Annons:
Etiketterartikelmikro-makronäring
Läst 220 ggr
DesK
2021-04-12 18:31

Kimchi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kimchi har blivit mycket populärt här i västvärlden. Jag tror att det dels beror på den allmänna fermenteringsvågen som nu har pågått i några år. Dels på att vi får alltfler bevis för att tarmhälsan har stor betydelse för vår sammanlagda hälsa.
Kimchi är en mer kryddig variant av fermenterade grönsaker och det finns mängder av olika recept. Jag gör några olika sorters kimchi och de flesta är veganska, men nu senast gjorde jag Jenny Walldéns kimchi med fisksås. Den viktigaste ingrediensen är den koreanska chilin gochugaru, denna chili har en rund och fyllig smak, som jag numera har svårt att undvara.

Min vanliga kimchi gör jag ungefär så här: strimla vitkål inte jättefint, finstrimla morötter, rättika och lök. Lägg allt i en plastbalja med lock och fyll på med uppkokt avsvalnat saltvatten, ca 1.5 msk per liter vatten och låt stå i ca 12 timmar. Gör en pasta av finriven färsk ingefära, äpple eller päron, färsk vitlök och gochugaru + lite av saltvattnet. Häll av saltvattnet från grönsakerna, men spara det. Blanda sedan grönsakerna noga med kryddpastan. Jag använder händerna med engångshandskar på. Packa hela härligheten i rena glasburkar, sätt på lock och ställ burkarna i djupa tallrikar. Det är stor risk att det pyser ut vätska. Låt stå i ca 2 veckor i rumstemperatur och ställ dem därefter i kylskåp eller sval matkällare. Låt eftermogna ca 2 veckor.
Jag gör också vattenkimchi på ungefär samma sätt, men då fyller jag upp burkarna med saltvattnet.

Jag äter kimchi och surkål varje dag, ofta till frukost, men även som sallad till mat. Då och då gör jag soppa på vattenkimchi, det är en underbart värmande och fräsch soppa.
Om du inte har provat att göra egen kimchi än, så gör det! Den blir mycket godare än den som du hittar i butikerna.
Recept på Jenny Walldéns kimchi https://www.mathem.se/recept/jennies-basta-kimchi

Bild 1 vänster min vanliga kimchi, höger Jenny Walldéns kimchi
Bild 2 rättikskimchi, receptet finns i Stora boken om Fermentering av Jenny Neikell.
Bild 3 grönsaker i saltvatten i baljan och ingredienserna till pastan ovanpå baljan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Beställ idag och få leverans redan imorgon. På MatHem hittar du tusentals garanterat fräscha varor och ett stort ekologiskt utbud
  • Redigerat 2021-04-12 19:20 av DesK
Annons:
Herveaux
2021-04-12 18:45
#1

#0: Det ser så otroligt gott ut! Tack för receptet. 😋


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
2021-04-12 21:14
#2

Jag är inte förtjust i het mat och har fått för mig att kimchi är det. Kan man göra den bara lite het? Vad är gochugaru?

DesK
2021-04-12 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Sindri, gochugaru är en koreansk chili som är rundare och mer fruktig i smaken än annan chili, men den har allt en del hetta också. Det fina med kimchi är att man kan tillsätta så mycket eller lite man vill av chilin. Sedan kan man göra kimchi helt utan chili. Jag har gjort en rättikskimchi med bara färsk ingefära, vitlök och saltvatten. Den blir så vacker och god. Exakt recept på rättikskimchin finns i boken Stora boken om Fermentering av Jenny Neikell.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2021-04-12 22:46
#4

Rättika är ju gott. Skall kolla upp det när jag kommer hem.👍

DesK
2021-04-12 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gör det, numera finns det hel rättika i många butiker. Willys verkar vara de som säljer mest hel rättika här i mitt område. När jag blir godissugen, så blir det gärna en sån här liten tallrik med rättikskimchi, surkål och kimchi 😋

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2021-04-12 23:02 av DesK
Upp till toppen
Annons: