Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3415 ggr
Zabbio
0

Syra mjölk? :)

Jag funderar på att köpa rå mjölk från en bonde om den jag hittat i närheten vill sälja, dvs :P

Jag är laktoskänslig - men.. om man syrar/fermenterar mjölk så ska laktosen försvinna efter vad jag förstått, och omvandlas till andra sockerarter.

Så… vad kan man syra fram och hur? Funkar det att ta yoghurt från affären och använda för att göra egen, jag har läst en del recept med det. Hur vet man om yoghurten har levande yoghurtkultur kvar? Tänker på matlagningsyoghurt främst.

Kvarg vet jag egentligen inget om.. kan man använda det som matlagningsyoghurt, till såser eller hur skiljer det sig från allt annat?

Ost/grynost.. kan man syra mjölk och tillsätta löpe etc. för att göra egen, laktosfri "keso"?

Färskost?

Förutom mjölk i kaffet och vanlig ost samt smör så är det väl de mejeriprodukterna jag äter och använder främst. Vanlig mjölk är ju svår att göra något åt (fast jag kanske klarar råmjölk? Tidigare var jag känslig för mjölkproteiner eller något också, och blev dålig av laktosfri mjölk om jag drack det regelbundet, men nu verkar det gå bra :) )

Så.. tips på hur jag kan förvandla mjölken till andra mejeriprodukter, och gärna omvandla laktosen samtidigt, skulle vara kul! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
0

Kefir kanske du kan testa? då matar man kefirkornen med mjölk (kan vara mjölk från affären, de flesta använder faktiskt det) kefirkornen "äter" laktosen och gör det till kefir, en slags fil.

Det kan hända att du kan använda yoghurt i butiken, jag har själv gjort soyghurt av hemmagjord sojamjölk och köpt soyghurt. Däremot kanske du kan behöva testa dig fram.

Eftersom syrad mjölk är just sur så behöver du ingen löpe för att göra ost bara värma upp den (till 35-40 grader)och sen när den ystat en stund låta den rynna av i en silduk.

Jag har inte testat att göra just keso (bara en fake keso av tofu och soyghurt) men jag ska kolla i min ostbok om jag hittar recept på keso också.

För lagrad ost/hårdost behöver du däremot löpe

edit: Har kollat upp keson och jag tror inte man kan göra keso som är "hemmagjort laktosfri". Hemmagjord keso enligt detta receptet innehåller skummjölk, löpe, lite filmjölk, salt och grädden. Både mjölken och grädden syras inte så dom blir ju inte laktosfria. Keso ska visst också bara vara "lite syrligt" så den går nog inte att göras god om man ska syra mjölken så mycket så att man förlorar laktosen.

l'm back

Zabbio
0

Fast jag slipper gärna köpa kefir-gryn :P Kollade på dem och de är rätt dyra, plus att de sen måste tas om hand på ett bra sätt.. känner jag mig själv kommer jag tappa intresset under en period och så  dör de. Därför känns det bättre med något relativt billigt som kan köpas i vanlig affär - tex yoghurt. Jag kan ju försöka läsa på förpackningarna om någon ska vara ''hälsosam'' med yoghurtkultur.. så som fil marknadsförs. De bör ju funka.

Åh, så bra med osten, tack för recept! :) Jag kollade mest keso och den skulle ha löpe, min tanke var att göra en syrlig variant. Men för min del funkar färskost lika bra som keso, det är inget livsmedel jag vant in mig på än. :)

Jag tycker att det är lite intressant att det finns så många laktosfria alternativ till ''syrade'' mjölkprodukter… och som laktoskänslig märker jag att vanlig icke-laktosfri yoghurt tex, reagerar magen på. Vissa sorter iaf. Matlagningsyoghurt brukar gå bra.

MickeB
1

Rå mjölk direkt från kon innehåller enzym som gör att laktosen lättare bryts ner av människan. Många laktosintoleranta kan dricka den mjölken som den är utan att behandling.

tlover
0

#2 Kefir ska man inte behöva betala för dom ska man få gratis, (eller mot en motgåva). Jag ska se hur mina mår och se om jag kan ge bort endel.

*sur tlover som märker att folk vill ha betalt för kefirkorn* 😡

Man ska kunna frysa kefirkorn, jag själv har härdat mina korn till att tåla lite "misshandel"

Men du kan ju testa med köpt yoghurt, det funkar som sagt att göra egen soyghurt av köpt soyghurt.

När det gäller osten och man gör på syrad mjölk så skippar man bara citronen men gör som när man gör citronosten för annars får man nog en för sur ost

l'm back

Zabbio
0

#3 Jag har hört det, och tänkte prova :) Men om det inte går så kan jag ju iaf syra dem för att bryta ner laktosen..

#4 haha, jaså minsann? Ja, de säljs av företag för runt 200kr sist jag kollade, men företag brukar ju inte skänka bort saker eller idka byteshandel :P
Hur tar man hand om de annars och hur skickar man i så fall kefiren?
Jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna ge som motgåva..hmm… något borde man ju kunna komma på..

Jag gissade det med osten när de använde färsk mjölk :)

tlover
0

#5 Jag fick det skickat i ett brev, jag skickade torkad svamp som byte och när jag skickade lite till TrevorS här på iFokus fick jag lite glutenfri surdeg (torkad) i byte.

Om mina har dött så kanske du kan hitta nån som ger bort i kefirtråden på alternativ (det var där jag fick min ifrån).

Går du in på "matlagning och bakning" tror jag det är på vår blogg (bloggen jag länkade till i #1) så har jag skrivit lite längre och mer ingående om kefir.

Färsk och färsk mjölk, jag har använt mjölk som gick ut för en månad sen då jag gör ost (jag tror jag skrev det i blogginlägget också) men det är ju sötmjölk i alla fall. Vi har sällan fil eller liknande över hemma så det är sällan jag gör ost på det men jag har testat på både fil och kefir och det går finfint.

l'm back

Zabbio
0

Det enda jag kan komma på som jag har är lite vaktelägg..gissar att kaninkött är ännu svårare att skicka :) Men ägg borde ju funka om man packar in dem ordentligt..

Tack för tipsen :)