Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 858 ggr
Tyst
1

Det här med näringsinnehåll

Jag har insett nu att det inte går ihop att äta typ en macka till frukost lunch och middag, och sen äta massa godis på kvällen och samtidigt träna inför en halvmara. (Okej så illa är det inte riktigt - oftast äter jag ett mål lagad mat om dagen iaf)

Har börjat bli grinig, trött och orkeslös. Det känns som att maten och träningen är boven i dramat. Jag vet ju om att jag äter rätt dåligt.
Träningen kan/vill jag inte dra ner på eftersom jag som sagt tränar inför en halvmara. Ligger just nu ett kilo över målvikten jag tänkte mig för halvmaran, så jag vill behålla den vikt jag ligger på nu.

Så - Jag behöver mat med mer (bra) energi, som samtidigt inte gör att jag går upp för mycket i vikt. Finns det? Tips?

OlgaMaria
1

Ägg är lätt att tillaga på många olika sätt och är fullproppat med bra näring. 

Min snabbmat är färdigskuren sallad som man köper på påse tillsammans med en burk tonfisk och mozzarella/fetaost, olivolja och citronsaft.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

DesK
1

Börja med att skippa godiset. Byt ut det mot t ex grönsaker eller någon frukt. Försök att satsa på en bra frukost också, t ex kokt ägg, naturell yoghurt med hemgjord osötad müsli, grovt osötat bröd med bra pålägg, lite grönsaker och te eller kaffe. 

Sedan bör du äta en rejäl lunch och /eller middag. Massor av fräscha grönsaker, kött, fisk eller fågel av god kvalitet. Det kommer du långt på 🙂

/Désirée

Tyst
1

Tack #1 och #2 🙂 Har redan börjat fasa ut godiset (sockerberoende som få) och brukar istället äta en riskaka och frukt. På helger unnar jag mig lite godis dock. Det är jobbigt, kroppen vill konstant ha det där söta.

På morgonen har jag tyvärr aldrig någon aptit och blir lätt illamående, men ett ägg borde jag kunna trycka i mig. 

"måste" man äta lagad mat både till lunch och middag, eller kan man satsa på ett bra lagat mål mat om dagen, ägg till frukost, och att det tredje målet kanske blir typ en knäckemacka med ägg, lite grönsaker och frukt?

Just nu blir det en fullkornsskorpa med te på morgonen, något slags halvhjärtat försök till ett lagat mål mat på lunchen (som ofta har lite för lite energi tror jag, mycket snabba kolhydrater), en macka med te till middag, och riskaka med eller utan frukt för att döda sötsuget på kvällen. Tappar jag kontrollen blir det dock godis tyvärr men jag jobbar på det!

DesK
0

Nej, man måste inte äta lagad mat till både lunch och middag. Dock beror det på vad man äter. Mackor är sällan särskilt bra mat, om vi inte snackar om riktiga danska smörrebröd.

Jättebra att du jobbar med att få bort socker och godis. Tänk på att söt frukt ju faktiskt är godis. 

Jag äter vanligen bara två gånger om dagen. Först en rejäl frukost och sedan middag.

/Désirée

OlgaMaria
2

Drick en pressad citron med vatten varje dag. Jag tycker det hjälper mycket mot sötsug och illamående. Sen om du är illamående på morgonen kanske du behöver probiotika också. Det vore ju bra för dig om du lät bli godiset på helgerna också. Annars kommer du ju bara fortsätta må dåligt av sötsug och trilla dit då och då när du inte planerat för det. Du kanske kan äta naturell yoghurt med bär på morgonen, en omelett till lunch/middag och ett annat lagat mål per dag. Det är inte så dumt att fasa ur alla mackor/skorpor/riskakor och sådant - mättar inte särskilt bra och ger bara energi i form av glukos som späder på ditt sötsug.

Tyst
1

Tusen tack för så bra svar!

Jag tar babysteps när det gäller sockerberoendefixandet. Testat ett par olika sätt men detta är det som funkat bäst hittills. Något med konsistensen på riskakor är magiskt för mig - tar direkt bort sockersuget och det räcker med bara en kaka för att ta udden av det så att säga. Målet är att så småningom ta ett år utan godis och sedan jobba mig fram till en mer hälsosam syn på godis.

Ska jobba på att ta bort brödet, har hittills nästan bara ätit vitt bröd och har bytt ut mot dyrare fullkornsbröd (dyrare = kan inte äta lika ofta 😉)

Yoghurt gillar jag men det känns som att det är socker i allt. Finns det yoghurt utan socker? Även de "naturella" jag har sett har haft socker…

OlgaMaria
1

Det är laktos - dvs naturligt socker. Inget tillsatt socker i naturlig yoghurt. I de flesta bröd är det ganska mycket tillsatt socker t ex.

DesK
0

Låter som att du har en bra plan! Naturell yoghurt är utan tillsatt socker, däremot har all smaksatt naturlig yoghurt socker eller sötningsmedel. Det gäller att hålla isär begreppen 🙂

/Désirée

Tyst
1

Aha där lärde jag mig något nytt 👍

Men då kör jag enligt nya planen och  går och handlar ägg och naturlig yoghurt att fasa ut bröd med, och fortsätter med godiseliminerandet 😃

Så hoppas jag att jag känner mig lite piggare och mindre grinig snart! (vår och sommar lär ju hjälpa till där 😉)

Mli.H
0

Mitt tips är att förbered mat om du känner att det är jobbigt att laga. Exempelvis koka en  mängd havregrynsgröt som du bara kan ta fram på morgonen. Det gör mina måltider lättare :D

Denna kommentar har tagits bort.
Tyst
2

#10 Jo, precis så gör jag oftast, det är mer att jag inte orkar två mål lagad mat om dagen, magen är fullproppad känns det som. Ibland dör dock inspirationen och då kan det bli att jag lagar typ en korv med lite fullkornspasta till lunch - varken gott eller energigivande.

Däremot äter jag lagad lunch mån-fre och även ibland på helgen. Till lunchen hinner jag nämligen bli hungrig, och dessutom riskerar man väl att bli idiotförklarad om man bara äter en macka till lunch på jobbet gissar jag.

Nu har jag sedan trådstart börjat äta bättre frukost (just nu varierar jag mellan ägg, havregrynsgröt med bär, och ägg på knäckemacka) Till lunch äter jag aningen större portioner och försöker undvika halvfabrikat. Middag har inte ändrats så mycket för att vara helt ärlig, men jag har köpt ett riktigt fullkornsbröd istället för vitt bröd, och äter oftast något extra till den där mackan - typ yoghurt, ägg, sallad, tonfisk… Bättre än en macka med vitt bröd med smör på och ett glas vatten eller té iaf.

Gissa vad - Jag känner mig redan piggare och mindre grinig! Så det funkar 👍

DesK
0

#12 Grattis! Små steg i rätt riktning ger oftast bra resultat på sikt 🙂

/Désirée