Hur många mellanmål per dag äter du?
Själv äter jag nog två-eller tre. Mest frukt. Ibland nötter och keso.

Jag ska äta tre om dagen enligt min kurator, men nu har jag slarvat med allt den senaste veckorna (hon kommer att hänga mej) pga jag mår psykiskt dåligt inför en operation.
Inga riktiga mellanmål, men jag tar gärna en kopp kaffe och kanske en bit god ost på kvällen.

Massa mellanmål bara dom är nyttiga!

Olika. Jag äter bara när jag är hungrig.
Frukt eller macka brukar det bli.
Inga mellanmål här heller, klarar mig på maten jag äter. Eventuellt en kopp gott te.

- Frukost ca 5.30
- Vi 9 slät kopp kaffe
- Lunch ca 12 (varm medahavd låda)
- Ev en rad mörk choklad vi 15 kaffet
- Något snabbt vid 17,30
- Sen kvällsmål (lagat) vid 19-20 någon gång lite beroende på tränings tider.
Oftare hinner jag inte äta och är sällan hungrig möjligen vid 17,30 därför tar jag en rand choklad när jag känner att det är risk för att jag ska bli hungrig.
ska egentligen äta mellanmål pga tvång från skolsyster o föräldrar -.- men neehe då, ingen chans :)
Brukar äta mellanmål max en gång om dagen.
Jag brukar inte äta mellanmål. Äter frukost, lunch och middag, men om jag blir hungrig/sugen tar jag en banan eller en morot.
Jag äter personligen för det mesta inte mellanmål men det är många jag känner som gör det. Många äter frukt som mellanmål. Jag tror dock att det innehåller väldigt mycket fruktsocker så det kan ju göra att man blir mer sugen och inte nöjer sig med det. Min mamma äter mycket frukt men hon har börjat äta frukt och lägger på lite nötter också så stabiliseras sockret på något vis. Eller så har jag någon vän som äter frukt direkt efter måltiden så är det som en efterrätt men ändå stabilt socker mässigt.
Frukt kan jag som beroende av socker inte äta men det är verkligen något som jag saknar ska jag ärligt säga. Godis kan jag vara utan men just frukt är tufft många gånger.
Jag tror inte det är helt fel att äta ett mellanmål ibland om man känner att man har behov av det. Vad man sen väljer att äta tror jag är väldigt individuellt. Det gäller mest att hålla sig stabil tror jag.

#10 att avstå frukt helt kan jag förstå är jobbigt, själv har jag märkt att med åren har det blivit, mindre frukt och mer grönsaker. Det beror mycket på att min man och min son inte äter frukt, dom tycker inte om det och har aldrig gjort.
Så köper jag hem frukt går det inte åt (om det inte är bannaner) och slänga mat ligger inte för mig 

Jag äter "frukost" när jag kommer hem från skolan vid 16.00. Alltså frukost mat: gröt, smörgåsar eller yoghurt.

Hoppar jag över fruktmellanmål så är jag exakt lika hungrig vid huvudmålen som innan. Alltså är frukt emellan onödigt enligt mitt sätt att se på det.
//Zac
#13, Så kanske det är för så kände nog jag med när jag väl åt frukt.
Men jag tror det handlar om att man kanske vill ta något till kaffet eller så och när man äter enligt tallriksmodellen så är det ju så man gör , att man väljer att äta mellanmål och då finner jag nog att frukt är bättre än något annat.
Själv gillar jag ost men det är inte alla som kan äta det.
Jag för min del känner mig ofta utanför när jag inte kan fika med andra så då väljer jag att ibland ha med mig något till fikan som jag kan äta för att slippa känna utanförskapet. Det handlar inte så mycket om vikt minskning då utan mer att man vill vara med, trots att man kanske inte äter som alla andra.
Jag tror dock fortfarande att äter man frukt ska man äta det i samband med exempelvis nötter för att inte blodsockret ska stiga höga skyn.
Men nä, vi lever i en enda fikakultur så är det bara och jag som inte kan måste bara acceptera det men jag kan då välja att äta ngt jag kan klara av. För mig handlar det inte om att vara hungrig. Det handlar om att jag vill vara med ändå… Kanske knäppt men så fungerar jag.
Kia, den sociala biten är väldigt viktig. Jag håller med dig att man vill delta. Bra ide att ha med sog något som man tål.
Jag brukar inte äta mellanmål.

Vill man äta frukt är det nog bättre i samband med måltid än som mellanmål, om man inte vill trigga hungern.. jag har då aldrig blivit mätt på frukt

#16 jag blir mätt av frukt 

Jag blir då bara mer sugen.. så jag undviker frukt. Men det låter väldigt bra, lorita, då frukt är väldigt lättillgängliga mellanmål, speciellt att ha med sig
3 mål mat om dagen+ 2 mellanmål:)
Apelsiner kunde jag bli mätt på då jag åt dem. Jag försöker äta när magen vill- inte när hjärnan vill… Så ibland blir det ett par mellanmål/dag, och ibland inget alls.
så länge blodsockernivån ligger på en jämn nivå under dagen, jag äter ca två till tre om dagen =)