Protein
Jag har på senaste tiden börjat fundera smått på att börja använda proteinpulver. Anledningen är att jag tränar mycket, upplever att kroppen inte återhämtar sig som den borde, jag bygger inte muskler på något bra sätt och jag har svårt att få i mig tillräckligt mycket protein.
Jag tränar 4 - 5 gånger i veckan, det är ridning 1 gång , löpning 3-4 gånger och styrketräning 1-2 gånger. Jag lägger in vilodagar och ibland hela veckors vila men ändå återhämtar kroppen sig aldrig.
Jag har tränat kontinuerligt så här in ungefär 1,5 år nu och inte ökat intensiteten i träningen särskilt mycket.
Har lagt om kosten så att jag äter mycket proteiner - men jag är väldigt liten i maten så jag får inte i mig så mycket proteiner som jag behöver. Har räknat ut att jag behöver kanske 70-80g/dag, men lyckas nästan bara få i mig 20-40g per dag (jag har räknat med kosthållarapp under ett par veckor för att kontrollera) Känns som att jag skulle behöva ta bort alla kalorier och bara äta protein för att orka äta allt. Kalorier behöver jag - det upptäckte jag för 1,5 år sedan när jag började träna mer och all ork bara totalförsvann.
Nu känns det som att kroppen aldrig hinner bygga klart musklerna mellan träningarna, och musklerna byggs alltså inte så som de borde. Jag får fortfarande träningsvärk i flera dagar av något jag gjort kontinuerligt på samma sätt i 1,5 år.
Vad tror ni? Jag är allmänt försiktig med kosttillskott och sådant, har aldrig testat det, men det kanske kan hjälpa min kropp att kunna återhämta/bygga muskler så jag kan fortsätta utvecklas?
Det låter för mig som om du behöver lära dig att äta större portioner, eller kanske fler gånger per dag. Vad är det för mat du äter? Äter du mycket tomma kalorier och är det därför du får i dig så lite protein eller äter du för lite kalorier? Du tränar väldigt mycket så du behöver en hel del energi till det för att kroppen ska ha en chans att återhämta sig över huvud taget. Hur mycket kalorier fick du i dig per dag medan du använde appen?
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag undrar ju när jag laser ditt inlägg. Hur mycket äter du under en dag? Vad äter du? Hur manga kalorier? Blandar du ihop kalorier och kolhydrater I ditt inlägg (för jag har svårt att se hur man ska äta protein men Inga kalorier).
Hur är det med fett?
Äta enbart protein är inte nyttigt. Men om du tränar väldigt mycket och ändå inte får aptit…det later inte bra.
Brist på vitaminer och mineraler? Det finns ju ett antal som är inblandade I bildande av muskler. Problem med magen, så den inte tar upp näringen?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag fick enligt appen i mig mellan 1800-2500 kalorier per dag och låg mest på A eller B vad gäller kvaliteten (i appen är maten betygsatt efter vad för slags kalorier det är och hur mycket näringsämnen/annat det är i maten. Så en slev nutella har betyg D medan ett ägg har A)
Som sagt jag kände verkligen av kaloriunderskottet för 1,5 år sedan när jag började öka träningsmängden, blev sur trött och allmänt gnällig. Då lärde jag mig även att inte äta så mycket tomma kalorier.
Nu känner jag mig pigg hela tiden, och äter så jag blir väldigt mätt. Äter minst frukost, lunch, middag och ett mellanmål varje dag. Vissa dagar får jag i mig två mellanmål. Det känns svårt för mig att ens fysiskt få i mig mer mat än jag äter nu. Tänkte att ett av mellanmålen kan få vara en proteinshake.
Tänker som så att energi och näring klarar jag att tillföra utan problem - det är proteinet som blir svårt för mig. Känns som att kroppen aldrig hinner bygga färdigt eftersom den får slut på byggstenar så att säga. Därför funderar jag på att tillföra proteinet på enklast möjliga sätt. Ingen aning om jag tänker rätt, har endast kunskapen från biologi, och kost/idrottslära från gymnasiet samt "läsa på internet" nyfikenhet i bagaget.
Vilka är dina primära proteinkällor? Jag hade samma problem förut då jag, som vegan, inte åt några baljväxter alls pga magproblem. Fick i mig ca 0,5 g protein per kg kroppsvikt och dag, vilket säkert räcker för någon som inte tränar. Men jag har ett fysiskt aktivt jobb samt tränar flera gånger i veckan så jag vill ha minst 1 g/kg. Då var mina primära proteinkällor typ havre, quinoa, ris, nötter och frön. Provade mig fram lite och märkte att jag kunde äta vissa baljväxter utan problem så då försvann proteinproblemet.
Jag tycker inte att det är något fel med proteinpulver. Jag har konsumerat det i flera år, även om jag klart tycker att vanlig mat är bättre. Innan jag var vegan brukade jag dricka en shake på vassleprotein efter träningen mest för att det var ett snabbt och enkelt sätt att få i mig något medans jag var på väg hem, då det hade varit för lång tid att vänta tills jag kunde äta något ordentligt hemma. Nu som vegan brukar jag antingen äta mackor med hummus eller jordnötssmör, eller göra en proteinsmoothie som då förutom frukt innehåller frön och veganskt proteinpulver (för det pulvret är fan odrickbart som det är).
Så jag säger att proteinpulver kan vara bra om man har svårt att få i sig protein annars, men det är absolut inte nödvändigt. Så länge du inte utesluter stora proteinkällor som kött, mejeri, ägg, baljväxter så ska det inte vara några problem egentligen. Om du är allätare så förstår jag inte hur det går ihop med så lite protein trots att du äter upp emot 2500 kcal.