Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1010 ggr
WiktZac
0

Släkt och vänner gör dig tjock!

Bästa vänner med samma kön har enligt denna undersökning 171% större risk att lägga på sig om deras bästa vän blir/är tjock. Mellan syskon så är det 40% större risk, och mellan makar så är det 37%.

Herald Tribune har skrivit om det.
AB har skrivit om det.

Nog sjutton handlar det en hel del om att vi faktiskt försöker smälta in i en social miljö? Det känns lite synd att man inte även tittat på hur personen som blivit tjock är positionerad i gruppen. Jag föreställer mig att om personen är lite mer av ledare så påverkas gruppen både fortare och i högre grad. Jag tror att det till ganska stor del handlar om sociala mönster och att acceptansen för fel mat och fel leverne sänks och inte minst att acceptansen för att vara tjock kanske t o m försvinner - ergo - fetman kommer krypande på omgivningen också! ;o)

//Zac

Ulf-S
0

Visst är det så till viss del, men det är ju inte hela sanningen.

Inget är svart eller vitt i verkliga livet.

Trollcina
0

Jag fick en bild av att from nu så måste tjockisar bära en varningskylt med orden  - Varning! Vänskap sker på egen risk!då jag hörde reportaget. Skrämmande tanke egentligen men ack så rolig om man tänker efter.

MarieK
0

Hahaha.. det skulle se ut det Trolcina! ;)

Visst kan jag förstå hur de resonerar när de har kommit fram till sina slutsatser. Men samtidigt tar jag inte detta på så stort allvar, inte alls faktiskt. Det är så många olika saker som styr och bestämmer hur vi skall komma att se ut, inte minst vi själva. Så länge vi är medvetna alltså. Tills dess är det kanske bra med dessa varningsskyltar! ;)

Tesan
0

Visst självklart kan man falla för "grupptrycket" om man kan kalla det så men man har faktiskt ett eget ansvar o man är själv ansvarig om vad man stoppar i sig o hur man motionerar!

AggePagge
0

Min bästa kompis kämpar med att gå ner i vikt, jag kämpar med att hålla vikten uppe…