Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2293 ggr
stallostby
0

kemikalier i mat

Jag vågar snart inte äta någonting. Läser på innehållförteckningar och all mat verkar innehålla stabiliseringsmedel, klumpförebyggande medel, smakförstärkare, emulgeringsmedel, konserveringsmedel, mjölbehandlingsmedel, aromer E400 E401 osv…Vad är allt detta?

Dessutom så är allt besprutat och konstgödslat. Till och med vanligt bröd börjar innehålla konserveringsmedel och andra konstigheter.

Var kan man få info om detta?

WiktZac
0

Gunnar Lindgren har en hel del otäck information på sin sajt. Läs speciellt om margarinerna… *ryys*

Matlagning från (naturlig!) grund, bort med hel- och halvfabrikat. Det är så jag tror att man skall få bukt med ohälsa och fetma.

//Zac

Lorita
0

Naturlig matlagning det tror jag också på, så rena produkter som möjligt, sen är det ju svårt att skydda sig mot allt men försöker man att låta basen bestå av naturliga råvaror så vinner man mycket på det.

Däremot så måste man ju äta och ibland kan man bli tvungen att äta halvfabrikat, som i skolan, det är inget man behöver stressa upp sig över. Bara basen är av naturliga rena råvaror, man måste ju leva ett liv också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ulf-S
0

Jag tillagar själv så gott som allt jag äter och prioriterar verkligen bra råvaror. Jag handlar ofta i butiker som jag vet fokuserar på så mycket ekologiskt som möjligt, med inga eller få tillsatser och lusläser dessutom förpackningarna.

Har man ont om tid tycker jag det är det bättre att satsa på lite kall fräsch plockmat eller mackor (om man äter bröd) om man inte kan hitta halvfabrikat som är "rena". Halvfabrikat kan ju faktiskt vara helt OK, även om de oftast inte är det…

Men visst, måste man äta och inte själv kan laga maten får man försöka göra det bästa av situationen! Det händer att jag reser bort och jobbar och då är det flygplansmat, hotellfrukostar och restauranger som gäller. För det mesta kan man anpassa sina beställningar så att de passar ens kosthållning, även om man inte får samma superkontroll som hemma i köket…

stallostby
0

så tänker jag med, ren "äkta" mat, som mjölk, kött, ägg, grönsaker, frukt t ex.

Men sen kan man ju ta det hela ett steg längre..hur påverkar besprutningsmedel som används på åkrarna oss? Kossan äter besprutad havre kanske, och mjölet som vi bakar med då?

Den rena köttbiten, mjölken , ägget t ex kanske inte är så ren?

Lorita
0

Då köper man ekologiskt Glad

WiktZac
0

Det är förhållandevis hårda regler kring ekologiskt odlad mat. Vi dricker mycket lite mjölk hemma, kanske 2l/vecka. Den ekologiska mjölken ligger på 2kr mer per liter? Det gör för oss en dryg tjuga i månaden…

Kött håller jag mig till sydamerikanskt naturkött - överlägset både i smak och kvalité. Ägg köper jag av en granne, från höns som går ute och pickar mask.

Jag känner mig lyckligt lottad och tror mig kunna berömma mig att jag faktiskt bidrar till en bättre miljö och bättre djurhållning. I alla fall på ett balanserat och rimligt sätt.

//Zac

stallostby
0

jag köper mycket ekologiskt men långt ifrån allt. Ekologiskt kött har jag inte sett så mkt.

stallostby
0

Hittade lite intressant läsning om glutamat, som jag inte hade en aning om vad det var för nåt.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgindex.htm

Vassna
0

Här är en intressant artikel från SvD om ekologiska tomater.

Vassna
0

#8 Det hade jag heller ingen aning omFörvånad Det var mycket intressant.

Jag köper ganska mycket ekologisk mat och det mår jag bättre av och så smakar den oftast mycket bättre.

Illan
0

Vatten är en kemikalie. Människan är en sofistikerad kolvätekonstruktion. Allt i vår värld kan beskrivas som kemikalier. Färg från rödbeta har ett E-nummer tex. Och jag är inte säker på att saker från naturen är nyttigare än kemikaliskt rena molekyler framställda i fabrik. Uran är naturligt, flugsvamp och belladonna likaså, liksom curare. Tvärtom halkar det ofta med konstigheter i tex naturmedel när olika örter mals ner. Vanligt socker anges som konserveringsmedel :)

Sunt förnuft och mer kravodlat räcker långt. Själva rädslan och oron är lika farliga för hälsan som kemikalierna tror jag :)

Ulf-S
0

Förvisso, Illan… Men saker och ting behöver inte heller vara bättre för att det är absolut rent framställt.

Se bara på vitaminer. Vissa kemiskt rena vitaminer har vi svårt att tillgodogöra oss, i vissa fall är de rent av riskabla…

Sunt förnuft och mer ekologiskt, det är självklart!  Glad

Lorita
0

Man kanske ska skilja på kemikalier som H2O och konstgjort

Vassna
0

#11 Vatten är ingen kemikalie.

Här finns det en definition på vad en kemikalie är för något.

Sunt förnuft och ekologisk mat håller jag däremot med om.

Lorita
0

så var det inte när jag läste kemi, jag ritade mussepiggar i långa banor Oskyldig vist förstår jag konsgjort kemiskt framställ, det är inget som känns mums att stoppa i magen.

Sehvrin
0

#14 då kan mycket väl vatten vara en kemikalie…. Jag har gjort vatten på konstgjord väg i kemin iaf…

Dessutom var just den wikipedia-artikeln väldigt dålig, den på engelska är bättre. Lita inte på allt som står på wikipedia, utan läs med förnuft, är mitt tips (och gärna jämför med samma artikel på ett annat språk)

Jag skulle vilja klassa det mesta som vi fåt i oss som kemikalier. Att sedan det som producerats naturligt av växter och djur är lite bättre än det som framställs på lab skulle jag nog kunna hålla med om (kan bara spekulera i varför, kanske att det som framställs på lab är för rent eller nåt, eller kanske en annan isotop) Jag skulle våga gissa på att de mesta saker som tillverkas på lab har en förebild (ett ämne) som tillverkats av naturen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

stallostby
0

utan att ha läst tidigare inlägg så noga så tycker jag att kemikalier klingar negativt, och är för mig något som framställs på konstgjord väg i lab. där man även inte säkert vet konsekvenserna av användningen.

Men håller delvis med Illan att oron i sig kan vara skadligare än kemikalierna. Ju mer man läser dessto mer oroligare blir man tyvärr… Det man inte vet har man inte ont av.. eller..?

Trollcina
0

Jag tillhör också dom som gör all mat från grunden - Köper inget fabriksprocessat mer än vissa charkuterivaror och mejerivaror *skratt* bla så har jag ingen ko i min närhet annars hade jag nog gjort både ost, grädde och smör själv också.

Däremot så skiter jag om det är ekologiskt framodlat eller uppfött eller vilket land köttet kommer ifrån - Nej där får plånboken alena råda! Jag köper aldrig charkuteri el mejeriprodukter som har några tillsatser i någon form bla e-ämnen. Tex mellanmjölk och lättmjölk tillsätter man konstgjorda vitaminer i pga att vitaminerna försvunnit i fabriksprocessen, så i min familj dricker vi standardmjölk numera.

Det är lätt att alltid ha något snabbt i beredskap om man blir sen och har mindre tid för att tillreda något en dag gm att vara lite förutseende och fylla frysen med sådant som är färdiglagat till viss del. Brukar då jag tar fram 2 kg´s påsen med kycklingfile för att tillreda till middan steka alla i ugnen för kommande behov. I vår familj går det åt tre st fileer per mål och resten fryser jag mao in igen. Lätt att ta fram, tina och värma på eller mixa ner i en sås, sallad osv. Frysta skalade räkor, kokt/rökt skinka, kassler, korv, bacon och tonfisk är också sån där bra-ha-mat som man kan göra lite av varje med precis som om man gör färdiga köttfärsrätter som man fryser in el grytor.

Det är inte så krångligt bara man kommer igång och framför allt så tjänar man en hel del på att göra från grunden och då menar jag inte bara att man slipper alla kemikalier i maten utan också rent ekonomiskt så har man en stor vinstsumma att hämta som man kan använda på annat kuligt. Den näst största vinsten är att man alltid vet exakt vad man stoppar i sig.

H Cina - 30 kg

stallostby
0

jag har börjat köpa gammeldags mjölk, den är ju dessutom ekologisk och fettmolekylerna som de ska.

Vill bara kommentera föregående att den rökta skinka jag köper innehållerE331:E301, E450:E451, E500, E250. Mer E-nummer än skinka kan tyckas, sanslöst!!!

supermoccine
0

Diskussionen om vad en kemikalie är eller inte är ändrar inte på det faktum att många av de vanliga livsmedelstillsatserna är farliga eller onyttiga. Natriumglutamat ska man akta sig för och bakom vissa av e-numrena gömmer sig riktigt obehagliga grejer.

Sehvrin
0

#20 Men man bör också vara medveten om att bara för att något har ett E-nummer behöver det inte betyda att det är onaturligt. Tex så har agar (ett förtjockningsmedel man får från alger) det.

Finns det nån lista med exakt vad varje E-nummer är för något?

supermoccine
0

#21 Jo visst, det är jag mycket väl medveten om. Borde väl framgått av min text tycker man. Problemet är att det är svårare att komma ihåg numren man ska akta sig för än namnen. E-nummer blir ett sätt att "gömma" skadliga ämnen i maten.

Här är e-nummernyckeln för 2007 från Livsmedelsverket.

Sehvrin
0

#22 Tack så mycket för länken. Jag menade inte att du var omedveten om det, men jag tror ju att det finns folk som inte är medvetna om vad det är (oavsett om det är nyttigt eller onyttigt) utan tror att det är saker framställda på labb. (jag ber så mycket om ursäkt om du kände dig förolämpad Generad)

Mervi
0

Det kommer en ny bok i ämnet i höst. Den heter "Den hemlige kocken" och handlar mycket om alla tillsatser  och annat som finns i våra livsmedel.

supermoccine
0

#24 Intressant bok!

#23 Ingen fara :)

Mervi
0

Intressant artikel

i Expressen om tillsatser i maten.

Mervi
0

Här finns en enkät angående E 621=glutamat och annat intressant.