Kost och träning
Ja undrar om någon kan svara mig på om jag gör helt fel när jag uteslutat potatis ris och pasta till maten nu när jag försöker gå ner i vikt? Och Tränar 4 gg i veckan ! Var jag en läser så står de att jag bryter ner musklerna och förstör tarmen mm negativa saker! Men har märkt att min mage är bättre nu en innan jag byta kost! Gör jag fel eller kommer jag kunna gå ner i fett och få en tajtare kropp med träning och mindre kolhydrater ?
Finns egentligen inte direkt rätt eller fel.
Vissa utesluter andra inte, vissa går ner andra inte.
Finns många som tränar och går på LCHF t.ex :) Man bryter inte ner musklermm för att man inte äter mycket kolhydrater :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du skall ersätta kolhydraterna med fett, så du känner dig mätt. Protein behövs dessutom ca 50E%.
50E% protein? Det låter väldigt mycket. Jag tror 20E% är rekommenderat. Eller 1-2 g/(önskad) kg kroppsvikt.
#3 Bläcket
TS tränar 4 ggr/vecka och vill inte mista sina muskler, därför föreslog jag 50E%, men vanligen räcker 20. Man bör anpassa detta till kroppsform o längd, vilket ja inte vet.
Jonas Bergqvist och Jonas Colting talar mycket om lågkolhydratskost och träning. De rekommenderar inte att en som tränar avstår helt från kolhydraterna, utan kanske på uppemot 50-100 gram per dag. Googla/youtuba gärna på dessa herrar och lyssna på vad de har att säga.
1700 kcal per dag låter väldigt lite för nån som tränar många gånger i veckan, det är ju ungefär vad grundförbränningen ensamt kräver för en relativt inaktiv person. Tränar man mycket måste man äta mer kalorier, och så länge man går efter sina hungerskänslor så torde man inte äta mer än man behöver. Äter man hälsosamt med mycket grönsaker (skit i hur mycket kolhydrater de innehåller, det är ändå fråga om så små mängder jämfört med t.ex. potatis och pasta), bra proteinkällor och tillräckligt med fett så kan man nog inte hamna fel.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Protein behövs för muskeluppbyggnad men det som gäller för att gå upp eller ner i fett är hur mycket kJ du bränner eller i vardagligt språk hur mycket kalorier i förhållande till den energi du förbränner. Sen är det så att protein bygger upp muskler och kolhydrater ger kroppen energi för att orka detta. Äter man väldigt för lite kalorier per dag börjar kroppen ta av ketonbildningen (då muskelnedbrytningen går åt till energi/bryts ned) eftersom att fettet "inte finns"/är väldigt litet (lipolysen - det som förbränner fett) allt detta för att kroppen behöver glykos. Sedan vad du väljer att ta av för att gå ner i vikt är din smaksak som föregående talare dock har jag själv gått på i princip 0 kolhydrater och hjärna & muskler tar stryk i längden( hjärna pga av att fettlagrena är "slut"). Det gäller att ha kännedom om sin egen kropp.
Lycka till!
Här är värden på olika energiförbränningsjämföreleser
Värde: Hur mycket det kostar att bryta ned:
1g kolhydrat 17 kJ = 4 kcal - 10-20%
1g protein 17 kJ = 4 kcal - 20%
1g fett 37 kJ= 9kcal - 5%
Tittade på TV i kväll, "Träna med Kalle", det måste ju vara sant ? 😃Träna för att gå ner i vikt för kalle, utan att se till vad han stoppar in i mun hjälper inte, muskler väger mer än fett, så vad slutar detta med…. 🤔
Snabbt resultat, genom att lyfta skrot. Men nedgången är nog tillfällig. kroppen tar säkert igen de förlorade kilona..
http://www.svt.se/trana-med-kalle/tonis-magiska-resa-sa-rasade-han-22-kilo-pa-tre-manader
80/10/10 , bästa dieten, friskaste, gladaste, mest spirituella och fredliga människor som finns enligt mig. Och man äter hur mycket man vill, av planet-vänliga, rena produkter med gott samvete.
'-Headlights on the highway-'
#11 Vad är det för diet?
80% kolhydrater, 10% protein, 10% fett. Av dagliga energiintaget alltså, inte mängd.
Kanske passar vissa bra, men själv skulle jag inte kunna leva lycklig på den kosten.
Hellre 80 % fett, 10 % protein och 10 % kolhydrater.
#14 80 % fett?!? Uuuurkk, vad äckligt!!! 🤢🤮
An ounce of prevention is worth a pound of cure
80% fett, även om det är bra fetter, tycker jag lite väl tilltaget.
#16 What do you mean by that?
ManU77 tycker om att argumentera fetter med mig.
TS Glöm inte att ta ett foto så du ser vad rätt kost har gjort. 👍
#15 - Räkna gärna ut det ungefärliga näringsinnehållet i en vanlig grekisk sallad med bl.a. rucolasallad, fetaost, oliver, avokado, körsbärstomater, gurka och olivolja, och återkom. 😉
Faktum är att om man tar bort de största kolhydratkällorna (potatis, pasta, ris, bröd mm) blir andelen fett av det totala energi-intaget högt. Man behöver absolut inte sleva i sig smör och majonnäs med matsked direkt ur förpackningarna för att nå ett fettintag (andel av totala energiintaget) på ca 70 %. Det kan räcka med en helt vanlig grekisk sallad.
#21 Jag har faktiskt aldrig ätit nån vanlig grekisk sallad i hela mitt liv, och ifall det stämmer att den innehåller så hög andel fett så lär jag nog aldrig göra det heller. Tack för att du varnade mig, och alla andra som läser detta.
När jag talar om sallad så innebär det enbart vegetariska ingredienser, dvs olika sorters frukt och/eller grönsaker, inte sånt som ost, ägg, fisk, kyckling, kött, olja och liknande för det tycker jag inte har nåt med ordet sallad att göra.
Råa frukter och grönsaker föredrar jag alltid så naturella och ursprungliga som möjligt, inte nerkletade med diverse annat, t ex socker, olja, vinäger, salt, peppar osv. Det är bara min personliga åsikt alltså, sen får andra göra som dom vill.
Jag är inte LCHF anhängare, och har därför inga planer på att ta bort potatis, pasta, ris eller bröd ur min kosthållning. Istället håller jag mig hellre till vanlig normalkost, fast antagligen med betydligt mer grönsaker och mindre mängd fett och socker än genomsnittet.
Varnade?
Jag misstänker du har missuppfattat nånting. Att nånting har hög fettprocent betyder ju verkligen inte att hela måltiden behöver vara fettdrypande. Det var det jag ville komma till med mitt exempel med grekisk sallad (länken går till en bildgoogling så du ser vad det är fråga om). En hög energiprocent fett i en måltid betyder bara att den innehåller mindre kolhydrater och protein rent procentuellt, och har inget med totala energimängden att göra. Slänger man med en tärnad potatis i salladen ökar energimängden, men procentuellt minskar fettinnehållet eftersom potatisen för med sig så mycket kolhydrater.
Sist… Om du nu undviker fett så mycket som det verkar, så måste jag fråga vad det är i fettet som du skyr så mycket.? Oliver och avokado är ju lika med hälsan själv enligt alla senaste forskningsrön, och mättat fett är absolut inte så farligt som många trott, utan snarare neutralt. (Detsamma kan man ju inte precis säga om pasta och bröd, till exempel). Här kan du också läsa om en relativt färsk och mycket omfattande studie som bl.a. visade att kvinnor som blev ombedda att äta extra olivolja löpte hela 62% lägre risk för bröstcancer än de i kontrollgruppen som ombads hålla tillbaka med fettet i linje med de rådande allmänna kostrekommendationerna. Det ensamt talar ju för att det inte kan vara skadligt med även fettrika vegetabilier som oliver och avokado.
Jättebra att du äter massvis med grönsaker dock och håller tillbaka på sockret. Det gör jag också.
#23 Nej då, jag tror inte att jag missuppfattade vad du menade. Att jag skrev "varnade" var bara menat som en liten ironisk twist/skämt. Antagligen borde jag ha satt dit en blinköga-smiley för att visa att det med "varna" inte skulle tolkas så bokstavligt och allvarligt.
Ja, det stämmer att jag undviker att äta fett numera, och det beror mest på att det innehåller väldigt mycket kalorier, 9 kcal/gram, vilket är mer än dubbelt så mycket som protein och kolhydrater vilka bara innehåller 4 kcal/gram. Dessutom tycker jag det känns kladdigt och oaptitligt, t ex det sladdriga vita fettet på olika slags kött, eller fräscha grönsaker som blir "förstörda", dvs fettglänsande och halkiga av nån oljig dressing.
Men självklart äter jag en del fett, t ex Bregott på mackan, och tar också i lite solros- eller rapsolja när jag bakar bröd. 1 dl olja till 4 stora limpor tycker jag är ganska lagom. Att sträva efter att aldrig äta nåt fett alls är nog inte särskilt nyttigt heller, så det tänker jag inte testa.
Avokado är helt okej, om man lyckas få tag på någon av bra kvalitet, vilket inte alltid är så lätt. Dom innehåller ju visserligen ca 20 % fett, men man äter väl sällan så stora mängder av dom att man riskerar att gå upp i vikt bara av det.
Oliver däremot är jag inte så förtjust i. Dom jag har smakat på, gröna urkärnade med röd pimiento, har varit alldeles för salta. Har även testat dom mörka med kärnor nån gång, men det var inte så lyckat eftersom jag inte kunde komma på nåt bra sätt att kärna ur dom, och därmed blev det ju lite svårt att äta dom. Jag minns faktiskt inte riktigt hur dom smakade, men antar att det var liknande som dom gröna.
Resultatet av den här studien som du länkar till ska man nog vara lite försiktig med tills vidare. Jag tycker definitivt inte att man kan påstå att den är "mycket omfattande" som du hävdar. Det rör sig ju faktiskt bara om 4282 kvinnor, uppdelade i tre grupper som ombads äta på lite olika sätt. Dessa 4282 följdes i cirka 5 år, och under den tiden upptäcktes 35 bekräftade fall av bröstcancer. Att då dra så långtgående slutsatser av ett så litet antal personer, det tycker jag inte känns så värst pålitligt och seriöst.
Citat från ursprungsartikeln i tidningen JAMA Internal Medicine:
"Our results suggest a beneficial effect of a Mediterranean diet supplemented with extra-virgin olive oil in the primary prevention of breast cancer. These results come from a secondary analysis of a previous trial and are based on few incident cases and, therefore, need to be confirmed in longer-term and larger studies."
Den här omtalade och hyllade Medelhavsdieten som kvinnorna i 2 av dom 3 grupperna åt, innehåller ju rikligt med både frukt och bröd, antagligen en hel del pasta också, så det är ju lite lustigt att du länkar till en studie som framhåller dom hälsomässiga fördelarna av den, eftersom du verkar negativt inställd till den typen av mat.
#Aniara14
Kalorier är inte farliga, och ditt sätt att se på fett, det gör inte att du blir fet, men lite grön kan du bli mellan raderna ser ja. 😃
Ny forskning visar klart att det gamla vanliga inte gäller längre..
80% fett, 20% fett…undrar just om alla pratar om samma %. Avocado innehåller 84 energiprocent fett. Det är inte samma sak som viktprocent; där är det kanske 20%. Energiprocent innebär att 84% av kalorierna I avocado kommer från fett. 20 viktprocent innebär att av 100 g nånting är 20 g fett (och resten kan vara socker, vatten…vilket ger olika energiprocent)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Tryckte på "bra inlägg" då jag tyckte du gav ett bra svar i #24, även om jag absolut inte håller med om allt.
Först - Ja, det skulle ha varit bra med en smiley eller liknande i anslutning till "varningen", för så som du skrev det kunde jag inte förstå om du var ironisk eller inte. Ironi förmedlas som bekant väldigt dåligt i textform.
Jag har några blandade teorier om varför medelhavsdieten verkar vara så pass hälsosam. Den höga andelen olivolja (och smör för den delen) säkerställer att man får i sig tillräckligt med omättat fett, som är bevisat bra för hälsan på flera vis (så länge inte omega 6-halten är väldigt mycket högre än halten omega 3). Grekernas olivoljekonsumtion lär exempelvis vara hela 20 liter per person och år (motsvarar hela 500 kcal per dag och person). Brödet som äts är lätt och luftigt - har alltså mindre kalorier sett till volymen - och äts ofta genom att man doppar det i olivolja och balsamvinäger. Pastan tillagas med rikligt med olivolja, och serveras med högst måttliga mängder protein. Osthyveln lyser med sin frånvaro, man använder kniv eller rivjärn istället. Vidare så använder man mycket färska oförädlade råvaror; grönsaker, kött, fisk och skaldjur, snarare än processade råvaror. Man gör alltså maten från grunden till väldigt stor del.
Det är sant att fett innehåller drygt dubbelt mer kalorier än kolhydrater och protein. Problemet med kaloriräkning är dock att vi inte är några förbränningsugnar för vilket det är egalt varifrån energin kommer. Energi från olika källor påverkar hungers- och mättnadshormonerna samt insulinnivåerna på väldigt olika sätt. Fett och protein bidrar till en mer långvarig mättnad, och om kolhydrater intas på samma gång blir blodsockerstegringen mer dämpad än annars, vilket ger ett mindre insulinpåslag. Dessutom äter man inte lika mycket kolhydrater om man äter mer fett, för att man blir mätt snabbare. En hög insulinnivå triggar fettinlagring, och utgör således det främsta hindret för fettförbränning. Om man inte får ner insulinnivån är det väldigt svårt att att gå ner i vikt. Fett påverkar inte blodsockret alls, och därmed påverkas insulinnivåerna inte lika mycket av fett som av kolhydrater. Av den här anledningen funkar LCHF så bra för så många; man håller blodsockret och därmed insulinnivåerna i schack när man drar ner rejält på kolhydraterna.
Nu är jag inte personligen längre nån anhängare av strikt LCHF, även om jag tror på mycket av teorierna bakom kostinriktningen ifråga. Jag gick ner i vikt klart bäst på en rätt liberal version av LCHF, och dessutom ligger det mycket sanning i paleo- och ifd-kostinritningarna som jag har tagit till mig. Dessutom får man inte blunda för att även personer med diametralt annan kost (t.ex. veganer) lever och mår lika bra. Den gemensamma nämnaren för alla fungerande dieter tycks vara bra mat lagad från grunden, med minimal mängd tillsatt socker, och ganska lite processade kolhydrater.
Angående studien så har du rätt, den var inte enorm, men det är samtidigt långt ifrån den första studien som indikerat att ett högt intag av olivolja är positivt för hälsan. Därför ser jag inte det som långsökt att lita på studiens resultat. Att risken att insjukna i bröstcancer skulle minska med exakt 62% tror jag inte man kan lita på, men att den minskar, och signifikant, tror jag man kan lita på i alla fall. Om det är olivoljan i sig som skyddar mot cancer, eller det faktum att man äter mindre av annat (pasta?) när man äter mer olivolja, vet jag inte. Troligtvis är det en kombination av bådadera.
Vad gäller avokado så håller jag med om att det är lite knepigt att få tag på bra sådana. Man får räkna med att alla man köper inte är bra. Jag brukar själv köpa såna som är lite på hårdare sidan, och låta dem mjukna i rumstemperatur tills de inte längre känns lika hårda men inte är överdrivet mjuka. Då är de perfekta för att skivas och ätas som pålägg. Hemma äter vi nuförtiden uppemot 10-15 stycken i veckan (2 vuxna och ett barn på 1½), så jag har lärt mig välja de bästa i butiken. De tycks vara lite av en säsongsvara också. De var jättebra ifjol vintras från ungefär den här tiden ända tills sent in på våren och jag köpte knappt någon som inte var ätbar och god, men sen började de bli sämre igen. Nu börjar de igen bli bättre.
Oliver är ofta väldigt salta ja. Ett sätt att minska på sältan är att dränera dem från saltvattnet och marinera dem i kallpressad rapsolja (den "fryser" inte i kylskåpet som olivolja gör), och diverse örtkryddor. Då sugs en del av saltet ur oliverna. Jag köper rätt sällan oliver, men då jag gör det är det urkärnade som gäller. De är lättare att äta och skiva.
#26 Effie
För mig är ögonblicksvärden, t.e.x. Avocado % av Fett, Protein, Kolhydrater/100 gr.
Vid dygnsintag av mat, kommer E% in av Fett, Protein, Kolhydrater.
Tidsbegreppet och energin tycker jag man tappar i bland.
#28. Jovisst. Men min känsla när jag läste tråden var att några pratade energiprocent 70-80% - och det ibland tolkades som fettdrypande 80 viktprocent. Det är lättare att diskutera om man pratar om samma sak..
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Tittar man på processen för att få oliver ätliga så vill man nog inte äta oliver igen.