1 kilo kött dyrare än 25 mils bilåkning
GI och Atkins förespråkar högre proteinintag och vi äter kött som aldrig förr. Samtidigt börjar vi se effekterna (?) av växthuseffekten.
Och vårt ökande köttätande kostar! Nyheten kablas ut i media idag (fast vi vetat om det rätt länge, eller hur?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1127890,00.html
Så vi borde kanske äta mer vegetariskt? Har ni förresten sett en tjock vegetarian? Det har inte jag :)
Men det har jag… ;) Två av mina tidigare klasskompisar var/är veg och de var båda rätt kraftiga. Veggomat är ofta väldigt fett.
Jag hörde lite på TV om denna undersökning som gjorts och där säger man också att det går att minska miljöpåverkan om man äter kravmärkt kött. Men de hade inte räknat med transporternas påverkan, det måste man ju också räkna med… ;)

En bisats i sagda undersökning är att djur som äter gräs - eller naturlig föda, om man så vill - släpper ut 40 procent mindre växthusgaser och gör av med 85 procent mindre energi än de som föds upp på "vanligt" sätt.
Återigen en återvändsgränd för vårt sätt att "bruka" jorden…
//Zac
Jag har också sett feta veggissar, näsblod har de påfallande ofta också…

Det är inte köttkonsumtionen som måste minska i första hand, utan djurhållningen som måste förändras.
Spannmål är inte naturlig mat för kossorna, klart de pruttar och mår dåligt…
För övrigt läste jag ett uttalande som fick mig att baxna: korna bidrar till ett öppet landskap genom spannmålsodlingarna som krävs för att föda dem. För inte så länge sedan bidrog korna till det öppna landskapet genom att de var ute och betade…
Jag har inga planer på att minska min köttkonsumtion (jag äter inga enorma mängder), däremot köper jag alltid ekologiskt/gräsuppfött kött. Det är bättre för miljön och bättre för oss eftersom köttet har en fettprofil med bättre balans mellan omega 3/6.
Snacka om vinklade nyheter. Ingenstans talas det om all exotisk frukt eller soja, som odlas otroligt miljöskadligt och dessutom fraktas över hela världen.
Jämför det med en svensk ekologisk köttbiff så säger det sig självt vilket som är sant eller inte.

Det är klart att man väljer nyheter som passar en själv.
Jag grävde t ex upp att risodlingar står för ungefär 2,5ggr så mycket metangasutsläpp än vad boskapsbajs gör… Dessutom odlas det inget ris alls i närområdet kring sverige - så enligt samma logik som i artikeln ovan så skall man skämmas i alla fall ur miljöaspekten om man äter något så miljöförstörande som ris! 
Ser man dessutom till att risproduktionen 1993 enbart i runda tal orsakade 155 miljoner fall av malaria, 500 miljoner fall av influensa samma år efter kontakt med fåglar i de ganska onaturliga risfälten etc, så gör man dessutom en rent medicinsk välgärning också!
Livsfarligt med ris alltså!
//Zac

Om man ska räkna riktig då ska man räkan, kött föroreningarna minus vad man skulle förorena som man åt vegetariskt. Sen ett kilo kött det är ju jätte mycket och dom fick det att låta som om det var en dagsförbrukning, en dags konsumtion av kött hade varit mer riktigt i så fall.
Att djurhållningen bör förbättras det är ju också riktigt, nu var det inte svenska kor, svenska kor går på bete och får överlag mycket mat just från gräs/ensilage.

Njae, Lorita… Svenska kor går äter mest kraftfoder nu för tiden om jag förstått det rätt. De ystra kossorna som vallas till sommarbetet verkar vara en romantisk föreställning.
Jag kommer ihåg när jag var barn och hade släktingar som var bönder, alltså gammaldags bönder… Det var bete på ängen, de slog gräs med lie och kastade upp det för att torka i hövolmar inför vintern t.ex.
Det är nästan otänkbart nu! Att de var så gammaldags berodde säkert på att de var rätt gamla själva och inte ville modernisera allt för mycket. De hade mjölkmaskiner, men i övrigt var det rätt "primitivt".
Det är den typen av djurhållning vi skulle behöva gå tillbaka till…
För övrigt var köttet och mjölken från deras djur otroligt goda! Deras kött hade en lätt viltaktig smak, mjölken var härligt len och gräddig. Opastöriserad förstås, eftersom den kom direkt från Rosa och Klara.

Jag kan bara svara för korna runt oss och dom går mest på lösdrift och äter hö/enilage. Rosa och klaras mjölk har inte mycket med köttkor att göra, dom är stora och biffiga. Köttkorna deras mjölk går till kalvarna.

Jag tror att mycket få faktiskt omhuldar den industrialisering av matproduktionen som görs, och ha gjorts. Det är i mångt och mycket en försämring, inte minst vad gäller kvalité, etik och slutligen miljövärden.
Usch! Jag ställer gärna mig bakom krav på reformationer inom köttindustrin.
//Zac

#9 Jo vist, men som lantbo så ser jag vad jag ser, köttdjuren här omkring går på lösdrift. Undersökningen var gjord i USA och där är djurhållningen helt annorlunda.

Men vill man påverka så väljer man givetvis undersökningar från de mest industrialiserade länderna, i alla fall vad gäller matproduktionen.
Lite oärligt månne, men helt egalt. En sak i sammanhanget är att våra storbruk mer eller mindre skulle gå som fritidsbruk i det stora landet i väster… 
//Zac

Det ligger det mycket i och nästan alla bönder jag vet om har även jobb vid sidan om för att kunna överleva 

Men lösdrift har egentligen väldigt lite att göra med om djuren får kraftfoder eller inte. Det är ju inte ovanligt att man utfodrar djuren direkt i hagen? En uppgift som jag har i bakhuvudet, ska kontrollera senare, är väl att vi i sverige har så hög mjölkproduktion mycket beroende på att vi utfodrar i högre grad mjölkdjuren med kraftfoder än i andra jämförbara länder? Så vi ska nog inte slå oss för bröstet allt för mycket - förutsatt att jag nu minns rätt…
//Zac

#13 Nu får du faktiskt skilja på kött djur och mjölkor, det var väll kött vi pratade om och kött kor hålls oftast i lösdrift och med ensilage/hö som bas i kosten om dom nu är lyckliga och bor i Sverige. Det är mjölkorna som står inne hela året på kraftfoder och bryter bena när dom släps på bete 

Fast det är ju trots allt i huvudsak köttdjur som man pumpar upp med hjälp av kraftfoder (spannmål/majs/soja etc) med resultatet att de också har ständig diarré och gaser… Knappast ett värdigt liv eller hur? Faktum är att alla som köper vanligt kött på sätt och vis stödjer denna onaturliga djurhållning…
_Peka istället med hela plånboken och köp ekologiskt, eller ännu hellre naturbeteskött! _
En konventionell mjölkko äter väl ungefär normalt 60% kraftfoder, vad en köttko äter för andel kraftfoder vet jag inte, du kanske har uppgifter på det?
UPDATE: En snabb sökning gav vid handen att konventionellt uppfödda djur för köttproduktion ligger på 60-65% kraftfoder. Alltså vare sig bättre eller sämre än mjölkdjuren. (KRAV säger att det högst får vara 30%).
//Zac

#15 Nej, för av kraftfoder blir köttrosa fet och fett kött ger mindre pengar, köttrosa hon äter mer hö/ensilage om man nu ska tro bönderna härrunt om kring. Kraftfoder är för mjölkrosa, hon behöver mycket energi till att producera mjölk.

Att växa kostar också på… Vet faktiskt inte om insulinet har samma anabola effekt hos kor som hos människor? Ifall så är fallet så är en hög insulinutsöndring av högt intag av kraftfoder mycket fördelaktigt för köttdjur…
Annars är precis för dem som för oss människor, att de snabba kolhydraterna i stärkelserik föda är även för dem som raketbränsle.
//Zac

Måste bara skjuta in en riktigt rolig, intressant passus angående "Har ni förresten sett en tjock vegetarian? Det har inte jag :)"
Läs denna länken:
"– Tester på benbitar från skelett från ett 70-tal gladiatorer som begravts i Efesos verkar bevisa att de huvudsakligen åt korn, bönor och torkad frukt. Dieten, som också har omnämnts i historiska källor, är ganska trist men den gav gladiatorerna styrka, även om den också gjorde dem feta, säger Grosschmidt."
Hahaa - gladiatorer om något, vegetarianer och då en kost som gjorde dem tämligen feta! :o) Dagens asgarv!
//Zac

Jag är förvisso en fet vetegarian, men jag har inte näsblod påfallande ofta.. eller särsilt ofta öht.
Av de vänner jag har så är majoriteten vegetarianer, och förutom mig, så finns det bara en till som är ens överviktig. Hur ofta de får näsblod har jag inga som helst siffror på, men jag har inte sett någon av dem blöda om snoken alls, vad jag kan minnas. :)

Påfallande ofta är dom vegetarianer jag känner mer förkylda än andra.
När dom hållit på ett par årtionden verkar det som om dom blir lite kraftigare också.
Antagligen är det väl insulinresistensen som sätter in då..

Jag är nog hellre lite förkyld än, har kramp i benen och håravfall och är trögtänkt, vilket en viss diet som just nu är populär, har som biverkningar.
Äter man vegetariskt och vet vad man äter då så får man i sig vad kroppen behöver, det hänger på kunskap. Då får man inte heller problem, pastavegetarianer få räknar en del biverkningar dom också, efter som inte kan ta bort utan att ersätta, det man tar bort från kroppen och då menar jag inte vitamintabbletter.
Lorita, du kan inte mena det. Jag är varken trögtänkt eller har håravfall, utan mitt hår är jättefint, likaså naglar och huden. Det är bara förutfattade meningar när man inte vet hur det funkar.
Det har blivit ett rött skynke för dig att vi skippar kolhydraterna som vi inte behöver. Vitaminer får vi från grönsaker, kött, ägg osv. Och har nog lättare att tillgodogöra de fetlösliga med vår kost.

Jo, jag menar det lika mycket som ni ger er på vegetarianer och oss som äter efter talriksmodellen. Om man går in och läser på er sida så finns hur många trådar om just dessa biverkningar och det med att ni blir sega i huvudet, det tycker jag vi andra kan få avgöra.
Jag är innerligt trött på er envetna propaganda och hur ni stövlar på och vill ändra inriktningen på kost utan respekt. Räcker det inte med ett forum? Ni har ett helt eget krypin, kan vi andra få ha vårt lilla egna mat ställe?
Seg i huvudet blir man i övergången, det tar lite tid för kroppen att gå över från sockerdrift till fettdrift. Jättekul att du läser på kolhydrater i fokus, det trodde jag inte
.http://kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=5ec02a32-c4d2-4dee-a4ad-ca17d0d56fca
du måste ha missat detta

Klart jag läser där, annars skulle jag ju inte veta om era sega huvuden och kramper och håravfall mm. Det är ju riktigt man vänjer sig vida allt, så länge ni inte respekterar denna sida och inriktning, så tar jag det som ett bevis för att antingen blir man seg i huvudet av kosten eller så mister man respekt för andra. Har jag utryckt mig klart nog?
OK, det var inte jag som inte visade respekt här när jag började skriva här utan ni kör ut oss. Hoppas ni får många medlemmar som håller med er och som kanske kan känna sig välkomna. De flesta som avviker kör ni ju ut. Lycka till!
Va? Om det är någon i denna tråd som är respektlös och aggressiv så är det du Lorita. (Hoppas även jag uttryckte mig klart nog nu.)
En extremkost som veganism är OK och välkommen i "ert lilla krypin" men en extremkost som utesluter kolhydrater är det inte? Enbart för att dessa redan har ett forum? Om det fanns ett vegan.ifokus skulle inte de heller vara välkomna här då?

Inget alls, om man ska döma av medlemsantalet. Men när jag blir kallad seg i huvudet och respektlös så anser jag det vara min rätt att försvara mig.

Det är bra om du inte vill acceptera kost och tallriksmodellen så finns en egen sida för dig, gud vad bra……jag skulle också vilja ha en egen sida för talriks moddelen
men den respekten är väl bara en dröm 
Vem har sagt att jag inte accepterar tallriksmodellen? Eller rättare sagt att det finns folk som faktiskt vill äta den dieten och som mår bra av det. Folk får äta vad de vill, även enligt tallriksmodellen/kostpyramiden om de trivs med det och mår bra av det!
Om du vill genomföra din dröm, så vore en bra start att öppna ett eget forum som heter just tallriksmodellen.ifokus. Så skulle ni slippa förklara hela tiden för era medlemmar vad just du+sajtvärd anser att ordet "kost" ska inbegripa.

Det var ruta ett igen ok det är fel namn på detta forum kan du inte be killarna byta namn, så är alla problem lösta 
tallriksmodellen i fokus, ja varför inte om det skulle få kolhydratsfolket att förstå……för mig är grund meningen det viktiga.

#28 Så om det fanns ett vegan.ifokus skulle jag alltså inte vara välkommen att diskutera kost här? Men jag är det nu? Tänk om man inte vill diskutera kost med bara "den egna gruppen" då? Man kanske tänker att man kan ha utbyte av att diskutera kost med folk från andra håll och med annan kosthållning?
Då får du leta någon annanstans Supermoccine;)

#33 jo då du accepterar ju andra människors val, helt klart visar du respekt, så byter man erfarenheter med varandra. Jag tycker föresten inte att det är så extremt att välja bort kött även om inte jag gjort det.
Lorita, har jag någonsin sagt att jag inte accepterar att andra äter efter tallriksmodellen. Har bara talat om att jag inte gör det då jag inte mår bra av det. Det är inte heller extremt att ta bort socker och mjöl i kosten om man inte mår bra av det. Det har nog kokat över här inne rejält.

2195 #36 jo du har nog rätt 

Vad är det för övergrepp och påtryckningar och allmänt rusktigt beteende vi pratar om här? Vad sägs om en ny tråd som börjar med lite exempel på trådar och inlägg så alla vet underlaget? Jag tror personligen att skon klämmer för att det dyker upp människor med motsatt åsikt i diskussionerna… Och plötsligt är alla extremister!
#33 Snacka om att sätta fingret på problemet! Tummen upp - mycket bra argumentering.
//Zac