Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1588 ggr
Lorita
0

dubbel julskinka

*suck* vad trött man blir…..igår var vi iväg och handlade mat och lite till julbordet, min man brukar få skinka i julklapp men i år så hade den inte kommit så vi köpte en skinka igår. I morse när han kom till jobbet så fick han också sin skinka Förvånad där står vi nu med två skinkor och vi som bara brukar äta en (knappt) Generad alla recept på vad man kan göra med skinkan efter julafton motages här med största glädje Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Karmatarerskanise
0

Man kan skänka till de behövande :)

Lorita
0

#1 bra idé, jag har tänkt tanken själv men mat känns så osäkert att skänka, då den som får den inte vet hur  skinkan har förvarats emellan.

Ingen som har något några bra recept på överbliven julskinka Flört

Karmatarerskanise
0

#2 Skänker du till de hemlösa, då tar ju personal hand om skinkan. Och de som är hemlösa tror jag inte bryr sig om var skinkan varit innan :)

Så hade jag gjort ist för att bara laga någon mat på skinkan trots att man inte behöver de.

Lorita
0

#3 OK jag åker ner med den i kväll, ska ändå köra sonen till bandyn, jag vet ju att den har förvartas bra så vist den gör mer nytta där än på mitt julbord helt klart.

Vad lagar man av det som kommer att bli kvar av den andra skinkan då?

Karmatarerskanise
0

Man kan göra en "jansons" fast utan fisk och med skinka istället. Och i grädden blandar man lite grillkrydda :)

Zandra---83
0

Jag älskar skinksmörgåsar med stark senap (men senap kan man ju ta efter smak) och julmust,tyvärr var det för länge sen jag åt det då jag ej vet hur man gör en skinka, men jag älskar det! Och då går för min del skinka åt då jag kan äta hur många såna smörgåsar som helst! ;)

Karmatarerskanise
0

#6 Men du, det finns ju färdiga skinkor att köpa :P Köt en färdig kokt. Bre på ägg, senap och lite socker, på med störbörd och in i ugnen på 175-200 grader till "smeten" får färg :)

april4
0

Det går att frysa in skinka och använda till t ex skinksås eller pastasåser, ärtsoppa, pytt i panna osv. Jag brukar alltid frysa in det som blir över i små tärningar.

Zandra---83
0

#7 Tack men jag är kass i köket pga jag ej fått lära mej något ännu, men visst är det kul när jag väl kommer igång, men pga jag tycker jag är så kass har jag jätte svårt att komma igång själv, men tack för tipset! :)

Karmatarerskanise
0

#9 Man måste våga prova :) det är inte hela världen om ngt går fel :) Jag tror du hade klarat det lätt!!! :) eller jag nästan vet de ;)

Zandra---83
0

#10 Det gör jag säkert, men det känns innan jag börjar som jag tar på mej värsta grejen  och jag har lätt för att börja, men hatr och har svårt för att slutföra saker (visst jag är säker på att det ej skulle hända med mat och så,men det ligger ändå med mej).

Karmatarerskanise
0

#11 Vet vad du menar. Jobbigt. Men ibland måste man trotsa sina rädslor :) Men jag vet hur det känns.

Zandra---83
0

#12 Ja visst du har rätt, men jag tränar på det när jag har folk omkring mej som kan hjälpa mej om det skulle köra ihop sej. Och det är ju inför att jag ska våga göra mer själv också och visst har det gått framåt, förr rörde jag knappt miccron ens, men jag kan tänka mej laga viss mat nu när jag är ensam, så det går åt rätt håll, men det är mycket kvar ändå.

Karmatarerskanise
0

#13 Vad kul att läsa :) Skynda lungt :) Allt kommer gå så bra så!