Kost iFokus

Kost

Etikettfikarummet
Läst 3149 ggr
pringles
0

Flytande honung

Jag köpte en flaska flytande honung, det är väl ca 6 veckor sedan nu. Jag använde litegrann sen blev den stående  3-4 veckor innan jag tänkte ta lite igen men  då  var konsistensen en helt annan. Stenhård är den och alldeles grynig. Man måste ta en kniv och karva lös en bit.  Ingen skillnad oavsett om jag har den i rumstemp eller i kyl.

Bäst-före-datum är långt fram i tiden.

Ska flytande honung bete sig såhär?

CelsiusT
0

Det vet jag inte om den "ska" men jag har själv varit med om det. Gick fin-fint att äta ändå, lite svårare att få ur förpackningen bara.

Medarbetare på westernridning.ifokus

pringles
0

Ja den går ju att äta, men köper man flytande honung så är det ju för att  man vill ha den flytande. Fast honung man köper är mycket lenare än den här är. Så himla grynig och knastrig.

Ja jag vet ju om det till en annan gång.

[rumelle]
0

Det är ganska vanligt att honung "kristalliseras" med tiden. Man ska kunna få tillbaka den flytande konsistensen om man värmer upp honungen till ca 50-60 grader. För att sedan behålla konsistensen är det bra om man rör om i den regelbundet, en gång i veckan eller så.

tlover
0

All honung även flytande honung blir fast med tiden.

Flytande honung är oftast inte rörd vilket kan ge hård honung/honung med stora kristaller.

Om honungen är flytande länge eller inte beror på hur mycket fruktos det är i nektaren som bina skördar och det beror i sin tur på vilka blommor bina tar nektar ifrån. Vår honung tex innehåller mycket mjölkört så det är flytande länge (flera månader, är det bara bara mjölkört kan den vara flytande i över ett år), honung från raps däremot blir stenhård på två veckor.

Köpte du honungen från affär eller från biodlaren?

Vår honung som inte är rörd

Själv brukar vi inte röra vår honung så den kan efter ett bra tag kristalliseras så därför säger vi till det till dom få som köper av oss. Men det kanske inte personen du köpte av berättade.

l'm back

pringles
0

¤4 den var från ica bara så det var ingen "finare" sort

tlover
0

#5 fast samma gäller där, all honung kristalliseras tillslut.

l'm back