Problem med mat
Hej,
Jag är en tjej på 19 år.
Jag har haft väldiga problem med mat de senaste månaderna. I hela mitt liv har jag varit matkräsen men på senaste tiden har det blivit värre. Jag äter mycket ensidigt. Har i stort sett inte ätit annat än ljust bröd med smör på (inget annat pålägg) varje dag de senaste veckorna. Tar inga vitamintillskott heller för tillfället. Då och då köper jag lite mozzarella och äter det. Äter omkring 2000 kalorier varje dag så min vikt har i princip inte ändrats på ett tag (jag är normalviktig).
Jag förstår att om jag fortsätter att äta så här ohälsosamt, kommer jag att drabbas av sjukdomar och liknande. Men jag har ingen aptit. Om jag försöker äta grönsaker (jag har alltid ogillat grönsaker), så får jag kväljningar.
Jag känner att min psykiska hälsa börjar att ta stryk av min kost, och vill så gärna må bra igen. Hur ska jag göra för att kunna äta hälsosamt, eller i alla fall normalt?
Äter du 2000 kcal/dag i form av vitt bröd, måste du tänka om och äta riktig mat istället, annars går du en snabb väg till ohälsa. 🤔
#1: Ja, det vet jag. Det är därför jag skriver här.
Om du bara äter bröd (gluten) och ost (mjölkprotein) verkar det som du är beroende av det. Ett sätt att bryta beroende är att ta bort allt med mjölk och allt med gluten ett tag, och se om inte matlysten kommer tillbaka. Kan vara lite jobbigt om du är beroende, tar ett par veckor. Men sen kommer du att bli av med det och bli av med jobbiga tanker, och de flesta går snabbt upp i normalvikt också.
Vad väntar du på, sätt igång, räddas det som räddas kan. 👍
Ibland kan man undra om folk läser vad de svarar på.
Jag tycker inte att det låter som att din psykiska hälsa tar stryk utav det du äter, utan att din psykiska hälsa hindrar dig från att äta. Diskutera saken med läkare på vårdcentralen så kan de säkerligen ge råd vart du bör vända dig.
Jag håller med Robin. Vad du kan gör hemma så länge är att smaka på saker, smakportioner. Det kan ta 10-20 gånger innan man har vant sig vid en ny smak. Hur är det med frukt, ost (annat än mozzarella), ägg och kött kan du äta något av detta?
Kan du börja ta vitaminer tror du?
I supersize vs superskinny är det många som är väldigt kräsna och man får se hur dietist jobbar med dem för att pröva nya sorters mat. Kan kanske vara värt att titta på några avsnitt…
Jag tror också det skulle vara bra för dig att försöka lägga om hela kosten. Om du bara äter mackor så formas din tarmflora efter det och bakterierna styr vad du vill äta och vad du inte vill äta. Om man bara äter mackor så blir det det magen kräver och allt annat smakar illa - orsakar illamående. För att få någon ordning skulle du nog behöva utesluta mackor och annan mjölmat helt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Prata med en dietist och en psykolog om din ensidigs kost , ta hand om dig nu inte sen ! 😊