Någon som vet..
Någon sa att möss som lever på en smal diet lever längre än möss som lever på överflöd…
Är detta överförbart på människor och andra däggdjur..?
Mariana

Därför att dom smala mössen får mat så dom över lever men inte blir feta. dom möss som lever i överflöd dom får vällevnads problem. Möss som inte får mat eller får mindre mat än dom behöver dör av svält.
Tror du att våra välfärdsjukdomar skulle minska av en bättre kost..?
Varför är det så svårt att tala för en smala diet hos normal-mulliga..
Än att tala om näringsrik kost för anorektiska..?
Mariana

Varje dag, så får man höra om smal dieter, men så smal som idealet är är inte nyttigt att vara. Vår ideal är magra människor och skulle man ha djur som var så magra så skulle man bli anmäld.
Men vad är det för fel med ett smalt ideal…
Lika fel som ett fett..
Mariana

Ja, att vara mager är inte bra och att vara fet är inte bra…..vet du att varje gång man utsätter kroppen för svält så ökar risken för cancer, som alltid lagom är bäst
Cancer tror jag också är en välfärds-sjukdom..
Alla har nog jojjo-bantat nån gång…
Mariana

Ja, tyvärr så har nog alla (nästan) misshandlat sina kroppar.

Det är precis lika farligt och dödligt med undervikt som med övervikt. Det finns inget egenvärde i att vara extremt smal! Tycker man annorlunda så har man en typ av problem som man bör söka hjälp och stöd för.
//Zac
smal är snyggt
fett är fult
anorexi (skinn och ben) är ännu fulare
Mariana

En levande personlighet är vackrast 
Lagom levande är en 120 kilos kropp eller en 37 kilos vuxen kropp

Nej men där emellan är nog lagom 
Så ingen som vet säkert om
reglerad kost ger ökad livslängd..?

#13 Jag vet att två som jag kände mycket nära, och som åt strikt reglerat med ett minimum av fett, dom dog båda i chanser i förtid, före 60 års åldern, medan deras syster som definitivt inte har ätit reglerat i sin kost lever och är 80 år.
Men det är så mycket annat som reglerar och styr hur gammal en människan blir, vad jag däremot förstått så är lite former nyttigt på kroppen. Är man mager är inte det bra och är man fet är inte det heller bra.
Att ta bort det nyttiga fetterna ur kosten det vet man inte är bra, man behöver näring för att fungera. Fett, protein och kolhydrater
Jaha…

Kropen viktigaste organ - hjärnan, består ungefär av 3/4 fett… Många vitaminer är helt beroende på att det tillförs fett - de är nämligen enbart fettlösliga. I flera undersökningar så ser man att fett har en mycket positiv effekt på psykiska sjukdomar.
Kolesterol, som många gånger anses som fett (är egentligen en typ av alkohol) är en väsentlig del i alla kroppens celler. Den används bl a för att isolera cellkärnan från varandra. Kolesterol är också en av huvudingredienserna i en massa hormoner, bl a stresshormon. Det finns studier som visar att självmordsbenägna och deprimerade har låga halter kolesterol i kroppen.
Proteinet är själva byggstenarna för muskler mm. Det är ganska självklart att man måste tillgodose både nybyggnations- och reperationsmaterial hela tiden. Framför allt om man är ung och fortfarande växer! Vid svält så knaprar kroppen upp sig själv för att tillgodose de viktigaste organen, ex hjärtat. Då man efter en svältperiod har mindre muskler, så är bakgrundförbränningen lägre och man rakar upp i vikt. Enkelt.
Kort sagt, självsvält är bara ett ytterligare sätt att göra sig själv illa. Det kanske inte är lika uppenbart som att skära sig i armarna eller annat, men sannolikt ännu mer skadligt.
Kolhydraterna är ett annat kapitel, man kan födas, leva hela livet och dö gammal utan att tillsätta en enda sockermolekyl utifrån. Däremot finns det gott om bra föda som innehåller kolhydrater, mer eller mindre - men det är en helt annan diskussion! Eller hur Lorita… ;o)
//Zac

#16 ja en helt annan
lika som det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater är det skillnad på fett och fett.
Är det verkligen möjligt..
Vi äter alltså kolhydrater helt i onödan….

Visst stämmer det, men i praktiken så är det givetvis omöjligt att äta en kost helt utan kolhydrater. Det finns gott om bra livsmedel som innehåller kolhydrater, men essentiellt är det alltså inte. Att påstå det är en förenkling som gränsar till fördummning. Däremot får man många gånger med sig en massa andra bra ämnen med ex grönsaker.
Att undvika kolhydrater till varje pris finns det knappast normalt någon rim och reson med.
Vi har t ex potatisen att tacka för att många av oss överhuvudtaget existerar. Den räddade en stor del av befolkningen under svältåren under 1800-talet. ;o)
//Zac

#18 det är fel sida att diskutera det, i den frågan så står man nämligen delade. gå in på kolhydrater ifokus och fråga, så får du höra dom som tycket kolhydrater är onödiga, så kan du själv bilda dig en uppfattning. Jag anser man behöver kolhydrater av rätt sort.
Socker blir man söt av..
Sen behöver magen lite att jobba med också…
Mariana
Socker blir man söt av..
Sen behöver magen lite att jobba med också…
Mariana

#20 Du får tycka precis som du vill. Enligt 'NNR' och 'Näringslära för högskolan' så finns det inga essentiella kolhydrater alls. Kontrollera gärna själv.
Jag förutsätter att detta även gäller SLV's syn på essentiella kolhydrater då de helt baserar sin evidens på NNR också…
Vi behöver som sagt inte en enda externt tillsatt sockermolekyl under hela våra liv. Har du andra uppgifter så tag gärna fram dem. Jag lär väl knappast hitta några sådana uppgifter på kolhydrater.ifokus eller?
//Zac
WiktZac…
Vart tar alla överflödiga kolhydrater vägen då…?
Mariana

Jag tror du missförstår uttrycket essentiella - det betyder helt enkelt i detta sammanhang livsnödvändiga. Äter vi kolhydrater så används de, äter vi inte dem så klarar vi oss ändå. Så de är inte överflödiga på det sätt som du verkar tro.
//Zac
Jaha nu förstår jag..