Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1237 ggr
Jessicahagstrom94
2015-03-12 09:51
0

nyttigare tips?

Jag skulle vilja ha tips på nyttiga men mättande frukostar som går fort att göra/äta :) som det är nu äter jag antingen någon yoghurt med flingor eller *skäms* nyponsoppa med kex.. eller så blir det mackor. Letar även efter något man kan äta på kvällningen någon gång efter middagen. Middagar också, gärna. Men just nu bor jag hemma och får gilla läget lite Tills i juni då jag flyttar hemifrån. Känner väl att det är dags att tänka på beach 2015.

Jessicahagstrom94
2015-03-12 09:52
0

Bomba med idéer :) jag är väl rätt kräsen men..

jiim
2015-03-12 10:02
1

allt som inte innehåller spannmål och socker. För mig är frukosten det viktigaste målet, men för vanliga människor är frukost också det mål som oftast ser sämst ut.

Finns massvis med värdelösa näringslösa frukostlivsmedel: bröd/knäckebröd, musli, flingor, sockriga yoghurtar, söta frukter och juicer.

En bra frukost är ägg med majonnäs, avocado eller någon fet yoghurt (typ rysk eller turkisk) med bär, naturella nötter och/eller frön. Ost är också nyttigt

Ägg går att variera in i det oändliga. Stekta i riktigt smör, kokta, pocherade, skrämda ägg, omelett med en skvätt vispgrädde i.

Sånt håller man sig mätt på länge. Fram till lunch utan mellanmål är inga problem

tlover
2015-03-12 10:02
0

Gröt (sån med fibrer inte tex vetemjölsgröt) med nötter eller frön (inte decilitervis då) och färsk, fryst eller torkade bär eller fruktbitar istället för sylt eller socker till.

Det håller man sig oftast mätt på länge även om vissa inte gör det.

l'm back

Jessicahagstrom94
2015-03-12 11:13
0

Äter varken ägg, avokado eller några såna där naturella yoghurtar.. Gröt äter jag däremot. Risgrynsgröt eller?

jiim
2015-03-12 11:20
1

#4 Färdig risgrynsgröt innehåller mycket socker. Sen höjer vanligt ris blodsockret ganska häftigt, så du blir sannerligen hungrig inom ett par timmar igen.

Ett nyttigt alternativ är att blanda Keso med vispgrädde för att få en mer blodsockerneutral variant av risgrynsgröt för att slippa att bli hungrig kort därpå. Sen kan man stoppa i lite bär, nötter och krydda med kanel

tlover
2015-03-12 11:31
0

#4 Risgrynsgröt är väl bland de grötar som innehåller minst fibrer så man blir inte så jättemätt på det.

Jag brukar göra havregrynsgröt (fiberhavregryn) eller bovetegröt (krossat bovete) och det håller jag mig mätt på. Men det finns ju hundratals grötar om man vill variera bland de lite nyttigare hör väl quinoagröt tex (har ej testat den).

l'm back

Jessicahagstrom94
2015-03-12 12:14
0

Avskyr keso :( Jag äter havregrynsgröt också så :)