Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2318 ggr
swedensess
2008-01-04 23:10
0

frukost?

jag har väldigt svårt att äta frukost på mornarna.. har ni också det? :S

hadde tänkt att jag ska försöka så  gott det går, men jag vet inte vad jag ska äta Generad  gärna nått som man klarar sig lite på, går nämligen i skolan och där får vi inte så god mat tycker jag iafall Fundersam

Tesan
2008-01-04 23:25
0

Äter alltid frukost!

På gröt håller du dig länge!

Havregrynsgröt är oxå nyttigt o bra!

Lorita
2008-01-05 00:42
0

#1 mina barn äter gröt själv har jag vårt att äta något så det får bli en proteindrink och kaffe vid halv sex sen på jobbet vid nio blir det en kopp kaffe till och sen vid 12 Lunch och sen middag vid halv sex sju någon gång beroende på träning. (samma tider för barnen men utan kaffe&(proteindrink))

Lunchen på skolan bör du nog inte hoppa för det blir för många timmar utan mat där. Om du inte tar med dig mackor att äta Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Sehvrin
2008-01-05 12:26
0

Jag har inga problem med att äta frukost, däremot så känner jag mig så fantasilös när det kommer till att hitta på nåt att äta, så pga det ogillar jag frukost (men hoppar helst inte över den)

Det hela skulle nog bli lättare om jag gillade smörgåsar, men det gör jag inte särskilt mycket Fundersam

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Icecold Angel
2008-01-08 20:05
0

Ät något som du tycker är gott. Det är jobbigt att trycka i sig mackor om man inte är hungrig, men om man som mig älskar frukt, så är det ganska mycket enklare att trykca i sig tre bananer än en macka :P

(Har upptäckt att det är lättare att äta mackor som är rostade ^^)

Hitta en grötsort som du tycker är god - många gillar ju inte havregrynsgröt, vissa kanske föredrar Risgryn eller mannagryn istället.

Ät något gott med andra ord, som inte är en chockladkaka :3

SockerGodis
2008-01-08 20:09
0

jag äter fil och flingor på morgonen

Mona-Stina
2008-01-10 13:48
0

Jag äter två kokta ägg och en klick smör på morgonen vid sjusnåret, det står jag mig på till ett- halvtvåtiden.

fido
2008-01-11 17:45
0

Jag äter fil och flingor med låg sockerhalt. Sedan har jag mixat svarta vinbär, så jag blandar i en matsked av det i filet.  Till det blir det ofta en en skiva havrebröd med mager leverpastej och tomatskivor. Denna kost har jag hållit mig till i många år utan att bli less.

Amiechan
2008-01-13 13:38
0

Jag äter turkisk yoghurt med min egen müsliblandning (kokosflingor, valnötter, hasselnötter, cashew, mandel).

Förr åt jag havregrynsgröt med mjölk, men det lyckades jag inte hålla mig mätt på längre än 1½ timme. Jag föredrar att vara mätt ända till lunch som jag är nu. :)

Kia
2008-01-13 14:11
0

jag är inte glad i frukost jag heller. Jag får tvinga mig numera att äta något överhuvudtaget, för hoppar jag över slutar det alltid med att jag faller och tar ngt jag absolut inte borde äta runt 10 tiden. Det är bara svårt ibland kan jag känna att äta frukost när man måste äta kl 0600 på morgonen för man ska iväg på jobb. Det liksom växer i munnen  på mig….

På helgerna är det aldrig problem när jag inte äter förrän vid 9 tiden.

Jag kokar ägg numera och äter det med majonäs på jobb när jag kommer dit vid 8 tiden. Det fungerar. Jag bara kan inte äta vid 6 tiden.

Konstigt är det med just frukost egentligen. Det är en måltid man kan äta samma året om utan att ens fundera på det. Medan man skulle dö av tristess att äta samma lunch året om …

Märkligt det där.

Kia
2008-01-13 14:34
0

#0 Min dotter äter någon form av fil på morgonen eller yogert (hur stavas det egentligen?:)))) i den lägger hon det som heter loppfrö, detta för hon har haft magproblem och det gör hennes mage bättre så vi har bara fortsatt att låta henne äta det. Sen lägger hon någon form av flingor eller mussli i. De som inte innehåller en massa socker då.

Hon står sig bra på detta i skolan. Jag är glad att hon vill äta detta för hon hade dött om hon fått ägg eller något annat i munnen *ler* mest kräsnaste unge jag känner. :)

Amiechan
2008-01-13 15:46
0

Nä, det är verkligen praktiskt att man kan äta samma frukost år efter år Kia :)

(yoghurt stavas det förresten)

Mervi
2008-01-13 16:03
0

Frukost har jag inte heller svårt med, behöver inte så stor variation med det. Ett tag åt jag turkiskt yoghurt men det fick jag sluta med pga mjölksockret. Så det blir ägg med smör allt oftast.

Lorita
2008-01-13 16:04
0

#9 jag tycker också det är tråkigt med samma frukost dag efter dag, eftersom jag nu inte gillar flingor så blir det ännu mer begränsat. Proteindrinken är min räddning, då kan man byta smak och man dricker den det gör livet lite enklare. Bussen till jobbet går 07:01 pip så frukosten ska var i magen senast vi sex snåret på morgonen, också har jag tre hästar också som jag måste titta till också.

På jobbet kan man köpa frukost, det skulle nog passa dig Kia ägg, ost, köttbullar och prinskorv också något bröd men det är inte så grovt som jag vill ha mitt. Färdiga mackor och gröt finns också, men jag är så mätt på min morgon drink så jag kan inte äta förren vi lunch igen och har då med mig egen låda, man kan köpa mat också men jag tror ingen näringsexpert skulle godkänna den maten.

#10 bra att hon äter något och ägg hade inte jag heller velat ha och absolut inte till frukost Generad sen är det ett helsike med allt socker i flingorna, jag förstår inte varför det blir ju bara sött och sliskig. Det är därför jag inte gillar fligor, dom är för söta oftast Flört

Amiechan
2008-01-13 16:29
0

Nja, Kia hade inget emot att äta samma frukost år efter år ;)

Förstår att du Lorita inte orkar äta mer under förmiddagen om du dricker en proteindrink till frukost! Protein och fett är ju de två saker som mättar längst :) Extra praktiskt till frukost då.

Lorita
2008-01-13 16:42
0

#14 det är är därför jag väljer att ta min protein drink till frukost. Kanske lite oklart svar men jag håller med om att det är konstigt att man äter samma frukost år ut och år in då man vill variera dom andra målen. Nu är det ju också många som har samma kvällsmat/vanor tex macka och te på kvällen är ju jättevanligt.

KaptenKarin
2008-01-13 16:58
0

Jag har också väldigt svårt att äta frukost. Har börjat äta yoghurt nu och det fungerar bra, lätt att få i sig och smakar gott. Annars är det ju super att äta ägg om man tycker om det.

Kia
2008-01-13 18:00
0

#13 Köttbullar och Prinskorvar skulle jag iofs inte kunna äta till frukost, det där har jag försökt det fungerar inte, för mig är det lunchmat eller middagsmat. Bacon är väl det enda som jag kan acceptera så på morgonen om jag ska äta ngt varmt så.

Vad är en protein drink? Är det ngt färdigt du köper?

Flingor är sött det håller jag med om. Köper havrefras eller KellogsK till henne. Har läst någonstans att där är minst socker i dom. Men fakta är att jag är glad hon äter ngt överhuvudtaget eftersom det alltid varit ett problem.

Jag gillar ägg men äter jag kokt ägg varje dag blir jag trött på det så småningom så jag försöker gör olika med ägget. Steker det, löskokt, äggröra, krossat varmt ägg med philadelpiaost , ja allt jag kan komma på. Innan jag började äta som jag gör idag, så åt jag faktiskt alltid samma frukost med smörgåsar och ost och det gjorde jag år ut och år in men nu vill jag ha variation jag med. Man bara tröttnar. Men det vore ju praktiskt om man inte gjorde det….

När jag var i bantningsfas så skulle man variera hela tiden det kan jag också tycka är jobbigt att hela tiden hitta på nytt. Kanske skulle man ha typ 2 eller 3 frukostar att välja på och sen inte mixtra så mycket :)

Lorita
2008-01-13 18:14
0

#17 ja, det är sådant som kroppsbyggare dricker, jag tränar ju ganska mycket så jag tycker det är OK. Om jag blandar det med mjölk så tål min mage mjölken men jag kan inte bara dricka mjölk, det är lite mysko faktiskt för proteinpulver är gjort på mjölk men det måste vara den ökade mängden protein. Alla är vi ju olika Flört

Apropå ägg för miljoner år sen på första gymet jag tränade på, där kunde man få proteindrink drink som bestod av råaägg och lite annat också drack folk (bryggarna) det som det var, fem rå ägg på raken Räcka ut tungan då föredrar jag dom nog kokta Flört

Det är jättebra att dottern äter, frukosten är ju första staten på dagen och det som får start på kroppen. Äter barnen överhuvudtaget får man var glad vissa perioder Flört nu låter flingor och fil som en väldigt bra start Skrattande

Sovgott
2008-01-17 12:40
0

Jag har inga problem med att äta frukost. Däremot får jag problem om jag inte äter frukost!

Jag äter samma sak varje morgon. Hembakt grovt bröd med pålägg och grönsaker. En kopp kaffe. Ibland yoghurt eller fil med någon frukt i. Är jag ledig och har extra tid kokar jag mig ett ägg oxå.

Babz
2008-01-20 10:07
0

Min frukost består oftast av två löskokta ägg, med lite böcklingpastej till. Gott och jag står mej bra på det från ca kl 6 fram till lunchen vid ca kl 13.
På helgerna blir det lite "lyxigare" med äggröra och ugnsstekt fläsk eller bacon.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk