Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2569 ggr
Bonnie_lee
0

viktväktarna

finns det några medlemmar från vikväktarna inne på denna sajt?

isf, funkar det? är det en bra "klubb" har du gått net något?

WiktZac
0

Jag personligen är oerhört misstänksam mot VV. Men jag antar att du frågar om man går ner i vikt med dem? Jopps, jag har i ett par vändor gått ner rejält i vikt. Så det är inget fel på viktnedgången hos VV, absolut inte.

De har dock tappat enormt i och med konkurrenterna på internet, AB:s viktklubb, GI Viktkoll etc. VV var sent på tåget med att man inte behöver passa tider till möten etc, vilket inte passar den moderna människan. Så de har lagt ner en massa grupper runt om i landet.

//Zac

Anett
0

Var med i VV för några år sedan och gick ned från 81 till 67 kilo.

Tycker man fick bra tips och följer de flesta fortfarande. Ex att äta på regelbundna tider, dricka mycket vatten osv. Dessutom hade de riktigt bra receptböcker då som jag haft som en grund. Det sitter i ryggraden fortfarande vad som är ok och inte…utan att överdriva. Det bästa är att man kan äta gott, riktigt gott och bli mätt, men på ett nyttigt sätt.

Så jag tycker det var värt medlemsskapet!!! Absolut!

Pasi
0

Viktväktar bantning brukar resultera fettreduction men också i stor muskelreduction….och svälten måste fortgå livet ut om vikten ska hållas. Inget hälsosamt alternativ, anser jag (OBS har provat deras kost men även GI, LCHF, tallriksmodellen).Fundersam

Mervi
0

Jag har varit med viktväktarna i flera omgångar. Första gången gick jag ner jättebra, höll vikten i några år men sedan smög de sig på kilo efter kilo. Det gick inte äta deras svältkost hur länge som helst. Andra gången och tredje gången lyckades jag inte alls så bra. Jag rekommenderar inte att betala massa pengar och svälta. Det finns bättre sätt. Satsa pengarna på nyttig mat istället för konstgjorda light produkter.

MarieK
0

Jag har gått ner en himla massa i vikt med VV och det passar en massa människor. Jag har aldrig tyckt att jag behövt äta lite när jag ViktVäktat, aldrig "svultit" eller som det också beskrivs här, tappat en massa muskler. Tvärt om, jag har ätit mycket, varierat, gott och ätit så att jag orkat styrketränat och därmed byggt muskler.

De nackdelar jag ser är att det är rätt dyrt och du går dit en gång i veckan. Visserligen kan man gå flera gånger i veckan utan att betala mer men man har inte alltid den tiden. Jag märkte att jag inte klarade mig på coachning en gång i veckan utan behövde mer stöd än så. Då hittade jag netdoktorn som passade mig mycket bra. Det är dessutom gratis så du kan prova själv utan att du förlorar en krona.

Pasi
0

Men MarieK…deras viktreduceringsmodell bygger på svält, inte på någon hormonellt sätt att reducera vikten!?  Jag blev inte mätt iallafall! Om du åt så du var mätt och samtidigt byggde muskler så måste du ätit för mycket, eller?
En jag känner mycket väl gick ner 20kg enligt deras ordination för ett tag sedan…han är nu smal och fet istället för tjock och fet. Mängder av muskler försvann! En svältkost baserad på kolhydrater är nog det effektivaste sättet man kan bli av med muskler på….eller vet du nån bättre metod?Flört

MarieK
0

Nej, den bygger inte på svält! Jag har som sagt själv varit med och gått ner i vikt så därför kan jag heller inte ha ätit för mycket. Jag åt helt enkelt anpassat efter min vikt, rörelse och önskan om nedgång. För ser man till att få i sig av alla delar ur kostcirkeln t.ex. så behöver man inte gå hungrig.

Aelsklinn
0

Jag tror varken det är bra med svält (ingetr illa mot VV jag har inte någon jättebrauppfattning om hur de jobbar) eller att man reglerar för kraftigt med hormonderna i kroppen. äter man varierat av allt och på jämna tider så håller man en bra balans.

MarieK
0

Det är lite så jag tycker att bl.a. VV arbetar. Varierat intag och  bra fördelat över dagen.

Bonnie_lee
0

vi har på jobbet startat igång lite som VV, en vanlig dag för mig förut var en macka och en kaffe på morgonen och en rostbröd vid lunch, sen nån snabb middag vid 17-18.. nu helt plötsligt lär jag äta mycket mer för att få igång förbräningen, men jag känner mig mycket kryare och väljer ut, mer nyttiga points att stoppa i mig, funderar på att gå till riktiga VV och få lite mer stöd än bara arbetet..

MarieK
0

#10 Är du säker på att du inte svälter?? Flört

sensa
0

Jag gick ner 10 kg med VV. Det var dyrt (för att bara stå i kö och väga sej) Kilona kom tillbaka så fort jag lämnat VV eftersom jag inte fått med mej nån "lärdom för livet"  Nu har jag gått ner först 10 kg med egen kraft, sen 15 kg med AB:s Viktklubb.se. Nu vet jag hur viktnedgång funkar och nu vet jag att det är ett elände att hålla den vikten. Det är ett livslångt arbete med både tanke och vilja. Att lära sej äta vanlig mat och leva ett vanligt liv samtidigt. Inte en massa knasiga, onaturliga dieter som inte funkar resten av livet…~~~@

Bonnie_lee
0

11# har inte haft nå hungerlust förut, och bara stoppat i mig onyttigt när jag väl blivit hungrig, men efter att vi började med det där på jobbet lär jag äta hur mycket som helst för att få igång förbränningen.. så jag hoppas att all mat jag stoppar i mig nu inte sätter sig på magen..Flört

mrsAngel
0

har gått på viktväktarna ett antal gånger, troligen blivit ny medlem där 10 ggr. fick "återfall" på "återfall" och gick upp mer än jag gått ner. detta under en tidsperiod av 14 år. faktum är att inte bara jag var återfallare, ca 75% av de som besökte VV var såna som jag, som kämpade, tappade orken, gick upp mer osv.

jag lyckades gå ner 22 kg med hjälp av VV en gång, och jag fick äta många points om dagen, men var konstant hungrig. spelade ingen roll om jag åt mängder av fibrer och grönt, jag var ändå hungrig som en varg.

nu äter jag inga kolhydrater, utan äter mig mätt på fett och proteiner och grönsaker. aldrig hungrig längre, och det är sååå skönt. i debatten om vilken metod som är bäst, så tror jag att man får gå till sig själv. alla metoder passar inte för alla, liksom tallriksmodellen inte funkar för alla. tyvärr.

Bonnie_lee
0

vägde mig igår, 1,7 kilo har jag gått ner på en vecka, jätteroligt. men idag fyller jag tjugo så det blir lite fusk med tårta god mat o lite vin, men jag får jobba hårdare i veckan istället, hoppas på fortsatt nedgång :)

Mervi
0

Grattis på födelsedagen!

Bonnie_lee
0

tack tack :)

MarieK
0

Grattis i efterskott. Men du, se det inte som "fusk" då blir det bara tråkiga tankar och ånger av det hela. Livet är fullt av stunder då vi kommer att äta lite annorlunda än till vardags och så måste det få vara också. Njut i stället för att "fuska" men gör det inte så ofta bara. ;)

LottaU
0

Jag håller på med viktväktarnas points, men jag går inte på några möten, utan fixar det helt själv.

Jag äter gott och mår gott av maten.

Jag slutade helt med Coca Cola, godis, alla sötsaker, småäter inte.

Försöker alltid tänka på att när jag är mätt, så tar jag itne en portion extra fast det är gott.

Har fungerat bra och jag ser det inte som någon svältkost. Tycker mer att jag äter mer en jag gjorde tidigare.

Jag har nu gått ner drygt 7 kilo och jag tar det lugnt. Jag rör mig  inte speciellt mycket pga att jag har fibro, så har lite svårt att motionera.

Men jag rekommenderar varmt att köra med points.

Jag kan även säga att jag har provat på camebridge-metoden. Ingen rolig metod med en massa soppor. Gick snabbt ner i vikt, men tyvärr så fixade inte min galla den dieten, så jag fick operera mig akut för gallsten!

//Lotta

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Ida
0

Det som är bra med Viktväktarna är ju att även om du inte är "mätt" av någon anledning finns det ju alltid något du kan äta för att fylla ut, de kära gamla noll-pointarna. :) De flesta grönsaker och mycket frukt räknas som noll point och då kan du ju fylla ut med sånt eller göra deras goda tomatsoppa som du alltså kan äta hur mycket som helst av utan att behöva räkna points.

Största fördelen tycker jag är att du inte behöver utesluta någonting i din kost och det är ju ovanligt när det gäller viktminskning. MEN om du väljer att äta en halv pizza eller en hamburgermeny till lunch, ja då blir det kanske inte så mycket annat än tomatsoppa till middag. Det blir ganska snabbt ett enkelt val - man väljer det man får äta mest av eftersom varje måltid blir en riktig njutning! Jag skulle inte kalla det svältkost, snarare mycket kontrollerat intag där man omsorgsfullt väljer vad man ska äta inför varje måltid för att få ut så mycket möjligt av det!

Karmatarerskanise
0

VV svälter man definitivt inte av :) Fattar inte var ni som skrev det fått det ifrån. Man får ju äta massor :)

GuNi
0

Hej

Jag har också kört med vv och har fortfarande "poängräknande" i bakhuvudet när jag ska laga mat , Har aldrig behövt svälta, tvärtom så har man ju fått äta så mycket att man inte tror det är sant många gånger…bara man äter av rätt saker.

Det är ju det som är grejen: att lära sig äta rätt saker i lagom mängd och att kombinera med vardagsmotion.

Morrhoppan
0

#6 Jag tror att du totalt har missuppfattat vad VV går ut på, det är absolut inte svält! VV är en av de metoder som är skonsammast för kroppen och bygger på att du ska inte ska äta mer mat än kroppen gör av med. Man får mycket bra material att läsa, som handlar om mat, näringsämnen man behöver, motion, förbränning osv. men för att lära sig något så måste man ju läsa dem också.

Jag är själv med i VV och det fungerar mycket bra både för mig och för många andra. Däremot kanske det inte PASSAR alla att gå på möten varje vecka, men för andra är det DET som krävs för att man ska klara det.

Morrhoppan
0

#1 Förstår inte vad du menar när du skriver att VV inte passar den moderna människan?? Numera måste man inte gå på möten, utan man kan vara "interaktiv" medlem, vilket innebär att du loggar in på hemsidan, där du kan komma åt recept, skriva in dina resultat, diskussionsforum mm. Vad är skilnaden mot andra interaktiva sidor som också går efter kalorier och fett? Räknar inte med GIviktkoll, eftersom de kör kolhydrater och proteiner, vilket INTE passar mig!

Lorita
0

Jag har nu aldrig varit med i vikväktarna men laggat mat efter deras recept det har jag gjort och det finns massa bra tips. Ända problemet jag ser och som är med allt, det är att när man slutar gå på VV då är det så lätt att falla tillbaka i gamla vanor.

Samma är ju med allt, slutar man betala på gymmet är ju riskan stor att man minska sin träning. Det är väl kostnaderna som är det största problemet med VV och att hålla motivationen uppe.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Trollcina
0

Jag prövar en annan modell - Räknade points men åt naturligt och skippade fettfovin! Någon här på sajten kallade det skämtsamt för viktväktarstenålderskost.

Sant är att så fort jag räknar points så försvinner kilona och jag hamnar i stillestånd så fort jag inte orkar räkna längre. Alla mina 33 kg har jag tagit genom att räkna points även om jag reducerat kolhydraterna och inte varit rädd för fett. Nu räknar jag igen och då börjar det åter igen hända det som ska hända på vågen igen.

Själv är jag otroligt allergisk mot spannmålen och klarar en till två mackor per dag om jag vill stå still i vikt. Vill jag gå ner i vikt så får jag skippa mackorna och allt annat som innehåller någon form av spannmål. Däremot så klarar jag tex potatis och rotsaker så länge som jag inte överdriver fettintaget - Högt fettintag innebär inga kolhydrater! Normalt fettintag innebär att jag kan äta mer normalt men hålla stenkoll på spannmålen!

WiktZac
0

#24 Jag skrev "De har dock tappat enormt i och med konkurrenterna på internet, AB:s viktklubb, GI Viktkoll etc. VV var sent på tåget med att man inte behöver passa tider till möten etc, vilket inte passar den moderna människan."

Kommer man efter så är det ofta svårt att komma ifatt igen, och det är väl det som de lider av än idag. Sedan har jag känslan av att VV är "ute", det är knappast något man sitter och viskar med väninnorna om längre. Vilket på sätt och vis är synd, fetman sprider sig oroväckande fort. Det är säkert en hel del människor som lyckats gå ner, och hålla sig nere.

Men det är jojo-kunderna de lever på.

//Zac

Lorita
0

#27 det är jojo-kunderna de lever på. ; ) tycka vad vi vill om kolhydrater men där är vi överens

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning