Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
Läst 1357 ggr
getflikkan
0

billig, nyttig mat att ha utanför kyl.

hej! jag har precis fått en lägenhet som endast har ett litet "husvagnskylskåp" med ett frysfack. I och med detta så kommer Jag inte kunna använda mig av speciellt mycket fryst/kyld mat. Tänkte försöka använda kylen mest till matlådor med undantag för någon dressing och sådant och i frysen ryms i princip ingenting. Jag är intresserad av vegansk/vegetariskt och äter mer än gärna ris och baljväxter osv. Ska köpa en vanlig kyl när jag får råd, men tills dess;

Tänkte höra med er om ni har några recept innehållande så lite kylvaror som möjligt? gärna billigt för den delen (vet att det finns trådar om billig mat, men fokuset ligger på ingredienser som är icke kylda). Jag har så otroligt dålig fantasi och har bott hemma innan, så jag har inte så mycket erfarenhet i mat, haha.

Gronstedt
0

Ett tips så här i hösttider är att använda det stora kylskåpet utanför 🙂. Har du balkong eller uteplats är det enkelt löst, men även utan det kan man komma undan med en påse på fönsterblecket, om man gör det lite diskret.

Funkar/räcker inte det, så klarar sig de flesta grönsaker och frukter ganska bra i rumstemperatur, i synnerhet om man inte har överdrivet varmt inne. Även tillagad mat klarar sig för det mesta utmärkt minst ett dygn, ofta mer, i kärl med lock - i synnerhet om man inte har kött-, fisk- eller mjölkprodukter i.

Torrvaror och konserver är förstås inget problem.

tlover
0

Bönor (antingen torkade som du kokar vid behov el tetrapack), linser, ärter, lök, vitlök, krossade tomater osv kommer du långt med och förvaras i skafferi. 

Gillar du att vara ute i skog och mark så kan du lägga till div olika torkade vilda växter och svampar. 

Nu till middag kommer jag tex göra en pastasås på blackeye bönor, gul lök, purjolök, vitlök, torkade nässlor, sojasås, maizena, buljong och kryddor. Allt från skafferiet (bönorna blötlades först) och billigt.

edit: kokt potatis förvarade man alltid i skafferi förr också även ägg men då ska dom inte ha blivit nedkylda innan som jag förstått det (även lök ska inte kylas ner innan)

l'm back

[Roe Deer]
0

Torkade produkter som enbart behöver kokas =) Jag har haft ett sådant kylskåp tidigare och det gick an! 

Torkad sojafärs av märket veggi passar bra till ris såväl som potatis och pasta. 
Tomater och bananer kan ligga framme i rumstemperatur (dock inte tillsammans).
Gröna eller/och röda linser (behöver inte blötläggas innan kokning).

Sojafärssås: torkad sojafärs som kokas upp i kastrull med liten mängd vatten, när vattnet är bortångat så tillsätt en skvätt olja, hackade champinjoner och lök. Krydda med örtsalt, svartpeppar och tillsätt gärna basilika/oregano eller timjan. Sist så häll gärna ner en skvätt (0,5 dl) sojadryck. Serveras till ris, pasta eller potatis. =) Vitlök, gullök eller rödlök passar bra att steka färsen i om man vill.

Linser kan du äta som en ensamrätt tillsammans med lite olja, kokt grönkål/spenat och kanske lite pumpafrön.

Bananer passar bra till frukost tillsammans med annan frukt och frön! Mums!