Kost iFokus

Kost

Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 1151 ggr
Jenna74
0

Kan inte äta, anorexia?

Jag mår inte bra just nu och kan därav inte äta särskilt mycket. Äter ca 200-400 kalorier dagligen och då förbränner jag även då jag jobbar även om mitt arbete inte är särkilt fysiskt ansträngande. Har gått ner ca 5 kilo i vikt på 1 mån och vet inte om jag kommer att fortsätta gå ner, vill kunna träna för jag mår bra av det men har inte så mycket energi. De gånger jag tränat har det svartnat för ögonen en stund, Sk. blodsockerfall (tror jag). Jag vill gå ner i vikt men min kropp vill inte tappa så mycket då jag är normalviktig. Frågan är vad jag ska göra nu…. Kommentarer om att jag är dum i huvudet och att kroppen ställt in sig i "svältläge" undanbedes. Vet att svältläge är en myt. Finns det någon som haft liknande problem somm vill hjälpa till? Vad åt ni på en dag?

eli1991
9

Hej!
Jag tycker ditt inlägg är lite svårtolkat men jag tolkar det som att du har ätstörda tankar. Om du konsumerar så lite kalorier i syfte att gå ner i vikt. (Hoppas du förstår vad jag menar).

Vet inte om det är vad du söker eller hoppas på för svar men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
För ca 7 år sedan hade jag ätstörningar. Drog ner på kalorier tills den dagen då tillochmed vatten var farligt. Åt bantningspiller ifrån Kina vilket gav mig feber och hjärtklappning. Motionerade som en besatt.
Tills den dagen jag fick krypa in i köket för att få i mig någon droppe vatten. Kroppen bar mig inte längre. Jag svimmade om vartannat, slog huvudet gång på gång tills jag tillslut ringde efter hjälp.
Ilfart till sjukhuset där kroppen tillslut stängde ner. Hamnade även i en djup psykos. Dropp och sondmatning i flera månader samt bestående skador på tarmen (som jag än idag lider fruktansvärt av) blev kontentan. 
Det blev vändpunkten för mig. Vägen tillbaka var fruktansvärt lång och visst har jag sådana tankar ibland än idag men dom tar aldrig över.
Tyvärr har min kropp blivit enormt förstörd. Mitt minne är förstört, jag har svårt att lära mig saker och min trasiga tarm gör sig påmind flera gånger om dagen.
Menar inte på något sätt att skrämma upp dig, men vill påvisa att detta kan bli konsekvenserna av ätstörningar. 

Idag räknar jag inte kalorier och jag tränar på en hälsosam nivå. Vilket gör mig pigg och får mig att må bra. Tillskillnad från den tiden så har jag nu gott självförtroende och god självkänsla. Jag trivs enormt bra med min kropp. Men det har tagit år att komma dit och jag är tacksam varje dag att jag har nått den punkten. Att jag även sett vilka enorma skador som kan bli gör att jag blir ännu mer motiverad att inte trilla dit igen.

Mitt tips till dig är att söka proffesionell hjälp med dina tankar. Att söka stöd och försåelse från dom i din närhet. För ärlighet mot dig själv och andra är A och O.
Vidare finns det även sidor där du kan chatta eller ringa för att prata med proffesionella om ätstörningar. Ungefär som bris fast riktat mot vuxna och ätstörningar.

Hoppas att det löser sig för dig!