Kost iFokus

Kost

Läst 824 ggr
Sabah
2

Känsligt blodsocker

Jag har haft en hel del problem med att blodsockret lätt svajar, nu har jag börjat komma tillrätta med det men upplever nu att det har blivit problem efter frukost, förmodligen också pga stress.
På sistone mår jag inte bra efter frukosten, blir låg/nedstämd.

Skulle vilja ha tips på vad som kan vara en bra frukost.

Nu äter jag:
Havregrynsgröt m laktosfri mellanmjölk
1 st Fröknäcke m laktosfri bregott, sista dagarna har jag lagt på Leverpastej
1 kokt Ägg m kaviar
1/2 Avokado
Idag åt jag också en bit banan och en kaffekopp med Verum Hälsoyoghurt, laktosfri. Igår provade jag med lite Keso och en bit banan.

Är det havregrynsgröten som är boven? Tänkte att det kanske är bra att äta andra saker till men just nu tycker jag inte att det heller funkar. Tycker att havregrynsgröt är mättande och att man lever länge på det men det kanske finns andra alternativ!

💖🧡💛💚💙💜

sp0ngeb0b
1

Har haft samma problem periodvis. Du kan ju kolla in GI-värdet på olika matvaror, det är ett index som anger hur mycket olika livsmedel påverkar blodsockret. Du kan även spana in Food Pharmacy för jag har för mig att det har snackat om detta i ett poddavsnitt. Det kan också vara så att de har pratat om det kort lite då och då så är inte helt säker… men det är i alla fall så att om du äter en måltid som inte påverkar blodsockret så mycket så kommer det spilla över till nästa måltid, och dämpa blodsockereffekten som den måltiden ger, även om den kanske har ett högt GI-värde. Dålig förklaring men jag hoppas du förstår.

För mig själv känner jag att den första måltiden på dagen är känsligast. När jag hade som mest problem med detta åt jag därför en frukost som var relativt låg i kolhydrater. Dvs ingen gröt, inget bröd, inga bananer osv. Det jag åt då var fröknäcke med avokado och en smoothie på frukt/bär, havredryck och risproteinpulver. Då fick jag bra med näring, protein och fett, utan att det blev för mycket kolhydrater och socker. Sedan åt jag havregrynsgröt till lunch varje dag, mest av bekvämlighetsskäl, men jag menar mest att det gick bra för mig att äta havregryn till lunch men inte till frukost eftersom jag ätit en frukost med lägre sockerpåverkan.

Namiko
2

Jag kan tipsa om att äta baljväxter till middag. Det låter konstigt men en måltid med baljväxter hjälper till att stabilisera blodsockret vid nästa måltid. Vinäger har också samma effekt. Så att äta bönsallad med en vinegrätt till middagen kan hjälpa.

Själv hade jag problem med blodsockret tills jag minskade mängden fett i min kost och ökade kolhydraterna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sindri
1

För mig funkade det inte alls med havregrynsgröt, samma för mina barn. Det gäller att hålla nere på kolhydraterna. Även om mjölken är laktosfri så innehåller den väl en del mjölksocker?
Vill du absolut ha någon form av gröt på morgonen så testa chiagröt, eller chiapudding som den också kallas. För att minska sockret så gör den på kokosmjölk. OBS många sorters kokosmjölk innehåller karragenan, den enda jag hittat som inte har det är Santa Marias i tetra. Jag köper bara den som heter Rich.

Jag hade problem med svajigt blodsocker tills jag slutade med de flesta kolhydrater och började med mer fett (vilket verkar gälla för de flesta) så jag förstår inte alls #2.
Vilka problem hade du med blodsockret?

Namiko
3

#3: Det som märktes tydligast för mig var att jag inte kunde äta något sött på tom mage, jag fick huvudvärk direkt och mitt blodsocker svajade rejält. Oavsett hur mycket jag åt så blev jag hungrig på 30 minuter efter varje måltid.

Fett kan minska insulinkänsligheten vilket leder till att kroppen utsöndrar mer insulin för att sänka blodsockret som i sin tur leder till att blodsockret kraschar efter ett tag. Genom att minska fettet i kosten ökade min insulinkänslighet och jag behöver mindre insulin för att hindra blodsockret från att bli för högt och samtidigt undviker jag att det sjunker för lågt efteråt. Nu har jag inga problem alls med att äta söta saker på tom mage och min extrema hunger är som bortblåst.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
4

Skulle även vilja lägga till att motion är viktigt i denna fråga. Mina värsta blodsocker-perioder har varit perioder då jag inte tränat alls. Har flertalet gånger blivit svimfärdig under dessa perioder. När jag håller igång träning och äter nyttigt överlag går det bra. "Nyttigt överlag" är för mig mycket kolhydrater och lite fett, hemlagad (vegansk) mat, mycket fullkorn och baljväxter osv.

Sabah
3

#1: sp0ngeb0b Jag förstår hur du menar, jag provade nyligen att äta lunch-maten till frukost och havregrynsgröten till lunch av den anledningen. Det kan jag förståss fortsätta med 🙂

#2 Namiko Jag är helt på din linje med baljväxter! 🙂 Äter det både till lunch och middag, äter också en sk veckosallad med Vitkål och äppelcidervinäger till de måltiderna. Angående fettet så var det en ny vinkel för mig. Fick tidigare rådet att öka fettet, vid den tidpunkten åt jag i princip inget fett. Jag hade väldigt stora problem med blodsockret då men det var många saker som var fel i min kost då!

#3 Sindri Jag får testa chiagröt, ska det vara krossade eller hela frön?

Ute och rör på mig är jag varje dag, ibland flera gånger! 🙂

Tack för tips och råd! Det är alltid bra att få höra andras erfarenheter och få nya idéer! 🙂 Har ni fler tips så ös bara på! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Sindri
1

Har bara sett hela chiafrön, men tror inte det spelar någon roll. De sväller i vätska så börja försiktigt så det inte blir för stabbigt. Det som är bra med det är att man kan göra iordning det kvällen innan så går det snabbare på morgonen sedan.
Du kan lägga på lite färska eller frysta bär. Bär har lägre GI än frukt så det är bättre när man är känslig. Hallon, gojibär, granatäpplekärnor, blåbär…….
Banan är väldigt nyttigt på många sätt, men lite tveksamt om man är känslig, bättre med bär.

Äter du chiagröt så ersätter det till viss del också yoghurten. Hur fet är den? Ju högre fetthalt, desto längre håller du dig mätt. Funkar smör för dig? Skippa i så fall Bregott, vi har bara smör hemma.

Keso har lite för lite fett för att skapa mättnad som håller. Avocado är jättebra och innehåller nyttiga fetter.

Sabah
0

#7: Jag har både hela och krossade chiafrön hemma, antagligen spelar det ingen roll.

Jag vet att jag reagerade väldigt kraftigt när jag åt en klick sylt förut, under tiden när jag hade mycket problem med bl.sockret. Har inte tordas äta det sedan men det kanske går bra nu! Om man provar med rätt sort! Tack för tipset med bären!

Hur menar du att chiafröna skulle ersätta Youghurten? Det är hälsoyoughurt, den känns bra för magen, mjölksyrabakterierna.

Är laktosintolerant, därför köper jag laktosfri Bregott. Får kolla om det finns laktosfritt smör där jag handlar!

Förut tillsatte jag lite grädde i keson, det är en light-variant de har på affären där jag handlar, så jag tänkte faktiskt på det men jag har inte gjort det på slutet, det ska jag börja göra igen!

Avokado känner jag har tillfört mycket positivt, läste också att den reglerar bl.sockret, det räcker med en halv/dag. Jag kände skillnad när jag började äta det!

Tack för alla tips! 🤗❤️

💖🧡💛💚💙💜

Caeli
2

En annan tanke som inte har med blodsockret att göra är vätskeintaget. Får jag inte i mig en rejäl mugg med vatten på morgonen så sjunker min energi framåt förmiddagen och jag känner mig allmänt låg och dimmig i huvudet. Oavsett vad jag ätit.

Sabah
1

#9: Javisst, det har du rätt i, symtomen är liknande, kommer på mig med det ibland även om jag oftast dricker bra. Man kan lätt förväxla det men jag känner också tydliga skillnader, tack för tipset! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
3

#3:

" Även om mjölken är laktosfri så innehåller den väl en del mjölksocker?"

Inte mjölksocker (= laktos), men socker. Laktosfri mjölk betyder inte att mjölken är fri från socker. Laktos är en sockerart som består av glukos och galaktos. Folk med laktosintolerans saknar enzymet som spjälkar laktos till glukos och galaktos och därför kan de inte riktigt matsmälta laktosen.

Med laktosfri mjölk har man inte gjort något annat än det som enzymerna i kroppen i vanlkiga fall gör. Man har spjälkat laktosen till glukos och galaktos. Allt socker i mjölken finns kvar, fast i annan form. Eftersom kroppen själv inte behöver att spjälka laktosen, finns glukos i fri form och går därför snabbare i blodet. Glukos är det snabbaste sockret som genast höjer blodsockret, men som snabbt försvinner igen och det leder till svängningar. Vem som alltså har problem med blodsocker bör inte dricka laktosfri mjölk.

Den bästa kosten för vem som har problem med blodsockret är att minska snabba kolhydrater och fett som till stor del består av mättade fettsyror i form av långa kedjor.

• Redigerat 2020-12-17 16:04 av Condor
sp0ngeb0b
2

#7 & 8 - Angående hela eller krossade chiafrön. De behöver krossas för att man ska få i sig all näring. Och om man äter hela är det inte alla frön som krossas med tänderna när man äter (snarare tvärtom) så för näringens skull rekommenderar jag krossade! Men båda funkar att göra pudding på :) Men om du tar hela så tänk på att försöka tugga dem så mycket du kan.

Sindri
0

#12: Det var en nyhet för mig, har aldrig sett krossade chiafrön, men kanske skall leta efter det. Nej, de är för små för att tuggas sönder, fastnar mest mellan tänderna.

Sabah
0

Jag upplever att det är lågt blodsocker jag får efter morgongröten. Ett tag åt jag en medicin för något annat, den var lite söt, den skulle INTE tas MED maten. Jag hann få symtom på vad jag tolkar som lågt blodsocker, när jag sedan tog medecinen, sugtabletter, blev det GENAST, direkt jag fick de i munnen, lugnt i kroppen! Allt kändes bra! Det är sedan jag slutat med den medecinen som problemet uppstått, därför provade jag en LITEN bananbit, tänkte att det kunde motsvara den söta medecinen men jag har inte riktigt hittat en bra lösning. Håller på och provar lite olika nu.

Åker blodsockret både upp och ner pga det snabba sockret i mjölken och gröten som sänker det tro? Kan det vara en bra idé att prova byta ut mjölken mot havremjölk?

Jag äter inte snabba kolhydrater.
När det gäller fett steker jag i någon olja, har olja i veckosallad som jag äter två gånger om dagen och använder grädde (då jag fick tipset att öka fetthalten av en person med erfarenhet av samma problem).

På kvällen brukar jag ta ett kokt ägg med kaviar och en halv banan, har mått mycket bättre sedan jag började med bananen. Då är det lugnt i kroppen! Igår provade jag att även ta äppelcidervinäger i varmt vatten det ska ju vara bra till det mesta men då mådde jag inte alls bra, upplevde att jag fick lågt blodsocker så det gör jag inte om!

Får fortsätta prova mig fram! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2020-12-19 09:33 av Sabah
Sindri
2

Nej, havregrynsgröten sänker inte blodsockret, både den och mjölken höjer det. Havremjölk innehåller oftast dextros, något man definitivt skall undvika.
Blodsockret åker upp när du äter kolhydrater och din kropp producerar då insulin, men alldeles för mycket insulin, som om din kropp överreagerar för kolhydraterna. Precis som min gör.
Så då sjunker blodsockret rätt snabbt, och levern som blivit bortskämd med att det tillförs socker utifrån är lat med att tillverka glukos, så då får man dessa känningar.
Banan innehåller kalium och på många kroppar verkar det lugnande, men det innehåller också socker, så om det är bra eller dåligt för dig beror på hur din kropp reagerar. Är du hungrig när du vaknar så är det nog lite för mycket socker, ör du inte det är det OK. Ät bananen så grön du kan = mindre socker.

Många mår bra av kall, kokt potatis på kvällen och sover bättre på det. Kallnad potatis innehåller något som kallas resistent stärkelse som kroppen inte gör socker av så lätt.
En magnesiumtablett på kvällen gör att musklerna slappnar av och man sover bättre.

Vilken olja steker du i? De bästa fetterna är smör, ghee, kokosfett och talg.
Olivolja kall på sallader, men inte alltid lyckat att steka i. Jag brukar tillsätta det på slutet om jag steker grönsaker t ex.

Sabah
0

#15: Ok, det är så jag tänkt men det var någon som skrev att gröten sänker blodsockret i en annan tråd, tänkte då att jag missförstått. Men frågan är hur jag ska komma tillrätta med det, jag har ju tyckt att havregrynsgröt är en bra start på dagen, vad ska jag äta istället? Idag hade jag tänkt äta havregrynsgröt till lunch för att se om det funkar bättre, åt annat till frukost - stekta grönsaker, både baljväxter och rotsaker, köttfärssås. Men nu är frågan om det är en dum idé, jag kanske inte ska äta havregrynsgröt alls..

💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
0

Här finns mer information från diabetesförbundet.

https://diabetes.nu/kostrad-for-dig-som-har-diabetes/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Läs mer om bra råvaror och livsmedel för individer med diabetes. Förutom näringsinnehållet så har de flesta livsmedel i artikeln lågt glykemiskt index (GI).
Sabah
0

#15: Jag tar bara en halv banan på kvällen, tycker att det har funkat bra men jag kan ju prova med kokt, kall potatis. Har slutat med potatis då jag uppfattat det som negativt för blodsockret men det var nog inte kokt, kall.

Magnesium äter jag.

Har just börjat på en flaska med rapsstekolja med smörsmak, det står att den är en bra ersättare för smör men jag ska kolla om det finns laktosfritt smör nästa gång jag handlar! 🙂
Tack för tips! ❤️

💖🧡💛💚💙💜

sp0ngeb0b
1

#15 Var har du fått det ifrån, att havremjölk innehåller dextros? Det har jag aldrig sett på en havredryck. Kollade precis igenom flera olika märken (Oatly, 2 sorter från Coop, Änglamark, ICA) och alla innehåller i princip exakt samma sak. Ingen dextros någonstans. Jag har aldrig sett någon havremjölk med något tillsatt socker överhuvudtaget.

Vad gäller skillnaden mellan havredryck och komjölk tror jag inte det är det som kommer göra någon stor skillnad. Däremot har ju havremjölk många andra hälsomässiga fördelar jämfört med komjölk men det hör inte tråden till.

Jag undrar också #15 hur du kan säga att "de bästa fetterna är smör, ghee, kokosfett och talg" - de innehåller alla väldigt mycket mättade fetter, vilket enligt Livsmedelsverket är något vi ska minska på för att undvika hjärt- och kärlsjukdomar. Rapsolja är väl ett ypperligt alternativ, som i stället innehåller mycket omättade fetter vilket är bra för hälsan. Förstår inte hur mättade fetter skulle vara bättre än omättade, oavsett om det handlar om hälsa generellt eller blodsocker?

sp0ngeb0b
1

#18 Jag tror du får prova dig fram till vad som funkar för just dig. Om banan funkar bra tycker jag att du ska fortsätta med det. Men kanske prova att äta "lunchmat" till frukost några dagar och se hur det funkar? Och kanske äta gröten till lunch då om du vill (eller förstås äta lunchmat då också om du hellre vill det). Att byta plats på dem kan göra stor skillnad, det gjorde det för mig i alla fall.

Förresten, har du sökt vård för dina problem? För om du har problem med blodsockret kan det ju vara diabetes och det bör medicineras i så fall. :)

Sabah
1

#20: Jo, jag har tagit prover på vårdcentralen, jag hade inte diabetes.

Jag provade idag att äta Hälsoyoghurt (laktosfri) till frukost med olika frön i och Fröknäcke med leverpastej, kokt Ägg m kaviar och en halv Avokado, en klick Keso m lite grädde i till.
Funderar på hur det är med hälsoyoghurten, får den också bl.sockret att skjuta i höjden, som mjölken? Det är ju en mjölkprodukt men man upplever den ju inte söt, den är ju mer sur.
Jag gick in och läste på länken här ovanför, där stod det att grekisk yoghurt är bättre än vanlig. Vad har ni för erfarenheter?

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2020-12-20 08:46 av Sabah
Sindri
1

Ju fetare desto bättre. Kolla innehåll på din hälsoyoghurt, lista gärna här.

Jag ger inte mycket för sjukvården, de vet ingenting om prediabetes, blodsockerfall etc. Jag var inlagd för kontroll i tre dagar, skulle fasta och kolla blodsocker. De fick avbryta efter två dar för det sjönk så mycket. Överläkaren fattade ingenting, sa bara att jag skulle ha druvsocker i väskan. Helt idiotiskt! Det sista jag skall äta. Googlade mig sedan fram till LCHF och det förändrade mitt liv så enormt.
Sjukvården kan diagnos - inte diagnos. Men allt däremellan - nada! De kan ingenting om kost, ämnesomsättning, hormonrubbningar etc.

Sabah
1

#22: Jag är benägen att hålla med dig, sjukvården är inte alltid tillförlitlig! Skönt att du hittade din egen väg! 🙂

Hälsoyoghurten är 0,5 % fett.

Jag börjar tro att jag inte kan äta mjölkprodukter. När jag tänker på det så upplever jag att jag får en höjning av blodsockret när jag ätit lunch/middag med köttfärssås, har både mellanmjölk och grädde i den, laktosfria=snabbt socker. Reder med bovetemjöl. Äter rotsaker och baljväxter till och veckosallad på vitkål med vinegrett. Det känns inte riktigt bra och jag får huvudvärk efter jag ätit. Tolkar det som en höjning av bl.sockret. Tror det blev samma reaktion efter yoghurten i morse.. Det är ingen stor reaktion men jag känner att det är nåt.
Det känns bra att inte äta havregrynsgröt, den har jag blivit lite rädd, det blev så kraftig reaktion, hade hoppats att jag skulle kunna äta hälsoyoghurten! Kanske ska prova med havremjölk och havrefil.

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2020-12-20 19:45 av Sabah
Sindri
1

Men oj, 0,5% fett? Ursäkta om jag raljerar, men det kallar jag inte mat. Hur kan de kalla sig hälsoyoghurt? Oerhört ohälsosam.
Snälla, köp inte mellan- och lättprodukter. När man tar bort fett ur livsmedel så tillsätter man bara sånt som är onyttigt. Socker av olika slag, eller andra hälsofarliga tillsatser.
Köp bara 10%ig yoghurt, 40%ig grädde.
Har du inte funderat på att testa chiagröt?
Du har antagligen obalans i kroppen, mycket mer än vi tror av vårt mående styrs av hormoner.
Många har upplevt mycket häldofördelar av kokosfett. Jag har en tsk i téet varje morgon, tycker det får mig att må bra och ökar på mättnadskänslan.
Förr åt jag minst 6 gånger om dagen för att hålla blodsockret någorlunda på plats. Nu blir det 2 gånger om dagen, frukost nångång mellan 11 och 2 och middag kring 7. Mår så mycket bättre och sparar massor med tid.

Caeli
1

#23: Hälsoyoghurten innehåller väl även en hel del socker?

Sindri
0

Den enda "hälsoyoghurt" som är laktosfri som jag hittar vid googling är Verums och den är med 0,5% fett. Den innehåller inte socker, men inte så mycket annat heller.
Skall man hårdra det så: dyrt vatten. Absolut ingen näring som man kan hålla sig mätt på.
Jag tycker TS definitivt skall skippa den. Om du är laktosintolerant så vet jag att Norrmejerier har en laktosfri grädde på 38% utan karragenan. De har också en crème fraiche utan karragenan.

Sabah
0

Jag köper den yoghurten endast för magens skull, hög andel mjölksyrabakterier, den funkar bra. Brukar ta en kaffekopp med det på fm. Tänkte nu att den kanske skulle vara bra till frukost men det kanske den inte är då!
Håller med dig i övrigt, köper hellre fetare produkter. Norrmejeriers grädde köper jag.

Du skriver att man inte ska äta karragenan, förtjockningsmedel ser jag när jag googlar, är det onyttigt?

Chiagröt åt jag en morgon, ska prova med det igen. Kunde inte se att det stod något om karragenan på kokosmjölken jag använde, ICA.

Det är helt rätt jag har problem med hormonbalansen.

💖🧡💛💚💙💜

Sindri
1

Jag har kollat på flera kokosmjölk i burk och alla jag sett har innehållit karragenan. Forskare är oense men många anser att det är cancerframkallande så då avstår jag.
Titta efter Santa Marias tetra, rosalila. Mycket mer miljövänligt dessutom. Om du hittar Rich så är den fetast, men köp inte Light bara.
Häll lite grädde i hälsoyoghurten så blir den mer mättande. Annars finns det naturell laktosfri med 3% fett. Alltid något.

Sabah
1

#28: Ok, jag förstår! Då beror det på vad som finns i affären, ska absolut kolla vilka sorter kokosmjölk som de har! 🙂

Ska prova ha grädde i hälsoyoughurten. Ska även kolla på affären om det finns någon fetare. Keso vet jag att de bara har den magrare, den blandar jag också grädde i.

Kokosfett har jag läst rekommendationer om, köpte en burk men har inte kommit på att använda det, tack för tipset, provade nu på morgonen att ha det i en kopp varmt vatten! 🙂

Tack för alla tips! Skönt att bolla med de som har erfarenhet, det är många saker att sätta sig in i! Jag har varit ganska kollapsad, då jag blev ordentligt utbränd, försöker nu komma tillbaka med allt vad det innebär! Tack igen!! 🤗 ♥️

💖🧡💛💚💙💜

Sindri
1

Ok, det är tufft att bli utbränd, har ett barn som varit det. Det gäller att vara snäll mot sig själv, inte bli otålig om det tar tid att komma igen, för det gör det.
Det finns tyvärr ingen fetare hälsoyoghurten, av någon anledning har hälsa länge förknippats med fettfritt, men nu är de flesta forskare överens om att det inte är så.
Jag är en sån som skriver till företag och påpekar och ifrågasätter, men det kanske du ännu inte har kraft att göra. En del lyssnar faktiskt och ändrar på sina produkter.
Hoppas du hur som helst får ordning på ditt blodsocker, det var rätt utmattamde att leva med de där berg- och dalbanorna.

Sabah
0

#30: Tack för din omtanke! ❤️
Allt får ta den tid det tar! Jag letar mig fram i den mån jag orkar! Mina hormon-och blodsockerproblem har legat som sten på börda, det har dock blivit betydligt bättre! 🙂 Får jag nu ordning på frukosten är jag ännu ett steg på väg!

Åt chiagröt idag, inget fel på den, den får mig inte att må dåligt på något vis men jag fick inte i mig tillräckligt med näring trots att jag åt annat till. Mådde inte bra förrän jag ätit lunch. Jag får försöka hitta något mer/bättre att äta till! 🙂
Jag åt en Fröknäcke med Bregott och Leverpastej, ett kokt Ägg med Kaviar, en klick Keso med Grädde och slutligen en halv Avokado.

Vad bra att du går på tillverkarna, om ingen säger något blir det ju inte heller någon förändring! Hejar på Dig🙂

💖🧡💛💚💙💜

sp0ngeb0b
1

#30 Vilka forskare säger att feta mejeriprodukter är det bästa? Tar gärna källor på det. På livsmedelsverket står det att man ska välja magra mejeriprodukter, och allt som de skriver är baserat på vad "de flesta forskare" tycker.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/mejeriprodukter---rad

Byt till magra mejeriprodukter! Välj magra, osötade produkter som är berikade med D-vitamin
Sindri
1

Jag känner inte några forskare, men jag följer med intresse debatten i media och det har stått mycket senaste åren om att forskare börjar omvärdera den gamla sanningen om fett, och då i synnerhet mättat fett. Jag har svårt att förstå att du missat det.
Här har du en uppsats om det
https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2010/09/FetVetenskap.pdf
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/ny-forskning-mattat-fett-ar-inte-farligt-for-hjartat/
https://www.svd.se/expertens-sidbyte-hade-fel-om-mattat-fett-i-30-ar

Om du söker på nätet kan du hitta fler. Men det finns naturligtvis fler än Livsmedelsverket som ihärdigt håller fast vid gamla felaktiga uppgifter från manipulerade studier. Livrädda för att tappa ansiktet för att man gett fel råd i så många decennier.

sp0ngeb0b
3

Ok, har missat det eftersom jag inte brukar läsa om kostrekommendationer i kvällstidningar och dylikt utan jag litar mer på experter och myndigheter. Men visst det kanske stämmer. :) Tror knappast att Livsmedelsverket låter saker stå kvar bara för att de inte vill "erkänna fel". De utgår från vetenskapen och uppdaterar sig efterhand. Vad som anses nyttigt och ej förändras hela tiden och det är väl självklart att de hänger med i svängarna, men de kommer ju inte heller ändra sina rekommendationer bara för att några forskare har hittat samband, utan får ju så klart vänta tills det råder någon form av konsensus. Ska bli spännande att se om råden förändras!

Sindri
1

#34: Du borde observerat att det inte fanns några länkar till kvällspressen eller s.k. hälsotidningar, det där var lite nedlåtande sagt. Jag läser verkligen inte den typen av media och skulle aldrig förlita mig på något som står där.
Om du läser igenom den första länken så ser du att det finns en hel del referenser i slutet.
Du bör också veta att Livsmedelsverket verkligen inte består av världens samlade kostexpertis, det är personer med examen och erfarenhet inom olika professioner som precis som andra väljer vilka forskare de vill tro på.
Jag vet inte hur det är nu, men för några år sedan framkom att några av dem hade kopplingar till livsmedelsindustrin som avlönade experter.

Allt tjat om mättat fett (som vi människor har ätit, utvecklats och överlevt på i hundratusentals år) började med en forskare vars slutledningar idag anses rätt tvivelaktig.

https://www.dietdoctor.com/se/den-dolda-sanningen-bakom-ancel-keys-beromda-fettgraf

Hur var det möjligt för sockerindustrin att få folk att i flera decennier tro att fett var farligt och socker var OK? Genom att betala forskare för att manipulera data, vilket avslöjats i veckan. Under en kort tid, i mitten av förra seklet, pågick en vetenskaplig kamp.
sp0ngeb0b
3

#35 Fast du länkade ju till Expressen som är en kvällstidning? Och även SVD (som jag inte kan läsa pga betalvägg) vilket visserligen inte är en kvällstidning, men just med den typen av tidningar är jag skeptisk då de ofta är vinklade. Just med journalistiska tidskrifter är det viktigt att vara källkritisk eftersom deras mål inte är att vara opartiska, utan att tilltala läsare. Sen är ju även Diet Doctor säkerligen vinklat åt LCHF-hållet. Jag vet självklart inte vad som stämmer eftersom jag inte är livsmedelsforskare, men jag kan säga att jag litar mer på en myndighet (t.ex. Livsmedelsverket) än kvällstidningar, dagstidningar och LCHF-sidor. Vill jag veta mer exakt vad forskningen säger söker jag hellre upp vetenskapliga publikationer via LibSearch.

Sindri
1

Ooops, såg mittenlänken, den var inte meningen, kom med i en googlesökning.
Nej, var och en blir ju salig på sin tro, om du föredrar Livsmedelsverket (som jag anser har tappat mycket av sin trovärdighet) så är du ju fri att välja.
Men nu skall vi inte kidnappa TS tråd med en massa fettkäbbel. 😊

Sabah
1

Har en delfråga. Jag har helt uteslutit havregrynsgröt pga att det påverkade blodsockret. Men hur är det med andra havreprodukter, skulle de ha samma negativa påverkan som gröten? Har en påse med havremjöl som jag inte öppnat, törs man använda det? Havreris, såg att DesK tipsade inne på Matlust iFokus, tyckte det lät intressant att testa men det kanske blir samma sak som med gröten? Jag kanske ska undvika havre helt?

💖🧡💛💚💙💜

DesK
1

#38 Sabah, det är en svår fråga och jag har inget vetenskapligt svar, men kanske skulle det funka att äta havreris eller nakenhavre. En annan sak som nog kan hjälpa är att äta kimchi och/eller surkål/andra fermenterade grönsaker tillsammans med havreris.

/Désirée

• Redigerat 2021-04-12 17:37 av DesK
Sindri
2

Du får helt enkelt kolla kolhydrathalten. Jag bakar ibland på havremjöl och äter jag någon skiva går det bra.

Sabah
1

#39: Tack för dina tips! Det ska jag prova! 🙂

#40 Jag får prova någon gång! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
1

#0:

Kanske det är mjölken som är boven. Laktosfri mjölk är inte samma som sockerfri mjölk, utan i laktosfri mjölk är laktosen spjälkad till de enkelsockerarter som laktos består utav, dvs. till glukos och galaktos. Om du inte är laktosintolerant, har du ingen fördel med att använda laktosfri mjölk. Tvärtom går sockret nu snabbare i blodet, eftersom det inte behöver att spjälkas i tunntarmen.

Sabah
1

#42: Jag slutade helt med mjölkprodukter efter att jag läste din förklaring tidigare här i tråden, äter alltså varken gröt eller mjölk nu. Provade visserligen inte bara det ena eller andra. Men jag tyckte inte att det lät bra som Sindri förklarade om gröten och det lät inte heller bra med att den laktosfria mjölkens socker gick så snabbt ut i blodet.

När det gäller havre ska jag testa nakenhavre som DesK tipsar om, den kanske är bättre än de vanliga havregrynen?

Jag gillar havre, tycker att det är ett bra sädesslag med bra smak! Så det vore bra om jag kan äta någon sort, men går det inte får jag ju finna mig i det! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
2

#43:

Annars kan du försöka med amarantgröt. Här är t.ex. ett recept som du kan pröva, fast det kanske är bättre att lämna bort russinen. Receptet är med kanel, som också är bra för blodsockret:

https://www.mathem.se/recept/amarantgrot-med-ingefara--kanel-och-blotlagda-russin

Amarant är världens bästa livsmedel. Det har ett lågt GI värde, ett protein som är lika bra som animaliskt protein och är otroligt rik på ämnen som järn, magnesium, kalcium och olika antioxidanter. Amarant har många bra hälsoeffekter:

https://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/whole-grains-101-orphan-pages-found/health-benefits-amaranth

Beställ idag och få leverans redan imorgon. På MatHem hittar du tusentals garanterat fräscha varor och ett stort ekologiskt utbud
Sabah
1

#44: Tack för tipset och receptet! Amarant kände jag inte till! Kanske provar det sedan, har just varit och handlat! Amarant kanske går att använda till mer än gröt också, jag ska googla lite på det! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
2

#45:

Jag brukar äta amarant i form av bröd som är en blandning av amarant och kamut. Det finns också poppad amarant att köpa, men i poppad form har den inte lika lågt GI värde. Det finns en hel del recept på maträtter med amarant.