Skillnad på juicer
Jag brukar dricka en del juice och har haft hyfsad koll på vilka juicer som är bättre än andra. Men på sistone har jag funderat en del över vad det egentligen är för skillnad på juice som är färskpressad och ej är från koncentrat (som jag brukar köpa) jämfört med en som är från koncentrat. Sökte runt lite på nätet och hittade en del bra info:
Tack för det Stefan. Alltid kul när ni delar med er.
_De testade apelsinjuicerna kan delas in i fyra kategorier:
_
- Nypressad. Juice utan vare sig tillsatser eller pastörisering. Endast Brämhults nypressade klarade de kraven.
- Färskpressad. Lätt pastöriserad juice som inte framställs av koncentrat.
- Koncentratjuice, lättpastöriserad. Juice som först görs om till koncentrat och sedan blandas ut med vatten. Pastöriseras både som koncentrat och utblandad juice. Hållbarhet runt fyra veckor i oöppnad förpackning. Tre av de testade juicerna (Bravo, ICA, god Morgon standard) tillhörde den här kategorin.
- Koncentrajuice, kraftigare pastöriserad. Koncentratjuice som pastöriserats många gånger för extra lång hållbarhet, upp till ett år.
Men VILKEN är nyttigast???
Jag tror på Brämhulsts, utan pastörisering förstörs ingenting, det dom har gjort är att göra juice av frukten och hälla det i flaskor = inga konstgjorda ämnen eller tillsatser och naturliga vitaminer och mineraler.
Helena

Nyttigast måste ju direktpressad vara i alla fall godast.

Var det inte liv om att grumlig äppeljuice var så oerhört mycket nyttigare än klar för något år sedan? Annars vet jag med mig att det var någon mörk druvjuice som ansågs vara nyttigast - något med kombinationen av fenolföreningar och antioxidanter.
//Zac
EDIT: Förresten hittade jag en länk! :o)

#2 Jo, opastöriserad juice måste ju vara det nyttigaste av de valen. Vid uppvärmning förstörs ju näringsämnen. Annars säger jag som Lorita, det allra nyttigaste måste ju vara att pressa juicen direkt innan man ska dricka den. Sedan är det väl ännu nyttigare att äta själva frukten/bären opressade :)