Vilket jordnötsmör
Vad och vart har ni hittat det jordnötsmöret med mest protein och mist kolhydrater? Själv har jag hittat Sevan 93% jordnötter på Willys, men det måste finnas "bättre" märken och sorter.
Green choice innehåller bara jordnötter och salt. Brukar finnas på coop (eller så kan dom ta hem)
l'm back
Tack så mycket! Jag ska ta och kolla upp det
Jag har nu köpt kungmarkattas jordnötssmör då green go inte fanns på den Coop, köpte den utan salt. Jag har inte smakat den ännu
Köp jordnötter för 20-30kr/kg och mixa själv. Då slipper du dåliga tillsatta oljor (tex solrosolja)
Ja denna från kung markatta är bland det osmakligaste jag testat någonsin! Kanske blir bättre om man gör själv, den går att ha i mat men inte naturell.
Jag håller med jiim om detta, (för en gångs skull, ha ha!😃)
Om man har tid och lust så blir det mycket godare att köpa hela jordnötter och köra dom i mixer/matberedare tills man får önskad konsistens. Om man vill så kan man smaksätta med lite olja av valfri sort, lite salt och ev lite florsocker.
Jag har aldrig lyckats hitta nåt färdigt jordnötssmör i butiken som jag gillat, så antingen måste jag laga till själv eller vara utan.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#6 vad intressant! Tack ska testa med att mixa själv och ha i olja för krämigare konsistens :)
#7 Ja, det enda "problemet" är att det blir alldeles för god smak, så man måste vara stark och ransonera det så att man inte får i sig för mycket fett och kalorier per dag. Som jag antar att alla vet så består jordnötter till ca hälften av fett.
Lycka till med ditt försök att fixa eget jordnötssmör!🙂
#8 fast sen är ju fett mättande så det är ju inte så illa. Socker som har absolut noll mättnad kan ju vissa tydligen äta så mycket som helst. Men efter 50-100gram jordnötter (eller jordnötssmör) så är man nog ganska nöjd :)
kalorier från fett är inte dåligt, i synnerhet när de finns naturligt livsmedlet.
#9 För många kalorier i förhållande till vad man förbrukar gör att man går upp i vikt, sen kvittar det ifall dom kommer ifrån fett, kolhydrater eller protein. Men jag håller med om att man ska försöka hålla nere sitt sockerintag på en så låg nivå som möjligt, eftersom det bara innehåller s.k. "tomma kalorier", alltså utan nån näring alls.
Jag kan absolut inte äta 100 gr jordnötssmör vid samma tillfälle, knappt ens 50 gr, just för att det är så mättande, även i små mängder.
Näring har jag inga problem med, är utbildad på högre nivå i det Skrev en kommentar på denna sida lite längre ner om just energi (kJ/kcal) i förhållande till förbränning :) Tack tack!