Vad är fet mat?
Jag är inte så haj på kost så jag provar att ställa en fråga här.
Jag har efter operationer blivit ordinerad om att undvika fet mat. Min fråga är då…vad är fet mat?
Enkelt sagt så är fet mat sådant som innehåller t.ex. grädde, margarin och smör. Mat som är panerad och stekt, kakor, snacks, godis. Röd mjölk och feta yoghurtar, ostar, korvar, bacon o.s.v.
Det finns också feta fiskar, nötter, avokado, mandlar, oliv och rapsolja o.s.v. men det är ett brättre fett i dessa varor. Försök att byta ut ditt fett mot dessa varor i stället. Ta t.ex. mosad avokado på smörgåsen i stället för smörgåsmargarin. Det gäller även de lätta varianterna. Eller varför inte lite smältost i stället på smörgåsen.
Du ska absolut inte sluta äta fett, för kroppen behöver fettet men försök alltså att byta ut det dåliga mot bra.

Är det gallan du opererat?

MarieK Tack för svaret.
Lorita Ja hela gallblåsan är borttagen.
Jag äter nog inte så fet mat till vardags, jag är vegetarian så jag äter inget fett kött. Vi dricker lättmjölk, lättyougurt, lättsmör osv. Anväder aldrig grädde och äter inte kakor.
Men är nyttiga fetter okej då?

#3 troligen kommer du att kunna äta allt, det kan tyvärr min mamma som också har opererat gallan hon klarar bara inte vissa huvudvärkstabletter.
Du bör ta det försiktigt med det animaliska fettet och får du ont så ska du rannsaka dig skälv vad du har ätigt och vad du inte tål, en mat dagbok i början kan vara bra och passa på att lägga om kosten till lite nyttigare när du ändå är igång. Det finns ju många vinster att få genom att ge magen och kroppen nyttig mat…
Men är nyttiga fetter okej då?
Jag klarade INTE av varken "nyttiga" eller "onyttiga" fetter när jag hade problem med gallan och ca ett halvår-ett år efter jag var operarad. Men nu känner jag inte av det alls. Visst kan jag Må ill av mycket fett, men itnells som då när jag itne ens kunde ta en tsk grädde… gränsfall var avocado och bananer. Kunde väl äta en tredjedels banan eller nåt utan att må dåligt, men jag klarade inte en bit julskinka… :-P
Jag tror det är lite individuellt också… För jag tålde inte salt men klarade syra… Normalt brukar man få problem av tex äpplen, citrus, rabarber o dyl när man har problem med gallan med det har intejag…

Hej Taco Belle! Jag föreslår är att du besöker kolhydrater i Fokus. Jag tror där finns några stycken där inne som är i din situation och som kan ge dig många bra tips!

Vill fortsätta frågan med:
Var räknar man gränsen i fett% som fet mat, har hört någonstans att den ej bör vara över 5g/100g, kan det stämma.
Hur mycket fett minst behöver man äta per dag för att inte få i sig för lite fett.
Ps är ej fettskrämd men mest nyfiken var rikvärdena går Ds