Veganer presterar sämre?
Känner mig rätt så tveksam till denna undersökning. Vad tror ni?
https://www.foretagande.se/ny-forskning-manniskor-som-avstar-animalisk-foda-mar-och-presterar-samre
/Désirée
- Redigerat 2021-04-15 17:09 av DesK
Mnjaaa, jag är emot generaliseringar, alla är ju olika.
Men själv tror jag att vi behöver animaliskt protein. Vad jag läst om evolutionen så började våra hjärnor växa när vi började äta animaliskt protein. Vår ämnesomsättning är anpassad för det också.
Vi kan ta två kontraster, inuiter som lever så gott som uteslutande på sälkött och sälspäck (eller gjorde) och hinduer som är vegetarianer. Båda folkslagen ju levt och existerat i många år och fått brottas med många lösningar för att överleva. Här har det krävts prestationer.
Det jag däremot tror kan vara dåligt för oss är att komma från en lång linje av köttätare och plötsligt sluta äta animaliskt protein, man måste vara väldigt insatt i näringslära för att inte få brister, och får man näringsbrist så påverkas såklart både hälsan och orken.
Jag har på nära håll sett en ung man bli riktigt sjuk av vegansk kost, jag har också sett en ung kvinna gå från vegetariskt till animaliskt och bli mycket piggare och gladare, och få en helt annan kropp.
Jag tror man kan må riktigt dåligt och prestera i underkant även om man äter kött, det finns många sätt att få i sig för lite näring.
Svårt att säga utan att se hur studien gjordes.
Detta är ju inget enkelt ämne, men det är av intresse att ta upp det med tanke på att alltfler blir veganer och med tanke på att den traditionella köttproduktionen inte är så vidare bra för miljön.
#2 Niklas, det är det och jag hittade ingenting om det.
/Désirée
Det måste ju bero väldigt mycket på vad man äter. Jag tror absolut att man kan prestera och må likvärdigt på högkvalitativ vegansk kost som på högkvalitativ blandkost. Vet inte hur man gjort studien men om det t.ex. är "vanliga personer" som ska under en tid äta veganskt för att se hur det påverkar dem, så kan det helt enkelt handla om okunskap. Många som är ovana vid vegansk mat äter alldeles för få kalorier just eftersom det oftast krävs större portioner av vegansk mat för att komma upp i samma antal kalorier. Och äter man för lite mår och presterar man ju så klart sämre. Men det är ju svårt att uttala sig när man inte vet exakt hur studien är utförd.
Valde personerna att bli vegetarianer för att dom mår sämre eller mår dom sämre för att dom valde att bli vegetarianer?
276 av 6422 personer i studien avstod kött och fisk, det är en väldigt liten del. Den fokuserade dessutom på hur personernas personlighet och mentala hälsa påverkade deras kostval, inte hur deras kost påverkade deras hälsa.
Det finns inget i den här studien som påstår att en vegetarisk kost får folk att må och prestera sämre. Samma personer hade mått dåligt oavsett kostval.
"This study investigated whether vegetarians and omnivores differ in their personality characteristics. We measured the five factor model of personality and depressive symptoms in vegetarians, who avoided meat and fish (n = 276); semi-vegetarians, who ate some meat and/or fish (n = 1191); and omnivores (n = 4955). Although vegetarians and semi-vegetarians were more open to new experiences, they were more neurotic and depressed than omnivores. Neither conscientiousness nor agreeableness varied as a function of dietary habits. These findings contribute to our understanding about differences between vegetarians' and omnivores' personalities, which might help us better understand individual differences in food preferences."
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Man kan få fram bevis för allting i studier bara man väljer med omsorg.
I det här fallet var det collegeungdomar i USA, merparten var vita (67%) och ungefär lika många pojkar som flickor.
Medelåldern var var ca 19 år och majoriteten av de som åt vegetarisk kost var flickor.
Man använde en personlighetsutvärdering och ett psykologiskt hälsotest.
Som ni förstår finns det många om och men - studien finns tillgänglig här i någon version.
https://scholarworks.wm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1016&context=psychologypub
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-04-18 13:56 av Pyttelite
Jag tror inte på studien, därav frågetecknet i rubriken. Tänkte mest att det är intressant att se hur andra tänker kring en sådan här fråga 😊
/Désirée
#7: Man skulle nog lika gärna kunna säga att 19 åriga amerikanska kvinnor är känsligare i psyket - känslig ålder.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nu är det så att om man gör en studie med veganer, så vet man ju bara vad dessa lämnar bort, dvs. allt animaliskt, men inte vad de äter.
Det är maten som man väljer som är avgörande och inte vad man inte äter.
Som vegan kan man t.ex. välja mellan vitt vetebröd eller dinkel fullkorn. Man kan välja bra livsmedel och en omväxlingsrik kost med amaranth, quinnoa, sötpotatis, valnötter, chiafrön och mycket grönsaker. Men man kan också äta ensidigt och käka chips, godis och sånt.
Man kan välja livsmedel som innehåller alla viktiga fettsyror som omega 3-6-9, men man kan också välja livsmedel som nästan bara innehåller omega 6.
Därför är sådana studier bullshit, för man vet ju inte vad dessa veganer äter. Man vet heller inte vad köttätarna äter, bara att de äter kött.
Animaliskt protein har fördelen att det innehåller alla essentiella aminosyror. Men alla dessa proteinkällor innehåller ganska mycket av de onödiga mättade fettsyror i form av långa kedjor, som inte är hälsosamma om man äter för mycket av dem. Dessutom finns det andra skadliga ämnen i kött, som t.ex. Neu5Gc, nitrosaminer osv.
Som vegan måste man välja flera olika livsmedel för att ta upp alla essentiella aminosyror eller man äter mycket amaranth, som också innehåller alla essentiella aminosyror.
Det finns ett par ämnen som man måste uppmärksamma om man äter vegan och det är bortsett från protein och fettsyror B12 och järn. Allt kan man ta upp med vegana livsmedel, om man väljer rätt, utom B12, som man måste ta som tillskott. Det går nog att även ta upp B12, fast det är invecklat, för man måste äta en massa fermenterade grönsaker, t.ex. surkål.
Med sådana studier kan man få fram vilka resultat som man vill.
Man kan jämföra veganer som äter rätt och bra kost, med personer som äter mer kött än vad som är hälsosamt, för lite grönsaker, vitt vetebröd, kakor och bullar. I så fall kommer veganerna att vinna. Men man kan även jämföra veganer som äter fel, med personer som inte äter för mycket kött, men mycket grönsaker. I så fall förlorar veganerna.
Ta sådana studier inte på allvar.
”Lite förvånande spelar maten en betydande roll för vårt mentala välbefinnande, dvs. hur vi hanterar hot och möjligheter.”
Vem blir förvånad över det? Påverkar inte kosten precis allt i våra liv? Varför skulle det inte påverka just mentalt välbefinnande?