Dricka sina kalorier
hejsan, försöker gå upp i vikt och ska äta ca 3000 kcal/ dag och jag vet att tex ett glas oboy innehåller ca 200 kcal så jag undrade om man verkligen går upp i vikt av det, om man tex skulle äta 2000 kcal och dricka 1000 kcal skulle man ändå gå upp i vikt då? Alltså får man ändå mer fett på kroppen om kalorierna kommer från dryck? (Hoppas ni förstår vad jag menar)
Ja. Det kvittar vart kalorierna kommer ifrån. Så länge du får i dig mer kalorier än du gör av med kommer du gå upp i vikt. Sen är ju kanske inte oboy det mest hälsosamma valet så klart. Men om du ser till att få i dig allt du behöver (bra med kolhydrater, protein, fett samt alla vitaminer och mineraler) men ändå har svårt att få i dig tillräckligt med kalorier ser jag inga problem att dricka några glas oboy. Om du vill välja ett hälsosammare alternativ kan du testa göra smoothie. Jag tycker smoothie rinner ner rätt enkelt när jag inte har någon matlust. Lägger du till jordnötssmör eller annan fettkälla kommer du snabbt upp i många kalorier.
Det beror ju lite på vad du vill att din extra vikt skall innehålla. Är det muskler du vill ha så är inte Oboy något bra alternativ. Muskler väger dessutom mer än fett, så vill du optimera din viktuppgång så är det proteiner, fett och träning som gäller.
En annan sak med flytande mat (om du verkligen vill tillgodogöra dig näringen i maten) så börjar matsmältningsprocessen redan i munnen. När du tuggar maten så bildas vissa enzymer som behövs för en bra matsmältning, i saliven och följer med maten ner i magen.
Det är klart att det inte är farligt att ta en smoothie eller proteindryck då och då, men som en stor del av födointaget är det inte optimalt.