Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 190 ggr
powerade
2020-07-30 21:32
3

Måltidsersättning

Finns det någon som har koll på måltidsersättning? Är det bra eller dåligt? Jag är normalviktig meeen har 0 lust för mat över lag. Vill egentligen inte äta men man måste ju. O jag känner mest stress över att fixa middagar på veckor o s v så min tanke var att måltidsersättning kan vara något för mig? Min tanke är att det är bättre till middag än mängder med pasta/bröd/färdigmat o sånt skräp. Vad ska man satsa på isåfall? Vad håller en mätt? Prisvärt?

Sindri
2020-07-30 21:54
3

Enligt min, högst personliga mening, är måltidsersättning också skräp. Processade livsmedel överlag är inte något vi mår bra av i längden.

Äter du lunch ute på veckorna? Låt det i så fall bli din huvudmåltid, det är helt ok. Ät sedan något lättare till middag. Det går bra med sallad, soppa, omelett etc.

Visst kan du leva på både måltidsersättning och skräpmat, men fråga dig vilket liv du får. Du kanske inte är känslig för kosten, men för de flesta innebär processad mat en massa transfetter, konstiga ersättningsprodukter etc, vilka ofta är inflammationsdrivande så på sikt undergräver du din hälsa och kan få problem när du blir äldre.

Och ja, dyrt blir det. Det finns butiker som säljer "hemlagad" mat i delikatessdisken, det är ett lite bättre alternativ. Sushi ett annat. Men all det blir dyrt i längden.

Det måste finnas något du kan/vill/orkar laga som du gillar. Gör en rejäl sats på helgen och ha och värm i veckorna. Kanske kan du variera med olika tillbehör. Du kan sedan också lära dig fler rätter, en i taget. 
Om du vill ha ett friskt liv.

powerade
2020-07-30 22:02
1

#1 äter matlådor till lunch sen skulle jag ju såklart äta frukost. Jag är hungrig typ jämt. Blir grinig behöver mat fort. Går gärna för länge när jag inte känner för mat. Såäter jag gärna godis i massor Men känner inget sug finns liksom inget i matväg jag känner jag VILL äta utom biff och makaroner och sidfläsk och makaroner. Mycket lättare att äta något dom känns sådär till lunch på jobbet. Det blir jobbigt att handla eller ens fundera vad man ska äta.

Sindri
2020-07-30 22:49
3

Oj, det var något helt annat än jag trodde först. Det låter som jag för flera år sedan. Bara det att "hungern" inte var hunger utan blodsockerfall, då är det bråttom, man blir grinig, lättretad, får huvudvärk, fattar långsamt…… Usch, det var jättejobbigt. Jag var klart sockerberoende, och det var inte bara godis jag åt, utan massor med andra snabba kolhydrater. När jag var barn och ung var jag inte speciellt intresserad av mat heller. Kunde äta mest mackor, kex, pannkakor etc. en del färdigmat blev det första studentåren.

Jag mådde allt sämre och sämre och till slut hittade jag vägen ut. Sluta med framförallt socker, men även sånt som mackor, pasta mm.Ja, allt som man klassar som snabba kolhydrater.

Du måste blir av med ditt sockersug för att kunna få lust till riktig mat. Annars är det inte mycket som smakar gott.

Det är en resa, men jag tror inte du kommer att ångra dig. Sedan löser sig nog det med maten.

Har inte jag svarat dig i en annan tråd om bra mellanmål?

Jag behövde förut äta var tredje timme, nu äter jag två gånger om dagen, funkar hur bra som helst, inget trassel emd mellanmål, inga blodsockerfall. Och vad mycket tid jag spar……..

DesK
2020-07-31 10:15
2

Först är det jättebra att du funderarvöver detta och så har du fått flera bra tips av Sindri. Måltidsersättning är inte bra, men det finns många bra produkter i butikerna numera som går fort och enkelt att tillaga. Vill du äta pasta så finns det både lins- och bönpasta som är riktigt bra. Jag gör ibland one potpasta med dessa. Det går fort och är enkelt. Det här med frukost är också rätt lätt att lösa. Jag äter alltid råa grönsaker och surkål som jag lägger till omelett, fröknäcke eller hembakat surdegsbröd med något gott pålägg på. 

Skriv gärna här och berätta vad du äter och hur du mår, så kan vi försöka stötta och tipsa om olika alternativ.

/Désirée

powerade
2020-07-31 11:49
2

Tycker om enkla smaker. Så är rädd att testa ny mat så jag är rädd de ska smaka konstigt. Äter havregryn med mjölk ( istället för helt, tycker inte om konsistensen) eller yoghurtmed müsli till frukost. Blir väldigt uppblåst så tänkte prova glutenfri havregryn nu efter semester. Har inte tid eller ork att tillaga någon frukost direkt. Fika på jobbet har jag inte hittat nått jättelämpligt. Provade chiapudding men antar jag dricker för lite för att magen ska må bra av det men de va helt oki. Får enkelt sura uppstötningar

Sindri
2020-07-31 13:41
3

Sura uppstötningar beror säkert på olämplig kost, fel i kostbalansen.
Uppblåsthet kan bero på gluten eller mejeriprodukter. Havregryn är i sig själva glutenfria. Det kan vara mjölken.

Hur gjorde du din chiapudding? Du kan göra en mejerifri genom att  blanda ut den med kokosmjölk (helst Santa Marias i lila tetra, den som heter Rich). Det kan du göra iordning kvällen före, och ta lite mindre frön så blir den mer som gröt, och bara toppa med ex. vis pumpakärnor och en skivad banan eller annan frukt/bär.

Ta för vana att börja dagen med ett glas vatten, sedan äter du i lugn och ro. Ta gärna en bit grönsak innan gröten, morot, gurka, tomat, paprika etc. Ju mindre socker desto piggare kommer du att bli  -och mindre sugen på mellanmål.

powerade
2020-08-01 15:07
2

#6 om du får tid och lust får du jättegärna skriva till mig med tips vad man kan äta som middag och lunch. Vilka produkter man kan byta ut mot vad. Bytte du bort allt direkt eller plockade in o tog bort efter som?