Fiberkronan på sné
AB skriver idag om att det sakterliga sätts frågetecken inför påståendet att fibrer alltid är nyttiga. Läs mer.
Jag har påstått tidigare att det är nonsens att olösliga fibrer skulle vara nyttigt, nu kommer säkert sakta insikterna att man kanske bör titta närmre på denna, en av grundpelarna till våra kostrekommendationer, fibrerna.
För övrigt så dröjer det nog dessvärre länge innan man ens vågar erkänna att man i undersökning efter undersökning misslyckas med att påvisa att en annan grundpelare - mättat fett - är livsfarligt… Men det kommer nog förr eller senare att erkännas att man haft fel även på den punkten. Intressanta tidevarv vi lever i!
//Zac

Fibrer är överskattade… På sätt och vis. Särskilt olösliga fibrer från fullkorn. Grejen är att spannmål och vissa grönsaker måste tillagas på rätt sätt så att de blir lättsmälta och vi kan ta upp näringen på bästa sätt.
Ett mustigt, traditionellt surdegsbröd med lite smör kan smaka riktigt, riktigt gott och också göra gott!
Iofs klarar jag inte personligen av att äta massor av kolhydrater (och jag tror att många skulle må bra av att skära ned på dem), men gör man det är det en god idé att äta så bra varianter som möjligt!

Fullkornsfiberhaussen är enbart av ondo, en eloge dock till tillverkarna som lyckats få konsumenterna att tro att en mer obearbetad produkt är dyrare än en mer bearbetad! Ibland tror jag att vi vill bli lurade!
//Zac

Artikeln var nu inte så vetenskaplig, mer för att få folk att läsa Aftonbladet plus 
#1 själkart ska man vara försiktig med kolhydrater. Idag dricker folk kolhydrater konstant (läsk), många knaprar ju även socker och gelatin, godis, väldigt ofta. Det är ju helt vansinnigt att tillföra så mycket energi och utan näring.
Jag tillhör dom som mår bra av fibrer, däremot försöker jag välja naturliga råvaror när jag lagar min mat. Då får jag i mig fibrerna naturligt. Jag väljer också bort det vita brödet och är beredd att betala mer för ett godare fiberrika alternativ.
Hamnar jag i situvationen att, det bara serveras vitt bröd och inga grönsaker, till måltider bestående av feta såser och kött. Då lägger min mage av, det blir en direkt bestraffing.
Det är helt fel att äta massa spannmålsfibrer när man har problem med magen, det blir bara värre. De där fiberhysterin har gjort att alla magproblem ökad massor.