Vill äta nyttigt - Tips?
Jag vill börja äta nyttigt, men vet inte hur jag ska börja. Jag är en väldigt onyttig person som tycker om kakor och sånt, nu i jul åt jag väldigt mycket onyttiga saker och har blivit extra sötsugen efter det, tyvärr, även om problemet fanns redan innan. Jag är rädd att jag ska gå upp i vikt, för gör jag det så är det rätt liten chans att jag skulle klara av att gå ner det. Jag måste börja skapa bra rutiner gällande mat som jag kan behålla livet ut.
Jag äter i princip inga grönsaker eller frukter. Jag äter betydligt mer pasta, potatis, ris och sånt än vad jag äter kött och fisk. Jag äter vitt bröd. Det är mycket jag inte tycker om, men jag vill verkligen ändra mina matvanor, men jag vet inte hur jag ska göra för att faktiskt klara det! Vad är enklast att börja med? Gör det stor skillnad att tex äta en morot per dag? När ska jag isåfall äta moroten? Det kommer nog inte fungera att göra drastiska förändringar på en gång, men små steg åt rätt håll under en längre tid borde vara bra, eller? Har ni några tips?
Lite tips: -Varje gång du handlar mat: köp en grönsak du aldrig ätit förut och använd i matlagningen. -Dela tallriken i två delar: ena halvan grönsaker, andra halvan "vanlig" mat -Smyg ner grönsaker i den maten du brukar äta. Exempelvis; byt ut hälften av färsen mot rivna morötter, ärter och paprika när du gör köttfärssås. -Börja öka mängden av grönsaker du vet att du gillar. -inför lördagsgodis :) (eller vilken dag som nu passar.) -alternativ till sås? Exempelvis; mixa gröna ärter, vitlök, mandel, citron och lite vatten: skitgod ärtpesto till kött och fetasallad! :) Dessa "regler" försöker jag själv leva efter och tycker de motiverar och är lagom lätta att följa för mig. :) Lek med mat: laga nåt nytt varje vecka? Kanske indiskt eller libanesiskt som brukar innehålla mkt grönsaker.
"På natten är alla katter svarta"
Snabbt svar! :D
Har du några tips på grönsaker som är goda att äta till maten? Jag tänker mest på isbergssallat när jag hör ordet grönsak, och det är väl inte speciellt nyttigt? Jag menar inte att det är onyttigt, men att det inte ger så mycket heller. Jag har testat annan sallad men det mesta har smakat konstigt. Jag tycker morot och paprika är ganska gott/okej att äta, men har oftast ingen lust att äta det. Önskar det fanns ett sätt att få alla nyttiga saker att bli godare att äta. Jag ska försöka äta hälften grönsaker.
Lördagsgodis är en dålig idé för mig, jag vill sluta helt med onyttigheterna (kakor, chips, läsk och sånt), och äter jag det ibland kommer suget aldrig riktigt försvinna. Men bra idé för andra.
Är alla sorters frukter nyttiga?
Vad är en bra frukost? Jag äter två rostade mackor med leverpastej på varje morgon just nu. Har i perioder försökt äta yoghurt och flingor och sånt men vet inte hur nyttigt det egentligen är, och tyvärr brukar jag tröttna och gå tillbaka till mackorna.
#2 Att äta paprika, morot och gurkstavar i creme fraiche med paprika och chilismak är oerhört gott och verkar inte speciellt onyttigt heller! :) Funkar bra som ersättare till godis/chips, det har jag själv märkt då jag sitter lite i samma sits som dig!
-
Paprika och chilismak? Menar du dipp? För det är väl socker och så i det också.. fast kanske så lite att det inte gör någon större skillnad. Tycker också det är väldigt gott iaf.
Har inte så stor koll på om det är socker i den men creme fraiche har en smak med paprika och chili, ingen dipp med andra ord utan bara smaksatt creme fraiche :)
-
Jaha, det var nytt för mig. Får se om jag hittar det. :)
Ibland får man kanske strunta i att man inte har lust att äta vissa grejer. Man vänjer sig vid smaker och konsistenser. :) Gillar du inte exempelvis kokt broccoli kanske du gillar wokad, ugnsrostad, eller blomkålsmos. Var kreativ med konsistenserna. :) Man kan också marinera grönsaker eller göra vinegretter eller gressingar som piffar till.
Om du gillar mackor tycker jag du ska äta mackor. :) Satsa på att variera något annat mål till att börja med. Middagen eller lunchen kanske?
När det gäller vad som är nyttigt eller inte brukar jag tänka såhär:
1. Titta på innehållsförteckningen. Vet du vad alla ingredienser är? Ja - ät! Är det massa konstiga grejer låter man bli (exempelvis E-ämnen, konserveringsmedel osv). Detta inom rimliga gränser naturligtvis.
2. Lagom är bäst! Banan är nyttigt om du äter lagom mycket men inte om du äter 10 om dagen, exempelvis. Allt i lagom mängd. En bulle ibland är inte heller onyttigt. ;)
3. Ekologiska frukt och grönsaker så långt det är möjligt. Icke eko är sprayade med gift och ytbehandlingsmedel.
funderar på om det skulle kunna bli gott att helt enkelt riva eller tärna goda grönsaker med mindre goda men nyttiga grönsaker.. eventuellt om det går att blanda frukt och grönsaker på något sätt så det smakar gott? Jag har ingen aning. För frukt är ju sötare och därför godare.
Kanske ha någon slags grönsaksfruktsmellanmål varje dag. Är det bra att äta mellanmål?
Är det dåligt att dricka mjölk till alla måltider? För det gör jag.
#8 testa. :) Jag dricker personligen inte mjölk av olika anledningar. Det finns delade meningar om huruvida mjölk är nyttigt eller inte ( de som tjänar pengar på mjölk hävdar att det är en superdryck, och de som är oberoende hävdar motsatsen, att det urkalkar skelettet, förvärrar olika sjukdomstillstånd osv) så även där får man välja vad man tror på utifrån eget huvud. Vad man kan konstatera är att ett glas mjölk innehåller många fler kalorier än ett glas vatten, om man räknar på sånt. :)