Måste gå upp i vikt!
Hej där! Jag är en 13-åring som behöver hjälp. Jag är väldigt underviktig och det är jättejobbigt. Jag äter minst lika mycket som mina kompisar men det händer inget. Jag får inte mer hull och jag blir inte heller längre. Jag tränar inte mer än på gympan i skolan 3 ggr i veckan, så maten går inte på muskler. Det är jättejobbigt för att nästan alla kläder sitter konstigt och byxor är svårt och hitta. Mina föräldrar är skilda och min mamma är ensamstående med två barn och jobbar som sjuksköterska på landstinget, så hon har inte ofta råd att köpa dem byxor som sitter bra. Pappa har råd men tycker att det är oviktigt med kläder och att fibernät för 20 000 är viktigare. Vad vi får i skolan kan jag ju inte göra något åt, men finns det något jag kan göra där hemma för att gå upp i vikt? Kan jag förändra min frukost, mellanmål och middag?
Till frukost äter jag en skiva pågen limpa med nutella och ett glas saft. Till mellanmål efter skolan äter jag ett äpple och ibland om jag är riktigt hungrig en skiva limpa till med ost och hemmagjord plommonmarmelad. Mamma försöker gå ner i vikt så till middag blir det ofta något kalorisnålt och nyttigt.
Tacksam för svar! 😊
Ingen som vet?
Det är svårt att gå upp i vikt när man är naturligt smal. Jag var likadan som du när jag var i din ålder. Det du kan göra är att satsa på att bygga upp muskler i stället för att försöka äta dig till högre vikt. T ex bör du inte äta nutella och dricka saft till frukost. Satsa på gröt med sylt och mjölk, en smörgås med pålägg och kanske en kopp te eller liknande. Jag skulle även försöka äta ett större mellanmål - kanske yoghurt eller liknande.
När det gäller kläder…. det finns ju mycket second hand-butiker till exempel. Kanske du kan prata med din mamma om att detta är jobbigt för dig och be henne hjälpa dig att hitta kläder som passar. Har ni Lager 157 t ex i din närhet? Dom har billiga jeans i smala storlekar.