Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1441 ggr
Anonymous1
2014-08-06 15:06
0

bara äta äpplen

går man ner i vikt av det?

Praefatio
2014-08-06 15:09
5

Ptja, du lär behöva tvångsinläggas in på sjukhus med dropp inom kort om inte annat. Och få rejäla magsår på köpet.

Mooniq
2014-08-06 20:14
3

nej, det gör man inte.. man blir sjuk av ensidig kost. 

om du ska gå ner i vikt får du ställa dig frågan - vad fick dig att gå upp i vikt? har du gått upp mycket eller är det trivselkilon? 

att bara ta bort onödig mat som godis, läsk, juice, spannmål, pizza och utemat, snacks och alkohol gör att du ganska fort tappar några kilon. 

Om du sen tex börjar promenera, simma eller cykla så ökar du förbränningen och då kommer kroppen att forma om - om du inte har hund kanske du kan låna någons och göra långpromenader några dagar/vecka..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[TanatosNyx]
2014-08-06 21:30
1

dumhter i värsta ätstörningsmaner… Vad har du för syn på kroppen egentligen?

RobinEH
2014-08-07 01:16
5

Hej!

Ja, du kommer sannolikt att gå ned i vikt om du enbart äter äpplen. Kolla gärna här på hur näringsinnehålet i äpple ser ut. 100g äpple innehåller 56kcal, 1kg innehåller 560kcal etc. 4kg äpple ger 2240kcal vilket beroende på hur aktiv du är och din ålder kan vara tillräckligt för att hålla dig viktstabil. Men att äta 4kg äpple blir rätt svårt varvid jag skulle påstå att en diet på enbart äpple kan ge viktnedgång.

Säg då att du äter 3kg äpple. Du får då i dig tillräckligt med vitamin C och knappt tillräckligt med kalium. Alla andra minderaler och vitaminer får du i dig för lite av. Du får inte i dig de livsnödiga fetterna omega-3 och omega-6. Du får inte heller i dig de livsnödvändiga aminosyrorna. Att inte få i sig tillräckligt av livsnödvändiga ämnen medför inte något gott.

Jag föreslår att du tar kontakt med skolsköterskan när skolan åter börjar och berättar om dina problem. Än hellre föreslår jag att du redan nu talar med dina föräldrar och tar kontakt med din vårdcentral för vidare kontakt med barn- och ungdomspsykiatrin då du haft problem åtminstone sedan förra året. 

Det är inte lätt att vara ung. Det är inget fel med att behöva hjälp. Jag tror du har nått den gräns där du behöver få hjälp för att inte förstöra ditt liv.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa