Snabbt, enkelt & nyttigt
Jag behöver lite hjälp med snabba, enkla och nyttiga maträtter som man kan slänga ihop när man egentligen inte har ork att stå i köket. Jag bor själv och tycker det är jättetråkigt att laga mat till bara mig, så det blir ofta färdigmat, hämtmat eller bara pasta när jag inte har tid/ork till att göra en ordentlig måltid.
Brukar steka qourn och sen ha grönsaker och guacamole till, men det kan jag ju inte äta varje dag.. :) Men liknande rätter som kräver minimalt med ansträngning är det jag letar efter!
Jag är inte vegetarian, men har inga problem med att äta vegetariskt, dock äter jag inte fisk.
Tack på förhand!
Johanna - Instagram
Jag har samma problem.. Men ska försöka ge lite tips på saker jag brukar göra: Enkel chiligryta - köttfärs, krossade tomater, majs, lök.. Släng ner det man har hemma. Spagetti med spenat och keso - låt fryst stuvad spenat och keso smälta ihop med en kastrull. Pressa i vitlök och smaka av med salt och peppar. Släng över pasta. Superenkelt! Wok - släng i wokgrönsaker och valfritt protein (jag brukar ta kyckling) i en panna. Krydda. Lasagne på zucchini - kanske tar en stund i ugnen men sååå gott. Tips: soltorkade tomater.
/Surpan
Barnsligt enkelt recept, 1 portion:
1-2dl Linser (Gröna eller röda)
Frysta grönsaker/grönsaksmix
Lök
3 respektive 5dl vatten (om det är 1 eller 2dl linser)
Ev. salt o kryddor
Lägg allting i en kastrull, töm i vattnet. Koka allt tillsammans på svag värme i 40min om det är gröna linser, 20min om det är röda.
När man tömt upp en portion kan man hälla i en skvätt olivolja eller några msk frön om man vill ha vegetariskt, eller en klick smör och/eller lite ost annars.
#1 Ironiskt att rekommendera mjölmat om någon frågar efter något nyttigt? Gluten är ju bland det värsta man kan få i sig…
1. Korv med bröd ketchup å senap
2. Ostfrallor
3. Kokta ägg
#4 Jag vet att gluten kanske inte är det bästa man kan äta (men jag har svårt att tro att det är bland det värsta man kan få i sig), själv försöker jag hålla igen på gluten. Men att en rätt av fyra jag tipsar om innehåller gluten - till en person som redan berättat att hon äter pasta regelbundet och inte efterfrågar tips med några restriktioner, är det ironiskt? Jag orkar bara inte gå runt och vara en sån som går omkring och trycker i andra mina kostidelogier. Man ska inte skapa ångest inför mat.
/Surpan
Det här blir två portioner, så du kan mikra rester dagen efter.
1 litet blomkålshuvud
1 vitlöksklyfta
1 rökt makrill (eller annan rökt fisk)
Strimla blomkålen fint, pressa i vitlöksklyftan. Stek allt i smör/olja och servera till makrillen.
Blanda ihop allt i samma kastrull och bara låt det koka ihop. Tex ris, kött(färs) och grönsaker. Byt ut riset mot annat spannmål, byt ut köttet mot bönor eller vegfärs. Kan varieras i det oändliga. Eller skippa köttet och blanda i skaldjur efteråt, om du äter det. Kryddningen kan också varieras i det oändliga. Gurkmeja, korianderpulver, spiskummin och ingefära är några av mina favoriter. Bara att koka riset med olja och kryddor och lite mer vatten än vad som står på paketet, gör att det blir som sås samtidigt.
Ugnsrätter sköter ju sig själv i ugnen. Tärna upp grönsaker/rotfrukter, potatis och kryddor och kör i ugnen. Kyckling kan du ju också slänga in i en form bredvid. Så kan du göra annat medan maten blir färdig. :) Omelett är ju också bra ifall du vill ha något stadigt och snabbt. I den kan du ju ha lite vad du än har hemma. Färskost är jättegott att ha i!
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Bönpasta med tonifisk och krossade tomater, rör ihop och krydda med salt och peppar 🙂 Tonfisken går att byta mot choritzo eller nått annat gott.
Edit: Läste igen och såg att du inte äter fisk, men låter det stå kvar ändå ifall nån annan vill prova :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag brukar köpa frysta grönsaker (blomkål. broccoli, haricoverts, sparris, m.m.) och ångkoka dem, sedan steka dem kort och hälla i chilisås och mango chutney och krydda med garam masala och andra kryddor, och till det äta curryris. Man kan ha i kycklingbitar också, eller tofu, eller vad man nu vill.