Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2056 ggr
Lorita
2007-11-14 18:52
0

I brödet.

jag tänkte lite på tillsatser i bröd och skapar därför en tråd för köptbröd. Skriv av innehållet i ett bröd och vilket bröd det är, så kan vi alla jämföra bröd med varandra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
2007-11-14 18:58
0

Jag startar då med:

Polar kraft (nyckelhål)

Vatten. vetemjöl, fullkorn av råg 30%, sirap, vetestärkelse, vetegluten, fiber havregryn 3%, vegetabiliskt margarin (rapsolja/härdad rapsolja) jäst, salt, havrefibrer, frystorkade lingon, socker, emulgeringsmedel ( mono-och diglycerider av fettsyror) mjöl behandlingsmedel (askorbinsyra)

total fullkorns mängd 25% motsvarar 33% av torrvikten, Mjölk och laktosfri.

Sovgott
2007-11-15 12:54
1

Varsågod (ett bröd från Skogaholm). Nyckelhålsmärkt. 6,5 % kostfiber.

Mjöl (vetemjöl, siktat rågmjöl, fullkornsmjöl av råg), vatten, sirap, jäst, havrekli, mjuka kärnor av fullkornsråg, vetegluten, vetefiber, vegetabiliskt fett, malt av korn, surdegspulver av vete, salt, vörtextrakt av korn, mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra och kornmalt). Beströdd med fiberrik vetekross.

paronskrutten
2007-11-15 19:33
0

Polarkaka

Ingredienser: Vetemjöl, vatten, rågmjöl, sirap, socker, jäst, vegetabilisk olja, vetegluten, fiber från sockerbetan, salt, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, mono- och diglyceriders diacetylvinsyraestrar), bakpulver (hjorthornssalt), mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra)      

Mjölk-och laktosfri

Oj då, vet inte ens vad en del är för nåt, dock äter jag inte så mycket bröd, blir så himla mätt.

Helena

Ulf-S
2007-11-15 21:17
0

Ujujuj…

Nu äter jag ju inte bröd, men jag tycker nog att riktigt matbröd ska innehålla rent mjöl, vatten och surdeg. Kanske lite smör och en gnutta honung eller annat socker.

Att man måste använda en miljard tillsatser beror nog på att det nästan inte får ta någon tid alls att baka bröden. Riktigt surdegsbröd måste jäsa länge om det ska bli bra t.ex., men det hinns ju inte med i bagerifabrikerna.

I o f s verkar ju många av tillsatserna vara rätt harmlösa, men jag tror man lurar sig själv och snuvar kroppen på näring när man plockar åt sig "framstressad" mat i butiken.

Det går mycket snabbare att baka bröd med jäst jämfört med surdeg, men det blir sämre näringsmässigt. Surdegsbakat bröd är mer nyttigt och lättsmält eftersom fytinsyran bryts ner bättre (fytinsyran hämmar upptaget av mineraler och en del protein), liksom lektinerna. Lektiner är irriterande ämnen som främst finns i skal/kli, neutraliseras genom blötläggning och tillagning. Müsli och jästbakat fullkornsbröd måste vara några av de värsta "nyttigheterna" man kan äta. 

Speciellt viktigt att brödet är omsorgsfullt bakat om det är fullkorn alltså! Och skippa helst müslin till frukosten, blötlägg hellre krossade hela gryn kvällen innan.

Glad

Lorita
2007-11-16 07:01
0

Tortilla original (Santa Maria)

Vetemjöl, vatten, palmolja, fuktighetsbevarande medel(E22, E440) salt (1,7%) bakpulver (E450 E500 E341) Emulgeringsmedel (E471) syra (citronsyra) förtjockningsmedel (E451)
Packad i skyddad atmosfär.

Lorita
2007-11-16 07:07
0

**Pågen duo ljust och grovt i ett!

**Vetemjöl, vatten, fulkornsrågmjöl, sirap (glukos, sackaros och fruktos) vetegluten, fullkornshavremlöl, klippt fullkornsråg, rågflingor, havreskållning, veteskållning, klippta havrekärnor, surdeg på råg, salt, vegetabilisk olja, jäst, vetekli och förjäst vetemjöl.

Fullkons innehåll 16%

Lorita
2007-11-16 07:14
0

Fazaer Rågkusar

Fullkornsrågmjöl, vatten, surdeg av fullkornsrågmjöl, fullkornsvetemjöl, rågfibrer (Fazer Rye Fibre) salt, jäst

Andel fullkorn är 53%