Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1357 ggr
april4
2008-01-12 10:34
0

Sjuk

Jag fick vinterkräksjukan förra helgen,  märkte efteråt att jag hade gått ner 2 kg och fortsätter att gå ner utan att banta. Har gått ner ytterligare 1 kg.

Lorita
2008-01-12 10:40
0

Oooooj, hur länge var du dålig? Stackare det är ju aldrig roligt att må dåligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WiktZac
2008-01-12 12:06
0

Vinterkräksjuka, eller norwalkinfektion orsakas av calicivirus vilka ger upphov till en akut mag/tarminflammation. När man sedan tömmer systemet totalt så åker dessvärre den naturliga bakteriefloran i tarmarna med. Det rör sig i runda tal om ett kilo bakterier som bara försvinner. Efter en sådan "akutfasta" så gäller det att vara mycket varsam med de bakterier som finns kvar och som skall bygga upp bakteriefloran till normala nivåer igen.

Ett tips som jag gudskelov inte behövt testa sedan jag fick det (har inte fått kräksjuka alltså) är att dricka sockerdricka och äta potatischips och banan. Sockerdrickan är mer pH-mässigt riktig jämfört med ex avslagen cola och dessutom har kolsyran kvar. Kolsyran gör att magmunnen öppnar sig snabbare och vätskan rinner ut i tarmen där den måste gå den långa vägen för att komma ut, d v s chansen för att man hinner ta upp energi och vätska är betydligt större än om den hade varit kvar i magsäcken, där man sannolikt ganska snabbt hade spytt upp den. Sedan för att stoppa diarréerna så äter man potatischips som med sitt fett- och fiberinnehåll håller tätt s a s… ;o)

För övrigt så undrar jag om inte frukt & grönt och lösgodis är de vanligaste smittovägarna… Tvätta noga är det enda råd man kan ge, lösgodiset är av naturliga skäl lite svårare - köp färdigförpackat godis när kräksjukan florerar som mest.

//Zac, tillbaka efter avstängning

Icecold Angel
2008-01-13 17:13
0

#2 Banan är bra, för det har ju ett skal som man skalar bort

*lol, det känns som om jag predikar om mina J*vla bananer hela tiden. (suck…) jag är nog beroende. Men det finns ju inga bananplåster som man kan avvänja sig med*

Kia
2008-01-13 19:45
0

Bananer har jag aldrig gillat… Vet inte det är liksom som barnmat i munnen *skratt*

Min man tycker jag är knäpp när jag säger så *skratt*

Icecold Angel
2008-01-15 22:30
0

#4 Det är nog för att du äter gula-bananer-på-väg-att-bli-bruna-bananer

De är ofta mjuka och smälter på något skumt sätt i munnen

Men ska ha lite-grön-mycket-gul-bananer. Tillräckligt gula för att inte smaka träigt med andra ord. då blir liksom massan inte så lös i munnen… Tyvärr så köper folk gula-bananer-på-väg-att-bli-bruna-bananer, eftersom att de tror att bananer som är lite gröna är omogna.

-Dock är de icke detta, eftersom att den mest omogna här är jag, och jag vet när bananer är gulare än mig Oskyldig

Den Iskalla banan-ängeln har gjort det igen!!! Skrivit ett meningslöst inlägg om hennes passion för olika sortes frukt!!! +10 poäng eftersom denna frukt råkade vara en banan!