Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 368 ggr
Malin.90
2

Nyttig kost?

Jag behöver ändra på min kost… Till nyttigt va är bra kost

DesK
5

Generellt är en bra kost en kost som innehåller mycket grönsaker och fibrer och som är så varierad som möjligt. Dessutom ska kosten inte innehålla någon processad mat, utan mat lagad från grunden i hemmet. Helst ska det mesta av det som du äter vara närproducerat och ätas efter säsong. Utöver denna grund, måste du beakta eventuella allergier och anpassa efter det.

/Désirée

Agnetachristina
1

För mig är bra kost något du tillagar/bakar själv, helst från grunden med bra råvaror, och inte med så många ingredienser. Jag gillar enkla grejer och wokar ofta, mest grönsaker och äter ofta soppor. Allt helst ekologiskt! Att variera sig och inte äta samma jämt men samtidigt ha några hemlagade portioner i frysen. Äta frukost, lunch och middag, smoothies passar mig om jag vill ha något däremellan. Jag äter helst inte vitt socker, mörk choklad är mitt godis och jag äter helt glutenfritt och laktosfritt. Jag har tagit ett steg i taget för att det inte ska bli för trist. Smågodiset var svårast att avstå för mig… 😋 Lycka till! 🥗

Malin.90
0

Okey ja de finns säkert mkt bra kost beror på hur va man gillar 🙂🙂🙂

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2

Bra kost har inte så mycket med att göra vad man gillar, utan mer om vad man mår bra av. Grunden är en fiberrik kost med mycket grönsaker och bra fett och viktigt är att det är hemlagat av bra närproducerade råvaror

/Désirée

Condor
1

Håller med de andra som gav dig råd och vill tillägga att byta ut vita raffinerade kolhydrater mot fullkorn.  Dessa har inte bara mer kostfiber, utan även mer mineraler, spårelement och vitaminer.  Dessutom är det bättre att välja dinkel och kamut i stället för vete.

Sen ska man se till att välja de riktiga oljorna, dvs.  kallpressade oljor i stället för de som är kemiskt extraherade.  Bra oljor är t.ex. olivolja, valnötolja och hampaolja.  Om oljan hettas upp vid matlagning upp är kokosolja det bästa alternativet. Den är så stabil att den kan hettas upp flera gånger och är nyttigare än andra oljor som består av mest mättade fettsyror, eftersom den största andelen mättade fettsyror består av medellånga kedjor (MCT fett).  

Sen finns det en hel del "superfoods" som man kan inkludera i kosten, t.ex.  sötpotatis, amaranth, chiafrön.