Måste gå upp i vikt!
Hej där! Jag är en 13-åring som behöver hjälp. Jag är väldigt underviktig och det är jättejobbigt. Jag äter minst lika mycket som mina kompisar men det händer inget. Jag får inte mer hull och jag blir inte heller längre. Jag tränar inte mer än på gympan i skolan 3 ggr i veckan, så maten går inte på muskler. Det är jättejobbigt för att nästan alla kläder sitter konstigt och byxor är svårt och hitta. Mina föräldrar är skilda och min mamma är ensamstående med två barn och jobbar som sjuksköterska på landstinget, så hon har inte ofta råd att köpa dem byxor som sitter bra. Pappa har råd men tycker att det är oviktigt med kläder och att fibernät för 20 000 är viktigare. Vad vi får i skolan kan jag ju inte göra något åt, men finns det något jag kan göra där hemma för att gå upp i vikt? Kan jag förändra min frukost, mellanmål och middag?
Till frukost äter jag en skiva pågen limpa med nutella och ett glas saft. Till mellanmål efter skolan äter jag ett äpple och ibland om jag är riktigt hungrig en skiva limpa till med ost och hemmagjord plommonmarmelad. Mamma försöker gå ner i vikt så till middag blir det ofta något kalorisnålt och nyttigt.
Tacksam för svar! 😊
Ingen som vet?
Det är svårt att gå upp i vikt när man är naturligt smal. Jag var likadan som du när jag var i din ålder. Det du kan göra är att satsa på att bygga upp muskler i stället för att försöka äta dig till högre vikt. T ex bör du inte äta nutella och dricka saft till frukost. Satsa på gröt med sylt och mjölk, en smörgås med pålägg och kanske en kopp te eller liknande. Jag skulle även försöka äta ett större mellanmål - kanske yoghurt eller liknande.
När det gäller kläder…. det finns ju mycket second hand-butiker till exempel. Kanske du kan prata med din mamma om att detta är jobbigt för dig och be henne hjälpa dig att hitta kläder som passar. Har ni Lager 157 t ex i din närhet? Dom har billiga jeans i smala storlekar.
När man är 13 år står man inför en massa förändringar kroppsligt. Inom kort kommer det börja hända saker för dig som gör att du lägger på dig mer vikt och kroppen ändras och du får kurvor. Det är ingen tröst just nu kanske, men jag lovar att det kommer hända inom kort.
Detta var inte så mycket hjälp antar jag… hoppas att du kan få din mamma att förstå att detta är viktigt för dig. 🤗

Det verkar som om du äter för lite under en hel dag.
Du bör kunna utöka frukosten med en smörgås till och mjölk eller youghurt. Ett äpple räknar jag inte som mellanmål. Det är nyttigt med vitaminerna i frukt, men påverkar knappast vikten. En tallrik med filmjölk och müsli kan ge mer.
Sedan nämner du inte någon kvällsmat alls. Det är en måltid som du bör lägga till. Vad finns hemma i kyl och frys? Kanske glass eller müsli smaksatt med bär eller frukt vore gott.
Fast tänk på att inte börja trycka i dig onyttigheter, exempelvis sockrade livsmedel, för även om du är smal på utsidan kan insidan se helt annorlunda ut.
Jag skulle satsa på i din sits att bygga lite muskler. Ät proteinrik mat och styrketräna tungt (läs mer på styrkelabbet.se). Då kommer du gå upp i vikt i ren muskelmassa och du kommer forma din kropp på ett sätt som gör den "fylligare", muskler sätter sig ofta på rätt ställen.
Sen kan du försöka äta mer nyttig mat som är kalorität. Tex nötter, avokado. Men även mycket kolhydrater -långkornigt ris, fullkornspasta, potatis.
Sen håller jag med #4, försök inte gå upp i vikt genom att äta onyttigt.
Pretty wise //
Välj hellre banan än äpple när du äter mellanmål och drick ordentligt med mjölk.
Ta kontakt med skolsystern och prata om dina tankar om din vikt så hjälper hon gärna dig.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Tycker att det låter som att du äter ganska lite, ät två mackor (minst) till frukost och testa att ha andra pålägg än nutella.. inte bästa sättet att starta dagen på med det.. Ägg till exempel!! Det du behöver göra är att öka kalorimängden, kaloririkt är exmpelvis ost (ös på) och nötter. Ett rejält lager med jordnötssmör på två mackor till mellanmål är ett tips!
Jag drack grädde när jag var yngre för att gå upp i vikt, kunde absolut inte gå upp och var alltid smalast och folk skulle alltid påpeka det. Var riktigt jobbigt så jag vet hur det känns. Men som sagt, det enda man kan göra är att öka kaloriintaget ordentligt! Ät nötter varje dag, jordnötssmör som sagt, mycket potatis, ris, pasta och så vidare. Klart att du kan äta saller och sådant, men testa att ha dressing till då eller olja för att öka antalet kalorier i måltiden..
Jag åt även en hel del godis och chips för att gå upp i vikt, inte så nyttigt men ganska effektivt… Det i samband med p-pilren gjorde att jag blev normalviktig som 18-åring. Men inget att rekomendera, bättre att gå den nyttiga vägen då :)