Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 315 ggr
[anonymtjej19]
2

Äta för många äpplen?

Hej! Hur sjukt det än låter så är det sant, haha. Jag äter alltså 7-8 äpplen om dagen. Är det för mycket? Jag håller mig inom mitt rekommenderade kaloriintag men har det några negativa effekter av att äta så många äpplen varje dag? På kvällen äter jag 300g äpple (3 stycken äpplen) och sen äter jag uppskruvade äpplen under hela dagen. Detta har pågått i ca 3 veckor, men jag mår inte dåligt av det. Vad tror ni?

hetväggen
3

Vad äter du under en dag förutom äpplena?

[anonymtjej19]
2

Jag har haft ätstörningar i snart 1 år men nu äter jag 1 700 kalorier om dagen, men det är ingen normal kost. Min kost består i princip bara av kvarg, kasein, frukt och bär. Har väldigt svårt för vanlig mat då jag fortfarande är rädd för det, men jag får i mig tillräckligt med kalorier och tar vitaminer varje dag. Ni behöver inte kommentera om min kost, för jag har sökt hjälp för det. Dock är väntetiden ganska lång på grund av Corona, men jag ska få hjälp. Jag vill bara veta om det är dåligt för kroppen att äta så många äpplen dagligen.

DesK
1

Tror inte att det är skadligt att äta så många äpplen. De flesta av oss äter för lite frukt och grönt. Välj helst ekoäpplen. Tycker att det du äter för övrigt låter som en god grund att bygga vidare på, med till exempel råa grönsaker och så vidare.

/Désirée

sp0ngeb0b
1

Tror inte heller det är skadligt direkt men kanske inte optimalt heller. Du kan inte tänka dig att byta ut några av äpplena mot t.ex. päron, nektariner, apelsiner? Ju mer variation desto bättre 👍

Condor
1

7-8 äpplen är mellan 1 och 2 kilo, beroende på äpplenas storlek. Om vi tar 1,5 kilo som medelvärde, är det ungefär 750 äpplekalorier.  Om du bara äter 1.700 kalorier om dagen måste du ta upp alla nödvändiga ämnen som inte finns i äpplen med resten av maten och det är bara 1000 kalorier.  

Det är inte äpplena i sig som är problemet, utan problemet är att det är nästan omöjligt att hitta en matplan med 1000 kaorier som innehåller allt som man behöver och om du annars bara äter annan frukt, kvarg och casein har du i alla fall brist på Omega 3 och olika spårelement, som t.ex. järn,  selen och zink.

Många skulle kanske få ont i magen av att äta så många äpplen om dagen, men om du inte får det och inte har problem med blodsockret är det väl ok.