Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 1838 ggr
WiktZac
0

Miljögift i frukt och grönt

"

Mandariner: 81 procent

Apelsiner: 73 procent

Päron: 71 procent

Bönor: 36 procent

Gurka: 31 procent

Potatis: 26 procent

Spenat: 22 procent

Morot: 21 procent

Ris: 20 procent

Frukt: Hög andel med spår av bekämpningsmedel: 48,9 procent varav 4,9 procent över gränsvärdet.

Processad mat: Spår i 32,8 procent, varav 1,8 procent över gränsvärdet.

Spannmål: Spår i 21 procent varav 1 procent över gränsvärdet.

Barnmat: Spår i 5,6 procent varav 0,6 procent över gränsvärdet.

Källa: EU"

SvD

Vi är ute på en mycket farlig väg när det gäller vår matproduktion! Och till detta så lär frukt och grönt innehålla kanske hälften så mycket nyttigheter idag jämfört med 40 år sedan. Ökad avkastning och "förädling" har sitt pris.

//Zac

Lorita
0

" Under 2005 undersökte även det svenska Livsmedelsverket 2 096 prover av färska eller bearbetade frukter och grönsaker. I 63 procent fanns spår av bekämpningsmedel och i nästan vart tredje påträffades spår av flera ämnen. Gränsvärdet överskreds i drygt 4 procent av proven, lite mer sällan i svenskproducerat än i import från övriga EU. "

En bra början är att köpa svenskt i första hand, då får man ju även ner transporterna.

Sen finns ett vapen för att öka konsumtionen av ekologiska produkter om det skulle finnas politisk vilja för det och det är att ta bort momsen på ekologisk varor och höja övrig mat till samma moms som övriga varor. Det skulle göra det möjligt för även dom som lever på marinalen att välja rätt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mervi
0

Jag tycker vi skulle protestera mera mot alla gifter. Snart kan vi inte köpa hälsosam mat någonstans.

Lorita
0

#2 Jo det skulle vi nog göra, frågan är om man kan väcka den politiska viljan

WiktZac
0

Tja, man kan ju börja med att protestera hos SLV…

Lustigt nog tycks den politiska viljan vara mycket svag för dessa och andra kostmässiga frågor. Det handlar mest om, precis som i vardagen, standardmjölkens vara eller icke vara på dagis och skolor

Jag personligen tror att sjukvården skulle göra avsevärda vinster om man bara stöpte om kostråden en hel del. Detta torde göra den mest förvirrade politiker intresserad tycker man. Frågan är om de industrier som täljer guld med kniv just nu (bl a läkemedelsindustrin) skulle sitta sysslolösa? Jag tror de skulle börja - fortsätta(!) lobba ursinnigt.

//Zac

stallostby
0

www.konsumentsamverkan.se

just det här med frukt och grönt är något jag funderat länge på. Har knappt vågat äta äpple pga att det är besprutat med gift..Bra att det kommer fram. Men man ska nog ändå fortsätta äta frukt och grönt, de positiva uppväger ändå det negativa…men fortsätt påverka! !!

Lorita
0

#5 det är jag också övertygad om och vad är alternativet? Lagom av allt och så väljer man produkt med omsorg om man kan. En banan eller en kexchoklad i pressbyrån, valet är enkelt jag är helt övertygad om att bananen är det bästa.

Mervi
0

Bananer har rest långt Flört. Inhemska bär och frukt kanske är bättre. Kexchokladen är inget alternativ för mig.

EmmaG
0

Nä, jag väljer kexchokladen framför bananen nu när jag vet hur lite vitaminer det finns + alla bekämpningsmedel.
Papper är nyttigare..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Lorita
0

#8 kakaobönan och rågen till kexet innehåller säkert också en del oönskat. Frukt är fortfarande nyttigt även om dom stressas till att växa för fort och där med tappar näring (smak också för den delen).

Man överlever bra mycket längre på enbart banan än enbart papper Flört

Pasi
0

Kexchoklad innehåller transfetter! Blä!Skrikandes

Lindbygarden
0

OJ!!!! Hade ingen aning! Jag som har småbarn och allt.. men ekologiska alternativen då, hur är det med dem? Hur mkt kommer via regn mm och hur mkt kommer via bekämpningsmedel?

Lorita
0

Ekologisk är ju bättre, sen är det ju så att lite av allt är bättre än om man äter väldigt ensidigt, då är ju risken större för att för myket i sig. Slopa nu inte frukten till dina barn det är både gott och nyttigt , men skal alternativt tvätta frukten väl innan dom äter.

stellina
0

Jag köper bara EKOLOGISKT odlad föda!!! Allt annat vore fel.