Äter för lite kalorier
Hej allihopa 🌸 Jag har gjort en koständring, där jag äter mer nyttigt samt äter inte längre vanlig potatis, ris, bröd eller pasta. Det är något jag ska hålla på i 3 månader, gjorde koständringen för att min mamma vill det samt för att hon inte ska bli lurad av allting hon läser. Koständringen gjordes för att se om det kommer hjälpa mig med min hälsa och se om jag blir piggare. Nackdelen är att jag käkar max 1300 kalorier per dag, det går ofta under. Men jag blir mätt av det jag äter och jag käkar mellanmål/ snacks såsom nån frukt, grönsaker med hummus, grekisk yoghurt och bär mm. Är bara i första veckan men har gått ner 3 kg, jag är inte ute efter att gå ner i vikt. Då jag ligger i normal vikt för min längd (bmi 20). Om jag fortsätter äta mindre än 1300 kalorier per dag och håller på i 3 månader så kommer min vikt gå ner mer. Samt jag håller på med lätt motion skiftar mellan att gå 1 mil och yoga. Vad kan man käka för att höja kaloriintaget?

Nötter
Stolt ägare till tre La permer
Oliver, nötter
Det låter som LCHF, eller någon annan form av lågkolhydratkost. Det är viktigt att man ersätter kolhydraterna med energirika livsmedel.
Din mamma som bett dig lägga om kosten borde ge dig bra alternativ, hon måste ha koll på din kost. 1300 kalorier är alldeles för lite.
Om du äter yoghurt och andra mejeriprodukter är det viktigt att de är så feta som möjligt. Om du inte är van vid det så kan det vara svårt i början, men du vänjer dig. Många har ju trott att fett är farligt, men om det är naturligt fett som inte är processat så är det inte det.
Olivolja på sallad, aromsmör på kött och fisk. Så rent kött som möjligt (helst gräsbetes eller vilt), men åtminstone ekologiskt.
#3 Det är inte en LCHF utan kör en antiinflammatorisk diet som en läkare rekommenderade till min mamma. Jag har gått från kyrka till nu koständring och allt där emellan. Åtminstone fördelen med koständringen är att det ställer om mitt sockersug, då jag dagligen åt sötsaker för att hålla mig vaken. Men ska se till att få in mer fett i maten, är bara tillåten att käka grekisk yoghurt som mejerieprodukt. Samt maten jag själv är van att laga är saker jag inte ska äta, vilket gör att jag har lite svårt att komma på vad för maträtter att laga. Kan säkert fixa in mer avokado, olivolja och nötter i min kost. Min kost är största delen grönsaker och baljväxter. Käkar kött som är ekologisk eller fisk en gång om dagen, så jag har dragit ner på min köttkonsumtion.
Jag tycker det låter bra, du behöver bara lägga till mer fett. Lite här och lite där.
Jättebra om du kan bli av med ditt sockersug, jag har haft det sedan jag var liten och när jag slutade med socker och andra snabba kolhydrater försvann det. Jag blev också piggare, gladare, sov bättre och blir nästan aldrig sjuk.
Lycka till 👍