Chips, godis och läsk
Ingår inte i kostcirkeln hörde jag av en klok kollega, ändå så tar detta så stor plats både i reklamen och i affärerna. Det är liksom det som finns längs huvudavenyn i butiken, knäckebrödet tex får man leta efter på dom små stigarna. Undra varför det är så? Vad vinner handlarna på det egentligen?

Är man lite småsugen så är det lätt att roffa åt sig en kexchoklad tex.. Det är ju därför godiset alltid är vid kassorna med =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Undra egentligen vad som skulle hända om man ställde fram nyttighetena och lät folk ta avstickarna till godiset. För om man ser det så så kan vissa ta bilen till stan för att köpa godis är grönsakerna slut hemma inte åker folk iväg bara för att köpa det.
det skulle vara kul att testa och handla så också, vad mycket spännande man skull upptäcka 

#0 Ja, och varför är bananerna LÄNGST inne i varenda butik??
#3 På Hemköp i Ryd (Linköping) så är bananerna det första man ser när man kommer in. Och efter det kommer grönsaksrummet (farligt farligt, det händer rätt ofta att jag köper något extra där ^^') och för att komma till mejeriavdelningen så måste man nästan gå förbi hyllan med produkter från risenta och gogreen (lika farlig den hyllan…)
Dessutom finns lösgodiset och läsken längst in i butiken och chipsen behöver man inte gå förbi för att komma till kassorna. Jag tycker det är ett bra upplägg. Nu är iofs butiken inte så stor och kanske de inte kan ha ett annat upplägg, men jag är nöjd med det, för det är sällan jag köper godis eller läsk utan att ha planerat för det.

#4 det är ju värt ett studiebesök 
#5 Fast de har fortfarande en del godis vid kassorna, men inte alla kassor. Hemköp har ju dessutom en kampanj med lappar uppsatta lite var stans i butiken med tips för hälsosammre matvanor, rätt kul att läsa, men jag följer inte tipsen ;)

#6 ja, just det var det inte hemköp som skulle förändra butikerna och göra dom "nyttigare" bra grepp 

#6 Och hemköp är bra, de har billigast bananer i nordstan (=centrala göteborg) :P Fast den i nordstan är uppbyggd med bananerna längst in :/ dessutom måste man gå igenom en butik på övervåningen för att komma dit, och den är ju typ överfylld med bara olika typer av godis :/

När jag var i Norrköping över jul & nyår var jag inne i en mataffär.. tror det var Hemköp,dock ej helt 100. Men de hade inte en enda godis bit vid kassa, de hade nötter, frukt å andra nyttiga grejjer =) Alla affären borde härma enligt mej!

Håller inte med om att det är affärens fel att man köper fel saker - såvida de inte märker om dem… ;o)
Har man bara koll på hur affärerna är uppbyggda för att locka oss till köp så är det lättare att handla som man själv vill.
//Zac
Klart det är strategiskt av affärerna var de placerar varorna i butikerna. Annars hade väl inte sådär 90 % haft godis framme vid kassorna.
Jag vet ju själv, lång kö, Står man där och varit så duktig i affären och utan jag vet ordet av det så ligger det ett choklad i korgen och det gick så snabbt att jag har ingen aning om hur det gick till :)
Eller mamman/pappan med trötta barn och är själv trött. Fel kanske men ofta följer godiset med då för orken tar slut att hela tiden bråka…. Nja jag tror nog att affärerna har en del i vad vi handlar för inte fan om jag stod i kö på Ica och där låg salladshuvuden vid kassan att jag tänker . Åh det vore gott och sen hamnar det i vagnen :) Än mindre skulle barnen tycka det….

Det var jättejobbigt när barnen var små och ville ha dom färglada påsarna när man stor i kö. Jag mins en gång särskilt, då min dotter ville ha godis och hon tyckte inte om godis, åt det helt enkelt inne. Men påsen var färjglad och hon ville ha det. Hon var kring tre år, och då kan bråk med mamma bli ganska högljutt. Då säger damen som står bakom mig i kön till mig att jag är snål och det är ju klart att flickan ska få godiset
det blir då ett grupptryck vid kassorna, man ger barnen en påse så blir dom tysta.
Hon fick nu inte godiset utan fick lära sig att ett nej från mamma är ett nej
så nog vet dom hur man ska placera dom färjglada påsarna.
#11 Stora delar av vårt ärende är socialt så det är en viktig del i gemenskapen att äta ihop. Sen är det ju synd att det är så mycket bullar och kakor när man fikar. jag äter oftast ingenting vid fikat utan håller mig till kaffe eller te. Just nu så står en stor godisskål vid fikabordet med reklamkarameller, jag smakade på en i går men, dom var inte så goda så det blir lätt att låta bli dom
jag är nog så långt ifrån sockerberoende man kan komma 
Det är en kultur vi har med godis och kakor till fikat, om det är på jobbet eller hos någon bekant. Det skall ätas något sött.
Jag har inga större problem att låta bli om jag inte tar den första……

Gör det inte?
http://www.frionor.se/ma_bra/at/kostcirkeln/images/kostcirkel.gif
Jag ser potatis och vegatabiliska oljor = chips
jag ser frukt, torkad sådan = godis (ivf. näringsmässigt, även om man "slipper" e-nummer och färgämnen), pressad sådan = juice, tillsätt kolsyra = läsk.
Jag tror nog chips, läsk och godis går att klämma in i kostcirkeln om man läser mellan raderna. I varje fall finns det snarlika födoämnen med så gott som identiska näringsinnehåll.

Det är ett utryck, som hon ofta använder som jag tycker låter trevligt
Chips godis och läsk går att klämma ner i små mängder, matkassen i alla fall utan att man dör av det