Nu ni ;) Hälp..
NU har jag bestämt mig.. Jag vill under vinter och fram tills sommar kläderna kommer fram gå ner i vikt och bli av med dom överliggande kilona…
Jag är 166cm lång,
Väger 71kg.
Har 96cm runt magen..
Jag har ganska liten benstomme.. så ska nog ligga runt 55-60kg igentligen..
så 10-15kg? Finns de någon chans att jag går ner så mycket tills i vår,sommar?
Vill Gärna ha hjälp av er.. TIPS på MAT och MOTION som kan fungera..
Kanske ska tillägga att jag inte rör mig jätte mycket
Eldar i pannan då å då.. Då springer jag upp å ner i en trapp som har 30steg varje halvtimme..
Går ut en liten sväng med valpen,inte så mycket mera…
Har presic börjat äta frukost. annars brukar jag bara äta 1gång dagen,har slutat äta vitt bröd.
Har även haft en förmåga att skåp äta…
har 7mil enkel resa till jobbet så måste tyvär åka bil..

Vad gäller motion, så ta en lååång sväng med valpen/hunden (de blir så fort stora). Dessutom ser det ut på din Avatar som om det är en ras som mår bra av rejäla promenader. Bra kläder och sedan är det bara ut och njuta!
Vad gäller dieten så tror jag starkt på att det dessvärre inte handlar om att lägga om kosten några månader för att gå ner och sedan återgå till gamla synder. Att gå ner är lätt - att bibehålla vikten är det svåra.
Man kan ställa sig frågan varför det är så många bekanta ansikten hos VV, t ex… *drypande ironi*
Det finns idag tre, eller snarare fyra strömningar inom viktnedgångsteorierna:
Energistyrd - VV, AB viktklubb etc
Hormonstyrd - GI/LC
Läkemedel
Operation
Vad en viktnedgång således handlar om i längden är inte om man går ner eller ej, det är om man kan anpassa resten av livet till det nya sättet att förhålla sig till sin kost.
Som jag ser det så har traditionell viktnedgång på senare tid tydligt visat att det inte ger någon effekt över tid. Det är bara operationer som ger en märkbar effekt över, säg 10 år. En fruktansvärd sanning för alla som håller på med kostrådgivning i etablerad regi.
Nu skall du inte tappa hoppet, det jag diskuterar ovan är människor som lider av fetma, du är som tur är inte i närheten av det. Jag föreslår att du gör mindre förändringar, som är enkla att implementera i vardagen. Att plocka bort vitt bröd är ett mycket bra första steg. GI-fiera din vardag och du kommer med all säkerhet gå ner dina 10kg och dessutom hitta en medelväg som passar dig och som du kan bibehålla framledes.
Således:
- Bort med allt vitt.
- Mer, men inte överdrivet fullkorn.
- Alla lightprodukter går fulbort(inkl margariner och annat kemiskt ihopkok! )
- Försök att laga din mat själv, från råvaror. Det kostar egentligen bara i tid.
Och varför inte pröva den s k turbo-GI? vad det egentligen är att man äter strikt som jag gör, och har gått ner 30kg på. Då hoppar man över alla kolhydrater under två veckor. Detta har den goda bieffekten att man rasar i vikt, i huvudsak vatten, men det ger en rejäl kick att se vågen störtdyka framför sina ögon och det ger minsann energi att fortsätta!
//Zac

Jag har planer på att ändra mitt liv så jag mår bra.. ;) Man har bara en kropp på ett liv.. Så man får ju inte byta till någon annan…
Jodå Nog är de en vovve som kräver en del.. Det är en AmStaff… Börjar dok bli nu så han kan börja röra på sig.. han bli 7 månader nu…
Jag vill bara våga visa mig i sommar utan att skämmas… Maten och motionen tänker jag inte lägga av med bara för att jag gått ner…

En Amstaff - då har du så det räcker och blir över med motion och uppfostran… :o)
Jag är övertygad om att med bättre matvanor nu, så har du inga problem att ha gått ner dina kilon tills nästa sommar. Det handlar om att ha bestämt sig och vara konsekvent. För mig själv och numera hundratusentals andra så kompliceras bilden av att man jojobantat och slutat på en enorm övervikt. Då hjälper dessvärre inget annat än riktigt dramatiska förändringar, eller triggers…
Jag kompletterade mitt första inlägg lite, råkade dessvärre publicera det lite för tidigt…
Lycka till i alla fall!
//Zac

Hehe.. jag såg de nyss ;)
Jag tror nog jag kan lykas bara jag vill.. Å de skulle ju va skojiigt att se några snabba resultat,då jag är en sådan människa… Spec som lätt tröttnar när man inte kommer någon stanns.. ;)
Tack för bra tips ;)
Jodå jag har en hel del uppfostran och motion över.. tänkte jag skulle börja åka längdskidor i vinter(eller iaf testa,har inte gjort de sen jag gick i grundskolan) Tänkte även ta med vovven så båda får motion.. hehe

Ett kilo i månden det sak inte vara några problem och samtidigt få en ny livsstill, absolut bästa sättet att gå ner och sen fortsätter man bara leva sunt. Funkar utmärkt för mig, jag är nästa nere där jag vill vara i vikt och inte bantat en dag det senaste året, går på gym två dagar i vecka och äter allt och sunt.

Dessutom behöver ju hundar få springa och inte bara gå, så på med joggingskorna och ut med vovven vettja!