Återfrysa tinad fisk?
Om man tinat djupfryst fisk (rödspättafiléer) som man har i kylen och tänkt att laga till men planerna ändras, kan man återfrysa fisken igen eller måste den tillagas först?
Du bör tillaga den först, det har att göra med både konsistens och bakterietillväxt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej, det blir inte bra om du fryser dem igen. De kommer att ha en trist konsistens när du tinar dem för andra gången. Det blir mycket iskristaller som spränger cellerna och sen rinner vätskan bort när du tinar. Dessutom har bakterierna växt till när du tinat dem första gången, och när du fryser dem igen vilar de, och växer till igen när du tinar dem igen.
Så - ingen bra idé.
Bättre att tillaga dem och frysa den färdiglagade rätten.
/Désirée
Jag har för mig att jag läst någonstans att det enda man från havet kan tina och frysa i omgångar är löjrom.
/Maria
Fisk blir ju överkokt om man värmer den till mer än 52 grader, och vid den temperaturen dör ju inte bakterierna ändå. Måste man överkoka fisken till 70 grader om man ska frysa om den?