Min kost - bra eller dålig?
Jag har precis börjat få grepp om min kost. Tidigare har jag bara ätit frukost och middag, och kanske något litet däremellan, men i och med att jag ätit så lite så vande sig kroppen och jag kände mig inte så hungrig särskilt ofta.
Jag har nu dock börjat tänka mer på vad jag äter, och försöker få i mig mer vitaminer. Har även slutat med halvfabrikat och börjat laga maträtter från grunden för att bland annat undvika tillsatt socker och andra tillsatser (och för att göra det billigare). Min kost ser ungefär ut såhär:
Frukost: två mackor (lingon grova) med kokta skivade ägg på, och te, Ska dock börja baka eget bröd istället.
Ev. mellanmål: majskolv
Lunch: Smoothie (banan, jordgubbar eller andra bär, mango, mild naturell yoghurt, mellanmjölk, havregryn, spenat, linfrön, och nötter om jag har, och ibland även två teskedar kokosolja)
Middag (blir oftast inget mellanmål mellan lunch och middag): linssoppa med ris och andra soppor, grönsakspaj, västerbottenpaj, tonfisksallad… ja, det är väl de enda maträtterna jag gör. De två senaste maträtterna jag gjorde var dock nya för mig, och ska försöka hålla igång med att laga fler nya maträtter för att få en varierad kost.
Försöker dricka minst 1 liter vatten om dagen. Vissa dagar slarvar jag och dricker kanske bara 0,5 liter, och andra lyckas jag få i mig upp till 2 liter, eller åtminstone 1,5.
Ser det bra ut eller behöver jag ändra på något? Jag tränar på gymmet ungefär 2-3 gånger per vecka (kondition och styrka), och försöker gå ned i vikt, eller åtminstone få en fastare kropp med lite mindre mage och lår. Direkt efter träningen så brukar jag äta en banan, och sedan middag när jag kommer hem. Ibland tränar jag också tidigare och tar smoothien direkt efter träningen och väntar lite med middagen.
Nu när jag börjat äta oftare så känner jag mig ju inte så sugen på mat så ofta på dagen längre (förut var jag inte så hungrig heller, men kände ett sug väldigt ofta), men känns nästan som att jag äter lite för mycket, med tanke på att jag vill gå ned i vikt. Men jag är väl bara ovan. När jag inte gymmar så sitter jag förstås still nästan hela dagarna, så förlorar ju inte så många kalorier på det. Och förut så brukade jag äta kanske två portioner till middag, nu räcker det med en portion, så det är väl bra.
små steg är bra steg, jag tycker kanske att den lagade maten inte är så synlig - men den kommer nog 🙂
En bra info-sida är www.vitaminsidan.se där kan man läsa om vitaminer och mineraler och i vilka livsmedel du hittar dem. Trevlig läsning
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ja, middag har jag aldrig varit bra på. Blir ju ofast paj eller soppa. När jag köpte halvfabrikat (vegofiléer, m.m.) så åt jag heller aldrig några grönsaker till. Men jag har ju som sagt börjat vidga mina vyer och testa nya recept. Hittills har de kanske dock varit bättre lämpade som lunch.
Tack för länken! Jag gjorde en lista för ett tag sedan med alla vitaminer och mineraler och över vilka livsmedel som innehåller dem :)
Tycker det verkar både vara för lite protein och för lite fett i din mat.
Tycker att det låter som att du äter för lite protein, och möjligen lite för lite mat i allmänhet. Västerbottenpaj och grönsakspaj t.ex. behöver kompletteras med någonting proteinrikt - bönsallad (kidneybönor, små eller stora vita bönor, kikärter och vinägrett) är gott, går jättefort att svänga ihop och kompletterar helt okej. Likaså ett kycklinglår eller liknande kött. I grönsakspajen kan du kanske ha lite linser?
Sedan tycker jag också att det låter som att du äter lite för lite. Jag ser att du äter med mål att gå ner i vikt och i så fall är det inte katastrofalt, men du tränar ju flitigt och ska inte tappa jättemycket i vikt, så då skulle du må bra av att äta lite mer. Den smoothien du nämner ser jag mer som ett stadigt mellanmål innan träning än en hel lunch. Lunchen är ett jätteviktigt mål! Viktigare än middagen för de som har en hyfsat normal dygnsrytm och jobbar dagtid. Kanske kan du vända på det hela och äta din middagsmat till lunch och dricka din lunchsmoothie på kvällen? Eller rent av börja äta middagsmat till lunch med, och spara smoothien till mellanmålsmat?
Du kanske kan börja klämma in två mellanmål också? Ett kokt ägg är t.ex. kanon och går fort att äta. Det kan du koka samtidigt som morgonägget. Gillar du makrill i tomatsås så är en sådan burk också ett snabbt och enkelt mellanmål, något jag själv äter ofta.
Ser ju också att du ligger i startgroparna för att lära dig laga mer mat, det är toppenbra! 🙂 Experimentera och låt dig inspireras att prova nya rätter. Ju mer man lagar mat desto bättre förstår man hur man kombinerar smaker och kryddor, och då blir det enklare och roligare.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack så mycket!! :) Ja, protein behöver jag antagligen mer av, och även fett.
Jag är bara så himla snål av mig. Självklart går ju kosten före, men får lite ångest när jag tänker på att jag borde äta mer till lunch. Försöker hålla mig under 2000 kr per månad vad gäller matkostnader. Undviker även fisk, kött och andra dyrare livsmedel. Har åtminstone upptäckt att jag inte längre tycker illa om bönor, så det skulle jag kunna äta mer av. Skulle ju även kunna äta middagsrester från dagen före som lunch, och laga nytt till middag så att det blir lite billigare åtminstone. Försöker sluta köpa godis helt också (eller åtminstone köpa nåt litet och billigt en gång i veckan bara), så förhoppningsvis så sparar jag in lite pengar där.
Jag kanske också skulle kunna gå upp tidigare, vid 8-tiden, och äta frukost då, så hinner jag bli lite hungrig på mellanmål innan lunch vid 12. Och ta en 30-minuters promenad någon gång på förmiddagen de dagar jag inte tränar.
Jag ska testa bönsallad till pajerna och linser i dem :) Och ska försöka äta mellanmål mellan måltiderna.
Räcker kanske en majskolv eller två som mellanmål? Har googlat på mellanmål, och förslagen som kommer upp verkar vara så mycket för ett mellanmål bara (sallader, wraps, pannkakor). Trodde att mellanmål var väldigt lite mat egentligen, kanske ett äpple eller en banan bara.
Fast för 2000 kr ska du kunna äta fullt normalt, det är standardsumman för vad man lägger på mat i månaden som kvinna. För de pengarna ska du kunna äta kyckling, fisk och kött fem dagar i veckan och vego två t.ex. Kan tänka mig att du kanske inte vet hur man handlar smart när du inte är van vid att laga mat? :) En hel kyckling blir minst fyra portioner t.ex., sex om du gör gryta, och kostar ~30 kr. Köttfärs är billig och bra mat. Vegetariskt är jättebra om man har lite kunskap om näringslära, men kan man ingenting om näring så blir det väldigt lätt näringsfattig kost. Majskolvar innehåller nästan ingenting vettigt, bara kolhydrater. Ett äpple ger absolut ingenting till mellanmål, du får varken energi eller blir mätt. Försök tänka att det du stoppar i dig ska fylla minst två av tre syften: hålla dig mätt länge, ge dig energi så att du orkar och ge någonting näringsmässigt. Lyckas du pricka in alla tre så är det ännu bättre. Trepoängsmat kommer att bli billigare för dig än det du äter nu eftersom du kommer behöva äta mindre mängder mat. För att hålla sig mätt länge på lite pengar är fullgöra produkter ist för light samt långsamma kolhydrater dina bästa vänner. Att äta rester till lunch är perfekt :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja, jag handlar nog inte smart alls. Jag räknade ut för ett tag sedan (ett år sedan tror jag) vad jag under ett år la ut i genomsnitt på mat, och det blev runt 1800 kr. Men då åt jag ju bara frukost och middag, och något litet till lunch. Vet inte riktigt hur det kunde uppgå till 1800 kr. Åt iofs nästan bara pasta och vegetariska halvfabrikatsprodukter då, och åt ju då större portioner än vad man behöver göra om man äter oftare, och lagade inga maträtter som det blev rester över utav. Men även idag känns det som att pengarna bara flyger iväg.
Ok, jag läste på denna hemsida om majs. Har ätit majs till mellanmål de senaste dagarna, men som du säger så mättar det ju inte alls, så det är nog inget vidare bra mellanmål. Gjorde en potatis- och purjolökssoppa i förrgår till middag, som räckte till idag. Men märker ju att den snarare duger som förrätt än som middag :P Får nog ha i bönor eller fisk i nästa gång, och ha någon sallad eller bröd bredvid.
De tre syftena var ju ett smart tänk! :) Dem ska jag försöka hålla mig till!
När jag får tillgång till dator om ett par timmar så ska jag lista några hållpunkter för smart handling :) Haha, lustig sida. Ser proffsig ut men innehåller mängder av faktafel. Bland annat är majs ett väldigt svårsmält livsmedel, vilket är anledningen till att det ofta kommer ut helt igen. Det är inte heller bra för blodsockret, innehåller mängder av sockerarter vilket gör att blodsockret skjuter i höjden och sedan kraschar i marken kort därpå :) Gott som tillbehör till grillar osv, absolut! Men ingenting man ska äta i tron att det gör något vettigt för kroppen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Om du gillar ägg i olika former så är det världens bästa mat. Ett ägg innehåller allt man behöver utom C-vitaminer. Så om du kan göra omelett, koka ägg, steka ägg, ha kokt kallt ägg på smörgås eller göra sallader så får du i dig väldigt mycket bra mat för lite pengar. Jag har alltid kokta kalla ägg i kylen - för mig är det super-snabb-mat. Lätt mat att äta under varma dagar.
#8: Åh, det vore jättesnällt! Tack! :) Ok, då skippar jag majsen hädanefter! :)
#9: Ja, jag älskar ägg! Dock inte omeletter eller äggröra. Föredrar kokta ägg :) Äter två ägg till frukost varje dag, på smörgåsarna. Jag har dock läst någonstans att det inte är bra att äta för många ägg om dagen, stämmer det? På vissa ställen rekommenderas att man bara äter ett ägg om dagen…
Efter era råd och er hjälp så är jag nu plötsligt peppad inför att ordna upp min kost! :D Har märkt att i och med att jag smått börjat tänka mer på vad jag äter osv så blir matlagningen lite roligare :) Har alltid tidigare bara avskytt matlagning och tyckt det är hur tråkigt som helst. Kanske för att jag tidigare nästan bara värmde upp maten (halvfabrikat) istället för att faktiskt laga den själv :P
jag äter mellan 3-10 ägg / dag och mår perfekt. jag jobbar i säkerhetstjänst och måste gå på hälsokontroller varje år. Mitt kolesterol ligger på 3.8, det är en myt att ägg skulle höja kolesterolet - så ät så många du orkar - för det är billigt och nyttigt 🙂
Åh så bra! :)
Okej, lite tips för hur man handlar smart:
För det första: Släng inte mat. Det låter som en självklarhet men vi slänger oerhört mycket mat i Sverige! köper på oss sådant vi inte äter, låter det ligga längst in i kylskåpet och slänger det när det blir gammalt. Köp bara mat som du faktiskt kommer att använda. Börjar något se lite slokigt ut eller närma sig Bäst före-datum, använd det då! Det finns mängder av "kylskåpsrensarmat", omelett och paj är perfekta kylskåpsrensare: en ostkant här, en halv lök där, en tomat som börjar se ledsen ut och ett par ägg blir en jättegod omelett! Till slut blir det där något av en livsstil, man kan liksom göra en liten sport av att sällan eller aldrig slänga mat.
Planera din mat innan du går till affären, gärna utifrån det du har i frysen/kylen/skafferiet: "Jag har köttfärs, lök och lingon. Köper jag lite grädde och potatis så blir det köttbullar med potatis och löksås!" Man måste inte skriva matschema och följa slaviskt om man inte vill, men det är aldrig en dålig sak att ha ett hum om vad man ska äta i morgon och i övermorgon. Handla heller aldrig på tom mage, då slinker det lätt ner dyra halvfabrikat och godis i påsen.
Storhandla. Willy's och City Gross är billiga butiker och det gör enormt stor skillnad i plånboken! Jag storhandlar för ca 2000 kr i månaden till min sambo och mig och handlar sedan förbrukningsvaror (mjölk, ägg, allt sånt som går åt) i närbutiken och lägger då ca 2000 kr till. Eftersom jag storhandlar kan jag unna oss att enbart köpa färskt kött, att äta väldigt mycket ekologiskt och köpa lyxigare varor - men samtidigt äta billigt!
Fryst mat är lika bra ur näringssynpunkt som färsk, men billigare. Frysta grönsaker du gillar är kanon att ha som stapelvara hemma - själv har jag alltid ärter, broccoli, spenat, haricots verts och blomkål i frysen. Även konserver är kanonbra!
Håll koll på extrapriser när du handlar. Är en vara nedsatt, oavsett om det är annonsvara eller om det är halva priset pga kort datum - köp det och se till att använda det. Röda priser är kanon!!! Det som har kort datum går alltid att frysa in och håller sig då bra i flera månader till. Det gäller både animalier och grönsaker. Mat blir inte gammal på Bäst före-datumet om den förvaras rätt.
Lär dig titta på kilopriset istället för varans pris. Kilopriset står alltid under. Välj det lägre kilopriset istället för den billiga förpackningen.
Köp storpack och dela upp, frys in. Kilopriset är alltid mycket lägre på stora förpackningar än på små. Jag får inte riktigt grepp om ifall du är vegetarian, men köttfärs, kotletter och dylika livsmedel går nästan alltid att köpa billigare i storpack. En hel lax blir typ 10 portioner och blir väldigt billigt per portion.
Linser, bönor, torkad sojafärs är billiga stapelvaror för den som vill äta vegetariskt.
Fullfeta produkter är ett billigt sätt att bli mätt. Fett är inte farligt. Crème fraiche, vispgrädde och liknande är bra. Lightprodukter som lätt-CF och matlagningsgrädde innehåller istället stärkelse, och stärkelse är snabba kolhydrater som gör dig hungrig fortare.
Helfabrikat är ofta billigt, speciellt på typ Lidl och sådana ställen, men man får bara skit för pengarna - massor av tillsatt mjöl och grejer som i slutändan gör dig hungrig vilket får dig att behöva äta extra mat vilket blir dyrare.
Heja dig! :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det här var en bra tråd. Mycket bra tips.
När familjen är hemma äter vi oftast bra. När det är vardag och maken och sonen är iväg är jag jättedålig på att äta bra. Då blir det så att jag är jättehungrig på kvällen och även godissugen hela kvällen sen. Ska försöka lägga upp det som du Blanksteg med mellanmål och sånt.
#13: Tack så mycket, Praefatio! :) Jättebra tips!! Ska verkligen gå efter dem när jag handlar! Ska se till att alltid ha vissa livsmedel hemma, speciellt bönor, linser och andra varor som håller länge, samt frysvaror. Min frys är dock jätteliten (har en kokvrå med ett litet kylskåp med inbyggd liten frys).
Jag slänger nog alltför mycket mat tyvärr… :/ Händer ibland att jag glömmer vissa livsmedel i kylen som då blir dåliga och måste slängas. Förr så kunde jag inte ens dricka mjölk som gått ut dagen före, men nu har jag inga problem med att dricka några dagar gammal mjölk, den är ju inte dålig för det. Bröd har jag lite svårare för, då jag är jätterädd för att råka äta lite mögel. Men har börjat frysa in brödet så fort bäst före-datumet inträffar, och kollar noga efter mögel.
Light-produkter köper jag nästan aldrig. Matlagningsgrädde köper jag dock när jag gör maträtter som kräver ganska mycket grädde.
Tack återigen! Uppskattar verkligen alla tips och råd! :)
Jag var nyss i mataffären för att köpa ingredienser så att jag kan baka eget bröd, och för att köpa smör. Köper jämt bregott då jag läst någonstans att vegetabiliskt smör är mindre nyttigt eller iaf sämre (?). Hursomhelst, hittills så har jag alltid tänkt så kortsiktigt när jag handlar mat. Jag köper de små förpackningarna för att de är billigast, trots att det blir några kronor dyrare att köpa två sådana förpackningar än att köpa den större förpackningen som rymmer två förpackningar. Men kom förut att tänka på det du, Preafatio, skrev om storpack, och köpte en bregott på 600 g istället för en på 300 g och sparar då 7 kr :)
Jag ska verkligen börja tänka mer långsiktigt. Livsmedel som jag köper mer sällan eller som har kort utgångsdatum och som jag inte använder så mycket kan jag ju köpa mindre förpackningar utav, om jag inte har plats för det som blir över i frysen.
#15 Ah, frysfack och liten kyl kan bli kämpigt… Men som du säger så kan man då satsa på mycket konserver och torrvaror istället, samt att köpa sådant med röda prislappar och laga middag på dem så snart som möjligt.
Linser, bönor och dylikt håller ju i rumstemperatur liksom alla former av konserver. Förvaras de i rumstemp i affären så vet du med säkerhet att de går bra att förvara i rumstemp i flera månader även hemma. Just eftersom du har så lite kylförvaring är det en god idé att fundera på vad du gör av med, det är ju extremt onödigt ur alla perspektiv att betala för, kånka hem och förvara mat som du sedan ändå bara slänger.
Ett tips är att se över vilka kryddor du har. I perioder då vi behövt leva på väldigt lite pengar så har jag varit extremt glad att vi haft ett stort lager av olika goda, spännande kryddor, för med dem kan man göra billiga och lite trista livsmedel jättegoda. Här hemma skulle jag nog inte klara mig utan tabasco, rosmarin, timjan, grönpeppar och mejram, de är stapelkryddor hos oss!
#16 Sådär tänker en sparare! :) Just smör håller ju hur länge som helst, så det gör man åt med trots att man bara är en och kan således köpa en större förpackning. De där sju kronorna är bara sju kronor just nu, men hittar man de där lösningarna så tickar det väldigt fort iväg och blir hundralappar istället utan att man behövt snåla in på kvalitet. Det stämmer för övrigt att Bregott är mycket, mycket bättre än margarin.
Visst är det lite kul med mat när man börjar sätta sig in i det? Det tycker i alla fall jag!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja, precis. Men jag köper ändå aldrig kött då jag inte tycker särskilt mycket om det, och inte heller olika vegetariska halvfabrikat av soja eller quorn. Så frysen lär inte bli proppfull. Hoppas jag. Jag var vegetarian förut, men började äta fisk igen för kanske två år sedan, och förra året så började jag äta kött igen . Men köper aldrig kött själv (fortsatte att köpa vegofiléer osv), utan äter det när jag bortbjuden hos andra. Har även slutat lite att köpa fisk också. Vill liksom ha en i stort sett vegetarisk kost, men kompromissar när jag är hemma hos andra. Så ska försöka se till att få i mig protein från bönor och andra livsmedel. Fisk kan jag nog börja köpa lite mer av. Jag brukar annars ta omega 3-kosttillskott i flytande form några gånger i veckan i och med att jag äter så lite fisk.
Hittade denna lista över livsmedel som innehåller protein, med fallande ordning: http://matkalkyl.se/naringsamnen4.php :)
Kryddor har jag gott om! Men det är sällan jag använder dem. Använder mest bara salt och curry. Men ska prova mig fram mer med kryddorna! :)
Precis! Jag tänker ofta att "äsch, det är bara -- kr" men som du säger så lär det göra stor skillnad för plånboken i långa loppet!
Praefatio: bra tips! Jag som bor i ett land där mat är dyrt och som alltid trott att frysta t.ex grönsaker är sämre kommer gå till butiken imorgon och bunkra upp. Här(södra finland) kostar en fryst kyckling runt 10e… färsk letar jag inte ens efter. När jag är hemma i sverige brukar mamma ha köpt hela kycklingar som jag sen tar med hem (åker viking line båten hem så vi släpar massor) + annan mat som håller sig bra under båtresan.
#19 Nej, frysta grönsaker håller ofta oerhört hög kvalitet! De fryses in när de är som bäst och då håller de sig fina.
Fyyyy 😮 10e?!?! Det är ju helt sjukt. Jag som tycker att mat är dyrt i Sverige många gånger… Ska nog inte klaga då.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg