Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2127 ggr
Anonym
Anonym
0

Gå ner snabbt i vikt?

Hej!
Jag har i hela mitt liv varit mer eller mindre överviktig. Nu är jag trött på det och vill gå ner i vikt, mitt mål är att känna mig normal viktig vid min student som är om 10 månader, allra helst vill jag gå ner 15-20 kg inom den tiden, är det ens möjligt?
Vill ha tips på bra mat jag kan äta, inte någon diet.
Vad bör jag undvika och vad bör/kan jag äta mer av?

Kanske fel sida, men undrar lite om motion:
Gillar att gå promenader i rask takt, bränner man fett på det?
Hur mycket bör jag i så fall gå per dag för att kunna minska i vikt?

Fjäril
0

Det är viktigt att du gör sådant du tycker är roligt (motionsmässigt) samt att du ändå äter dig mätt trots att du drar ner på saker.

Efter mina två graviditeter gick jag på min egna "diet" vilket innebar att jag varierade kolhydrater och proteiner med sallad, alltså att jag ena dagen åt en stor sallad tillsammans med fisk och dagen efter sallad med ris. 

Jag åt enbart frukt fram till kl 12 på dagen, sedan blev det riskakor, knäckebröd eller annan lätt mat (kunde vara keso med tonfisk också). Jag åt inget efter kl 18, förutom frukt då. En dag i veckan unnande jag mig goa saker och det gjorde att kroppen helt plötsligt trodde att den skulle börja få "riktig" mat och med det startade förbränningen. 

Jag drack (och dricker) ingefärsvatten med citron och äter/åt en halv grapefrukt om dagen. Det drar igång förbränningen, gör att man inte är sugen på en massa saker och dessutom sköter man magen bättre.

Jag gick ner ca 5kg per tredje vecka och det var ingen raketfart som gjorde att jag gick upp det igen. Idag försöker jag inte gå ner i vikt utan äter relativt bra (för det mesta, haha) för att varken gå upp eller ner.

Träningsmässigt tycker jag att du kan variera promenader med styrka, gör lite övningar hemma eller om du väljer gymmet istället.

Det finns massvis av olika sätt att äta bättre/annorlunda, på något sätt blir det ändå en diet (du ändrar ditt äta_mönster) men jag tror inte på en massa drycker och annat, utan helt enkelt att dra ner på det man brukar äta. Rör du dig lika mycket hela tiden men äter lite mindre kommer kroppen till slut att ta av "övervikten".

Lycka till, det här fixar du!

Sajtvärd på Övernaturligt

Caf_Roy
1

Minska på kolhydraterna och ät mer grönsaker i stället. Se till att äta regelbundet var fjärde timme, både för att få bättre matsmältning och för att undvika att bli lika hungrig.

All motion är bra motion. Blanda låg- och högintensiv motion. Dvs promenader och typ gym.

När jag bytte större delen av mina kolhydrater mot grönsaker, tog bort godis och andra större sockerfällor, tränade 2x30 min i veckan och promenerade lite mera gick jag ner lite över 10 kilo på 2 månader.

Det svåra är inte att komma igång utan att hålla sig till planen. Så se till att unna dig något litet gott någon gång i veckan för att hålla humöret uppe.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[strutter]
0

5:2 ger snabb viktnedgång.

[JeanetteK]
0

Min man gick nyss ner ca 15 kg på ganska kort tid. Han åt tre mål mat om dagen och ingenting mer. Det var rejäla mål - gröt till frukost och riktig mat de andra två målen. Han la upp en portion och tog inte om. I motionsväg så blev det promenader med hunden men inte mycket mer än så - mellan 45-60 minuter om dagen. 

Jag tror att man nog bör lägga in ett par mellanmål mellan måltiderna, men så här körde han i alla fall. Gick från närmare 100 kg till 83 kg nu.

smurfis
0

Det är bra att du vill ta tag i vikten redan nu. Du kan absolut gå ner det du önskar på ca 10 månader. Det handlar mest om vilja och motivation. Sen finns det många olika sätt att gå ner i vikt på.

Varför tror du att du har gått upp i vikt? Vad är ditt problem? Är det t ex för mycket godis/sötsaker? Är det för mycket skräpmat? För lite träning?

Sen försöker du att ta bort det som gjort dig överviktig. Dvs du drar ner eller slutar äta t ex onyttiga saker. Du kanske börjar laga nyttig mat och äter lite mindre portioner. Ev börjar träna något (detta är inget krav, man kan gå ner i vikt endast med kosten).

Jag har gått ner i vikt många gånger med olika metoder. Det tråkiga med dieter och annat är att man kanske måste räkna kcal, registrera allt man äter, väga maten osv. Det är ju kanske inget som håller i längden även om det är effektivt just för att gå ner i vikt. Det svåra är inte att gå ner utan att sen hålla sin nya vikt!

Jag kör nu LCHF och det har gjort att jag håller min vikt mycket bättre. Det är inte heller särskilt svårt. Jag äter när jag är hungrig och jag undviker bara det uppenbara som pasta, potatis, ris, bröd, socker…  Jag behöver annars inte tänka på hur mycket jag äter, utan jag äter tills jag är nöjd. Jag gick ner 15 kg på ganska kort tid. Jag har dessutom lyckats hålla den vikten skapligt sen i höstas.

Gör inte misstaget att bara äta sallad, eller att äta nästan ingenting. Det gör bara att du förstör din ämnesomsättning. Försök äta bra och nyttig mat. Ät lagom portioner och undvik det självklara som godis och pizza.

Clariiz
0

Ränka kalorier! Hur enkelt som helst och man ska äta lagom stora portioner 6-7 ggr om dagen. Räknar du och äter ca 1500 kalorier /dag 5-6 dagar i veckan så kan du äta vad du vill resten :) 
Tänk på att äta bra mat, många mellanmål. Googla på recept under 400 kcal så får du bra tips till lunch och middag. Bra mellanmål kan vara tex kokta ägg, tonfisk, kvarg, frukt ja i princip vad som. 

Sedan motionera såklart samtidigt, att gå i rask takt ät jättebra! Gärna upp och ner för backar. Gör gärna lite armhävningar, knäböj och sit-ups också. Eller införskaffa ett gymkort :) 
Det är bra att bygga muskler samtidigt eftersom muskler förbränner fett och kroppen mår bra av det.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Bjallstal
1

Jag gick ner 12,5 kg på lite mer än 2 månader genom att utesluta alla snabba kolhydrater och att äta regelbundet.. Jag är en sådan människa som antingen äter hela tiden, eller inget alls. Vilket gjorde att min kropp försökte hänga med men sattes ofta i svältläge. Kombinerade kosten med både konditions och styrketräning

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

keptak
0

Absolut går det! Jag gick själv ner 18 kg på 6 månader, (sen skadade jag mig och det har stått still, men nu är jag på gång igen). Det jag gjorde och gör är att äta mer av protein (kött, kyckling, fisk), grönsaker och mindre av kolhydrater (ris, pasta, potatis), fett. Jag äter ca 4 gånger per dag.

Det hela handlar om kalorier in och kalorier ut, alltså hur mycket du äter och hur mycket kroppen gör av med, och när man äter så lite kalorier som behövs för att gå ner (beroende på hur mycket man rör sig) gäller det att välja mat med mycket näring som mättar bra. Promenader kräver inte så mycket energi, men det är ju bättre än ingenting och kan du öka tempot så att du får upp pulsen är det bra. Intervaller är super. Styrketräning tycker jag själv är det bästa vid viktnedgång.

Kämpa på!

[rara]
0

Kan berätta om hur jag gick ner 15 kg på 6 månader. Jag slutade med kött och drog ner på animaliskt fett.  Böt ut vitt raffinerat mjöl mot mjöl av dinkelfullkorn i såväl pasta som bröd.  Jag slutade med godis, konserverad och annan färdig mat och började laga all mat från grunden själv med mycket grönsaker. Frukt äter jag dagligen. Som mellanmål kan det bli müsli med dinkelpops, amaranth, nötter och chiafrön. Sen tog jag även itu med träningen och började lyfta hantlar, göra armhävningar, knäböj, magmuskelövningar och annat kul som yoga t.ex.  På så vis nådde jag min idealvikt och inte bara det utan jag mår även bättre än någonsin, med perfekta blodvärden och perfekt fungerande mage och huvud :-)