sk antinutrienter) i spannmål som försvårar för kroppen att ta upp näringsämnen från andra livsmedel.
#10 Jag skulle gärna tänka mig se vad där är i nötbollarna i alla fall :)
Okej. Ska försöka göra det då. Är surdegsbröd bättre än vitt bröd?
Jag är inte säker på om jag ätit mixade grönsaker i såser. Det är både smak och konsistens jag jag inte gillar när det kommer till grönsaker. Det enda jag kan äta i väldigt liten mängd är isbergssallad, det har jag "klarat av" om man kan säga så.
#11 Jag har försökt byta ut mot tex yoghurt och müssli. Och det funkar för en liten tid men det kommer alltid tbk till bröd.
Vad räknas till spannmål? Allt som man odlar på åkern eller? Dum fråga kanske men har ingen koll på sånt.
Jag funderar på att göra egen müssli på det sättet kan jag ju själv hålla koll på vad som är i det och dra ner på sockret som där gärna annars är en hel del i…
Du kan göra egen müsli på fröer och nötter. Spannmål är vete, råg, korn, havre, osv.
Surdegsbröd, om det görs på rätt sätt, är bättre än vanligt vitt (eller för den delen fullkorns) bröd. Att undvika bröd helt är ännu bättre, men allt i livet handlar väl om balans, så vill du ha bröd är surdegsvarianten bättre.
#12 I riktigt surdegsbröd så har de mineralhämmande ämnena brytis ner. Jag skulle nog kalla surdegsbröd det absolut bästa brödet.
Fullkornsbröd innehåller själv massa mineraler så man behöver inte vara jätterädd för de mineralhämmande ämnena, man går fortfarande plus mineralmässigt även om man inte går lika mycket plus som "på papperet"
l'm back
#13 #14 Tack för era svar!
Blir nog att kolla lite müsslirecept under helgen och handla då :) Då ska jag nog försöka mig på eget surdegsbröd om jag inte hittar något som passar i affären ;P
Hur är det med lantbröd? Det verkar ju lite bättre om man kollar ingredienser och så . (tänker mest italienskt och grekiskt)
Tack än en gång för alla svar jag fått! :)
#15 allmänt är köpebröd inte bra jämfört med sånt man bakar själv (tex är mörkt bröd ofta färgat med sirap, det är oftast inte så att det är extra fullkorn, surdegsbröd har man ofta använt jäst i osv osv)
l'm back
#16 Okej. Nej men jag får börja någon stans :)
Får kolla lite recept under helgen helt enkelt och se vad det blir :)