tips på gott näringspulver?
Hej
Någon som har tips på ett gott näringspulver? Har testat Spirulina men det smakade för äckligt..
Helst skulle jag vilja hitta ett med extra mycket järn i.. finns det?
Jag har aldrig smakat något som smakar gott och är nyttigt i alla fall. Finns säkert några näringspulver som jag inte tycker att någon skulle äta med socker och konstgjorda ämnen som gör att den smakar godare.
Fast det beror väl i och för sig på vad du menar med näringspulver, finns ju pulver av finmalda bär som hallon, blåbär, nypon, tranbär och jordgubbar, de kan ju inte va särskilt äckliga om man gillar de smakerna?!? Lite sura lär de väl vara dock, men har man de i en smoothie eller blandar det på annat sätt kan det nog vara riktigt gott.
Håller med om att Spirulina inte smakar gott, men Chlorella tycker jag är mycket värre😮 Fast jag brukar varva dem ändå, har vant mig och bryr mig inte om smaken längre, skulle dock aldrig blanda i något annat och förstöra smaken på andra grejer. tar det i bara vatten och sveper det.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
jag gör smoothies med skalade sesamfrön, skalade hampafrön - det blir gott och är nyttigt. Då kan man även pyttsa i 1 tsk spirulina tillsammans med tex frysta bär eller banan. Fröna eller nötter om du vill testa det bör läggas i vatten över natten/några timmar - då är det lättare för kroppen att tillgodogöra sig näringen.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Varför vill du äta näringspulver? Har du någon sjukdom? Näringspulver är något som man tar till i yttersta nödfall, det är ingenting, som man ska äta kontinuerligt. Det är så mycket hälsosammare och bättre att äta riktig mat, tillagad av bra råvaror.
Vänligen notera att den här sajten handlar om mat och inte om pulverdieter.
/Désirée
#2 tack för tipset, men vad smakar egentligen hampafrön?
#1 ja jag får testa ett bärpulver, det borde ju va godare :)
Vänligen observera att den här sajten handlar om kost, dvs mat inte om kostersättningar i form av pulverdieter.
/Désirée
#3 jag har järnbrist och inget hjälper och då tänkte jag att en näringspulver kunde hjälpa mig. Har även låga vita blodkroppar och vill höja mitt immunförsvar.
Sen trodde jag att själva sajten handlar om kost och då ingår väl näring eller?!
#8 Självklart ingår näring, men om näringen enbart kommer ifrån pulver, så är det mer tveksamt. Målet måste vara att vi kan äta en bra och balanserad kost, utan diverse tillskott.
Järnbrist avhjälps enklast genom att äta rött kött, blodmat, t ex blodkorv och samtidigt något med hög halt c-vitamin, t ex vitkål med apelsin eller citron i. Genom att äta en väl varierad kost höjer du också immunförsvaret.
Alltför många tror idag att diverse kosttillskott och piller kan ersätta goda matvanor, men så är det inte, därav mina tidigare påståenden.
Varmt välkommen att diskutera vidare om hur din hälsa kan förbättras med hjälp av rätt kost.
/Désirée
Vad säger din läkare om dina brister? Du kanske kan få en remiss till dietist?
/Maria
#9 fast jag har testat detta i minst 3 år och det hjälper inte enbart med kost eller 100 mg Niferex/dag så därav min fråga. Alla kan inte ta upp järn från maten.
#10 han säger att jag ska äta mer Niferex..
Jo jag ville ha remiss till en dietist men det var tydligen onödigt..
Går även ner väldigt mycket i vikt men äter väldigt mycket, äter lika mycket som min bror och han väger 90 kg.. jag väger nu 48..
Att ha brist på vita blokroppar kan ju bero på mycket - det kan vara allvarligt fel i kroppen och du bör inte nonchalera det utan trycka på läkare/sjukvård så de tar relevanta prover. En tidigare kollega till mig har Angio-ödem och fick problem med sina vita blodkroppar och efter lång utredning så hittade hon en jättebra läkare som kunde hjälpa henne. Med angio-ödem så fick hon även rådet att läsa på om histamin-rik mat och undvika det. För sin brist på vita blodkroppar så gick hon igenom en lättare strålningskur och fick även medicin och blev helt återställd.
När det kommer till järnbrist så är oftast tillskotten av helt fel typ av järn och kroppen kan inte ta upp det. Något som inte är speciellt gott men som gör underverk är brännässla - det finns pulver att köpa - smakar hö.. men 1 tsk ihop med tex bär, banan, lite riven ingefära och vätska i en smoothie är helt ok - och nåt som kroppen har lätt att ta till sig.
Hampafrön är goda - lite nötaktiga i smaken - och dundernyttiga - oxå jättebra att ha i smoothie. Att knapra på rostade solrosfrön/pumpakärnor tillför en del mineraler och bra typer av fetter
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fungerar Blutsaft bättre än Niferex för dig? Niferex påverkar ofta magen, så det är inte helt problemfritt att ta dem. Blir du lös i magen av Niferex så testa att ta fiberhusk eller malda psylliumfröskal för att stabilisera magen. Ta 1 tsk i ett glas vatten och försök få i dig blandningen. Husken sväller i vatten och det är inte speciellt gott. Upprepa vid behov. Husk är lite av ett mellanting mellan mat och kosttillskott. Man kan köpa det i vanliga mataffärer och en del använder det i matlagning. För övrigt så tycker jag att du ska följa läkarens anvisningar när det gäller järntillskott.
Amaranth och vetekli innehåller mycket järn. Men förstås, det är inget näringspulver. Jag har själv fått upp mitt ferritinvärde sen jag använder mig av dessa produkter i müslit, tillsammans med en appelsin eller kiwi. Ekologiskt är bäst. Det skadar ju inte att äta en järnrik kost och sen lite blutsaft eller järntabletter på sidan om upptaget är dåligt.
Använd gjutjärnsgryta och stekpanna när du lagar mat också för extra järn! :) Själv tål jag inga järntillskott i tabletter eller drycker alls, blutsaft ger mig magkatarr direkt, men vissa tål det visst. Nässelpulver tar jag nästan varje dag, inte särskilt äckligt, men inte heller gott. Tar en matsked i ett glas vatten och dricker bara. Har din mage/tarm kollats? ska man ju göra om man har järnbrist och inte ens får upp värdena med starka järntabletter. gastroskopi och koloskopi tänker jag på där man även tar biopsi och kollar glutenintolerans.
#14 jo jag får diarré av Niferex men ska fortsätta ta det enligt min läkare.
Blutsaft tog jag varje dag innan jag åt Niferex och det märktes ingen skillnad alls.
ska testa det med fiberhusk.
Men du, du verkar ju inte alls ha en bra läkare om han bara säger att du ska ta Niferex fast det inte hjälper, då bör du ju få intravenöst järn i stället. Men som sagt, orsaken behöver ju utredas till varför du har järnbrist om det inte har gjorts.