Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
Läst 4934 ggr
Blanksteg
0

Kvarg blir rinnig/klumpaktig/konstig i kylen

Jag brukar köpa kvarg och ställer den i kylskåpet. Problemet är bara att den blir konstig efter en dag i kylen (oöppnad). Det blir vätska överst, och själva konsistensen blir konstig, den blir inte så mjuk/len som t.ex. yoghurt, utan nästan lite klumpaktig. Tänkte först att jag placerat den på fel plats i kylen, på den nedre hyllan, så testade att ha den (en ny förpackning, då) på övre hyllan istället, men det hjälpte inte. Den allra första kvargen jag köpte blev inte alls såhär, utan den såg helt normal ut.

Vad kan detta bero på? Går den att äta i alla fall? Testade att äta liite men smakade ganska så surt, inte som den första kvargen jag köpte. Kontrollerade utgångsdatumen på alla, och de hade inte gått ut än.

[tk1971]
0

Kvarg är sånt. Det är ju en ost, vasslan kommer ut ur den.

[klösbrädan]
0

Kvarg ska inte vara mycket annorlunda i konsistensen än fetare yoghurt när man äter den, så byt märke är mitt råd, för det skiljer sig en hel del då jag med råkat ut för rinnigare varianter bland de x tusentals kilo jag stoppat i mig under åren :d Lindahls kvarg är att rekommendera!

Blanksteg
0

ok! Det är Lindahls jag brukar köpa.

[klösbrädan]
0

#3 Då är det din kyl som är mysko, säker på att den håller en jämn temperatur? Pröva nästa gång att köpa hem Lindahls och äta den innan du satt in den i kylen.. bör vara en jäkla skillnad. Nu tänker jag mig iofs rinnig som i hur keso kan vara när den inte är ny… är den sådan så vettifan om jag ens hade ätit den…

Blanksteg
0

Ja, kan vara min kyl som det är "fel" på. Märker ibland att på vissa ställen (speciellt undre hyllan) så är det kallare än på övriga ställen. Har hänt kanske två eller tre gånger att vattnet i karaffen frusit till is när den stått på undre hyllan (har en sån där liten kyl med frysfack). Utan att jag har ändrat temperaturen. Även gurkor och andra vattenrika livsmedel har frusit till is. Nu har det dock inte varit några problem med det på ett bra tag.

Nja, den är inte rinnig på det sättet, utan det är bara vätska som ansamlats överst på kvargen. Själva kvargen är… jag vet inte hur jag ska förklara det. Klumpig kanske. Inte alls len/mjuk som yoghurt.

Har i alla fall ersatt kvargen med keso nu, som har klarat sig bättre i kylen.

[tk1971]
2

Men kvarg och yoghurt är två helt olika produkter, det finns ingen likhet i tillverkningsprocessen. Självklart är kvarg inte som yoghurt i konsistensen när det är en färskost.

Blanksteg
0

Första kvargen jag köpte var len/mjuk som yoghurt (dock lite tjockare). Så jag antog att det var så kvarg skulle vara i konsistensen.

Blanksteg
0

Hittade bilder på google:

Såhär blir kvargen i min kyl: BILD

Såhär var den första gången: BILD

[klösbrädan]
0

#8 Den står för kallt, definitivt.

Blanksteg
0

Ok! Får försöka hitta ett område i kylen som är något varmare.

[TanatosNyx]
0

Om du vill ha kvarg som är som filmjölk får du köpa lättkvarg typ 0,1% fett, de brukar vara högpastöriserad skummjölk. De fetare varianterna är lite stabbiga och gryniga. Det du beskriver låter dock som övriga säger frysskadat.

Blanksteg
0

#11: Ok, ska testa det istället! :)

Det blev samma sak med keson. Första keson jag köpte var perfekt, men sedan blev efterföljande keson konstig i konsistensen. Har testat att ha den i dörren i kylen, ifall det skulle vara lite varmare där, men nej.