Kost iFokus

Kost

Etikettmikro-makronäring
Läst 20965 ggr
elinn
12

Näsblod och trötthet

Jag är inte ett dugg haj på vilka vitaminer och mineraler som finns i vilken kost.

Så om man ofta (minst 4 ggr/vecka) blöder näsblod och ofta känner sig hängig och trött, vad har man brist på då och vad ska man äta för att få i sig rätt vitaminer/mineraler??

Mvh ElinN

(Vet inte om inlägget hamnade i rätt grupp så det är bara att flytta om det passar bättre någon annanstans)

Lorita
1

Har du blodsmak i munnen ofta?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elinn
2

Nej, inte blodsmak i munnen. Det blöder oftast på morgonen när jag kliver upp…

Lorita
1

#2 förlåt metallsmak skulle jag nog skrivit i stället, då kan det vara järnbrist.

Hur äter du idag?

elinn
1

Nej ingen metallsmak heller…

Jag tycker jag äter hyffsat. En frukt till frukost vid halv niotiden (mån-fre när jag jobbar). Varierad lunch vid 11 och något lättare som sallad, soppa, fil senare mot kvällen.

Men det känns ändå som att det är något som saknas, känner mig ofta trött och orkeslös och blöder som sagt näsblod ganska ofta..

Lorita
0

Bara en frukt till frukost? Det är frukosten som skapar hela dagens ork och energi. Hur får du i dig av grönsaker, resten av dagen?

Lorita
1

En sak till hur är det med sömnen, sover du bra och tillräckligt mycket?

elinn
0

Har väldigt svårt för att äta frukost, tycker det sätter sig som en klump i halsen..

Grönsaker äter jag sällan tillsammans med annan mat men äter ofta sallad på eftermiddagen/kvällen.

Sover gör jag, ibland kan jag till och med tycka att det blir för mycket sömn. Är ofta trött när jag kommer hem på etermiddagen och kan somna på soffan och vakna nån timme senare. Går upp och äter lite och sen kan jag somna igen och sova hela natten och ändå vara trött när jag vaknar på morgonen.

WiktZac
0

Låter som järnbrist? Äter du kött?

//Zac

elinn
0

Japp jag är köttätare =)

Vad ska jag äta för att få i mig järn då??

Lorita
1

jag tycker du ska åka till vårdcentralen och ta ett blodprov. Du är inte gravid Hemlis kanske lite ofin fråga men ofta är det ett problem med lågt järnvärde när man är gravid. Det finns Järntabletter att ta, för att få upp värderna.

WiktZac
0

Inälvsmat är en utmärkt järnkälla, men även rött kött innehåller sådant järn som vi lätt tar upp i kroppen, s k hemjärn. Detta till skillnad från vegetabiliska källor, ex havre - som är relativt värdelöst som järnkälla.

Ett bra tips är att som Lorita föreslår åka till vårdcentralen och ta ett blodprov. Du kan komplettera med järntabletter om du har blodbrist.

Unga kvinnor har ofta blodbrist, dels p g a vegetariska irrfärder, men även i huvudsak p g a menstruationen. Det finns det massor av saker att säga om, men jag stoppar nog här! ;o)

//Zac

Lorita
0

När jag var gravid med nummer ett åt jag järntabletter så att jag nästan blev magnetisk. Gud vad trött jag var och att jag samtidigt hade en barnmorska som var på mig om vikten, gjorde inte saken bättre Generad

Mervi
0

Bra  info om järnbrist mm.